FOLAN släpper ny Svensk mc motor!

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Ville bara informera att FOLAN med ISR Brake har nu byggt klar den snygga V-Twinen på 650 cc som varvar ca 12-14 000 rpm, mycket fina och unika lösningar, och Svensk stål och sega gubbar har byggt allt själva från gjutform till färdig produkt. Ville bara slå ett slag för att det finns Svenskar som inte givit upp ännu om drömmen made in sweden:)

Länk till lite bilder nyhet om detta,
http://landracing.se/svenska-hjaltar-x-2-3/
 

Bifogat

  • 800x1426239_606585642710089_149030023_n.jpg
    800x1426239_606585642710089_149030023_n.jpg
    45.3 KB · Visningar: 1,737
Japp, fint bygge det där. Den är riktigt liten och fin. Lars är en rolig filur med. Gjorde mitt exjobb hos honom och man fick höra många sköna historier :)
 
Kommer den att säljas som lös motor eller kommer den hamna i någon mc? Hur som helst så är det en riktigt cool motor och hoppas man får se en på gatan i framtiden! :tummenupp
 
Acke Rising på ISR Brake och Lars Nilsson på FOLAN är numera enda Svenska tillverkaren av motorer i landet, eller kanske en av två med den Svenska extrema och dyra sportbilstillverkaren i söder också.
Oj, detta var ju långt ifrån rätt...

Vilken kundgrupp vänder man sig till och var kan man få reda på mer om alla tekniska finurligheter?
 
Vad kul att Folan finns!
Jag minns fortfarande flesta gången man hörde den luftkylda 1000cc tvåtaktarn som satt i sidvagnscross , herre jävlar vad den lät!! :-)

Hoppas nu motorn hamnar i något kul tvåhjulschassie.
Kan den passa i en RGV 250? Eller en Husa 650?
Är det rejsmotor eller skulle den ha livslängd för att gå på gatan?
 
Jag kan inte deras produktion men har för mig att dom köper blocket från en lev konstruerat för dom och bygger allt själva men som sagt jag kan inte deras lina men tror dom tillverkar mera i sin motor än vad Volvo gör med sina...

Kungsägget tillverkar väl inga motorer.
 
Kungsägget tillverkar väl inga motorer.
Från deras sida:

"Koenigsegg differs from other low volume hypercar manufacturers by the fact that we develop and produce our own engines in-house. "

Om jag fattat rätt, så använder de sin egen motor sedan 2006.

 
Last edited:
Last edited:
I Finspång tillverkas ju en del förbränningsmotorer, huruvida det är flest i världen låter jag vara osagt, det handlar om många miljoner i så fall... Troligen leder Toyota den ligan faktiskt.
 
I Sverige finns även den tillverkare/fabrik som säljer flest förbränningsmotorer i världen om jag inte missminner mig.

Klura på den ni!

Kan det vara husqvarna kanske?

i övrigt har väl även scania motortillverknign i sverige, säkert många fler också
 
Från deras sida:

"Koenigsegg differs from other low volume hypercar manufacturers by the fact that we develop and produce our own engines in-house. "

Om jag fattat rätt, så använder de sin egen motor sedan 2006.


Motorblocken görs i UK vilket många tolkar som att motorerna inte görs här. Men slutmontering sker i Ängelholm och motorn är utvecklad där och väldigt många delar som slangar och annat som man normalt köper av underleverantörer gör dom själva, ofta i kolfiber, för att förbättra hållbarhet kontra vikt. Och då någon kommer komma upp med påstående så nej, det är inte en konstruktion som bygger på en Ford v8, dom slutade med den konstruktionen just 2006.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top