FOLAN släpper ny Svensk mc motor!

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jag blev så besviken när MCMs "projekt Norrsken" inte fungerade.
Det hade varit ett utmärkt sätt att promota Folan, med en lyxig, helsvensk , modern caféracer.

Den minns jag, ett fraktfiasko..tyvärr.

Vart tog projektet vägen?
 

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Folan byggde 2 hojar tillsammans med Spondon.
När jag jobbade på Folan så fick jag prova den ena på Falkenberg och det var en satans hoj till och gå.
Om jag inte mins fel så vägde den hojen ca. 120 kg och hade lika många hästkrafter.
Ljudet från den när man kom på fullt skaft på rakan var enormt.
Nu ser det ju ut som den nya motorn är en 90 graders jämfört med gen gamla som är 60 graders så ljudet borde bli lite mer åt ducati hållet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fantastiskt snygg maskin får jag säga.
Nu är jag värdelös även här men motorn har bara koppling och utgående axel eller?
Finns det lösa växellådor att köpa?

Typ grannen har något jag tror kallas Matchless där lådan sitter separat, är detta samma koncept?
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Nej då allt i komp, lådan ligger i motorn som en vanlig hojmotor, lådan byter du på 3 min med 5 bultar så tar du ur hela lådan och stoppar i en annan med ny utvx, kolla på länken i första inlägget så ser du lös låda.
Oljepumpen sitter med 4 skruv utv så den byter du lika lätt, denna är gjord för racing men går att anv till annat, som jag säger långt mera utv än Ducati som jag älskar....

Det smarta som jag vill framhålla är med en Svensk tillverkare är att du kan ringa Lars och säga vad du behöver i cc, effekt, varvtal mm så bygger han som du vill, inte så lätt att ringa Yamaha tex och be dom bygga en motor till lilla mig:)


Fantastiskt snygg maskin får jag säga.
Nu är jag värdelös även här men motorn har bara koppling och utgående axel eller?
Finns det lösa växellådor att köpa?

Typ grannen har något jag tror kallas Matchless där lådan sitter separat, är detta samma koncept?
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600

Hej Glenn. Du får missförstå mig rätt nu, jag vill inte på något vis nedvärdera utvecklingsarbetet som Folan utfört. Jag arbetar själv med motorutveckling och tycker det är riktigt roligt när det dyker upp nya svenska produkter på området. Dagtid sitter jag och tittar på nya förbränningssystem för DI-motorer. På kvällstid händer det ibland att jag svänger ihop egna små fyrtaktsmotorer från scratch, så jag är långt ifrån nån oupplyst typ som hatar förbränningsmotorer ;).

Du har redan fått svar från andra medlemmar om hur intensiv motortillverkningen är i Sverige så jag går inte in närmare på det. Men för att ytterliggare bredda debatten så är vi dessutom framstående inom Forskning och Utveckling. Det är synd att som du gör nedvärdera Sveriges motorindustri och den enorma kunskap som finns på området. Det hade varit roligare om du gick in på mer tekniska detaljer i din artikel, jag lovar dig att det finns många hungriga individer där ute som vill läsa mer om sådant.

Kul att se kommentaren om troll, använd det på samma sätt några gånger till sådet har vattnats ur helt...
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
hej glenn. Du får missförstå mig rätt nu, jag vill inte på något vis nedvärdera utvecklingsarbetet som folan utfört. Jag arbetar själv med motorutveckling och tycker det är riktigt roligt när det dyker upp nya svenska produkter på området. Dagtid sitter jag och tittar på nya förbränningssystem för di-motorer. På kvällstid händer det ibland att jag svänger ihop egna små fyrtaktsmotorer från scratch, så jag är långt ifrån nån oupplyst typ som hatar förbränningsmotorer ;).

Du har redan fått svar från andra medlemmar om hur intensiv motortillverkningen är i sverige så jag går inte in närmare på det. Men för att ytterliggare bredda debatten så är vi dessutom framstående inom forskning och utveckling. Det är synd att som du gör nedvärdera sveriges motorindustri och den enorma kunskap som finns på området. Det hade varit roligare om du gick in på mer tekniska detaljer i din artikel, jag lovar dig att det finns många hungriga individer där ute som vill läsa mer om sådant.

Kul att se kommentaren om troll, använd det på samma sätt några gånger till sådet har vattnats ur helt...
jag vill se bilder på dina hemmabyggda motorer nu!!!
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
jag vill se bilder på dina hemmabyggda motorer nu!!!

Här har du några bilder :). Den vänstra är bild på den absolut första motor som byggdes. Topplocket är till generation 5, samma motor som finns på den mittersta bilden. Äras den som bör och det var några personer till inblandade i just denna motor, varav åtminstone en är medlem här på SH. Detta är en del av ett projekt som startade sommaren 2009. Idag är vi uppe i generation 6 av denna motor. Den senaste generationen har vi inte tävlat med ännu så den släpper jag inte för mycket information om :tungan. Specifikationerna har varierat något över tid, från början startade vi med 29 mm i borr och 40 i slag och nu är den på 39x39 t.ex. I sig är motorn ganska enkel i sin konstruktion men den hör ändå till de mest effektiva i sin klass.



11052523913_f9018bdd96_b.jpg9504273380_75274c8906_b.jpgVeraTopp.jpg
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Märkligt att du inte verkar förstå min poäng men jag kanske är otydlig, jag nedvärderar ingen som utv något i detta land , det jag ville informera om var att jag är så glad att Folan trots alla motgångar med hjälp av en annan legend ISR fått ihop ett smycke och en bra och rätt avancerad motor. Jag vill hävda då vi är på Sporthoj att mc är temat här på forumet. Så kan vi hålla oss till Folan och Svenska MC motortillverkare och lämna PV, Latsbil, maskin, gräsklippare eller?

Men jag ville bara tipsa om Folan och det har jag gjort så jag lämnar tråden till er andra nu:tummenupp

Läs min krönika så kommer du kanske förstå vad jag vill skapa för eftertanke, om jag valt att skriva en teknisk nyhet om motorn så skulle det blivit i ett annat rep....




Hej Glenn. Du får missförstå mig rätt nu, jag vill inte på något vis nedvärdera utvecklingsarbetet som Folan utfört. Jag arbetar själv med motorutveckling och tycker det är riktigt roligt när det dyker upp nya svenska produkter på området. Dagtid sitter jag och tittar på nya förbränningssystem för DI-motorer. På kvällstid händer det ibland att jag svänger ihop egna små fyrtaktsmotorer från scratch, så jag är långt ifrån nån oupplyst typ som hatar förbränningsmotorer ;).

Du har redan fått svar från andra medlemmar om hur intensiv motortillverkningen är i Sverige så jag går inte in närmare på det. Men för att ytterliggare bredda debatten så är vi dessutom framstående inom Forskning och Utveckling. Det är synd att som du gör nedvärdera Sveriges motorindustri och den enorma kunskap som finns på området. Det hade varit roligare om du gick in på mer tekniska detaljer i din artikel, jag lovar dig att det finns många hungriga individer där ute som vill läsa mer om sådant.

Kul att se kommentaren om troll, använd det på samma sätt några gånger till sådet har vattnats ur helt...
 
Last edited:

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Här har du några bilder :). Den vänstra är bild på den absolut första motor som byggdes. Topplocket är till generation 5, samma motor som finns på den mittersta bilden. Äras den som bör och det var några personer till inblandade i just denna motor, varav åtminstone en är medlem här på SH. Detta är en del av ett projekt som startade sommaren 2009. Idag är vi uppe i generation 6 av denna motor. Den senaste generationen har vi inte tävlat med ännu så den släpper jag inte för mycket information om :tungan. Specifikationerna har varierat något över tid, från början startade vi med 29 mm i borr och 40 i slag och nu är den på 39x39 t.ex. I sig är motorn ganska enkel i sin konstruktion men den hör ändå till de mest effektiva i sin klass.



View attachment 402218View attachment 402219View attachment 402220
Såååå häftigt!!!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hade inte en blekaste aning om Folan - trots att S. Sandby är en stenkast härifrån. Coolt är (var?) det iaf!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad kul att Folan finns!
Jag minns fortfarande flesta gången man hörde den luftkylda 1000cc tvåtaktarn som satt i sidvagnscross , herre jävlar vad den lät!! :)

Hoppas nu motorn hamnar i något kul tvåhjulschassie.
Kan den passa i en RGV 250? Eller en Husa 650?
Är det rejsmotor eller skulle den ha livslängd för att gå på gatan?

Du skall ha väldigt klart för dej att låg man bakom detta monster baserat på 2 HUSQWARNA 500 motorer fick man jävlarimej käka grus o lera i kubik per sekund:D
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top