Foggy mask till din hjälm

"Dött rum" är en dykarterm för när man andas samma luft flera ggr (som genom en för stor snorkel...) i detta fall blir det logiskt möjligen bättre då man inte "om-andas" hjälmens innestängda luft :D

Jasså...men då blir ju det eliminerat då självdraget är stort i en hjälm.

Så då är det stop.
Beställningen har gått. priset blev 180:-
Och det är då utan RobinHood avgift som så många andra lägger på som fixar och donar.
Inga namn nämnda men 199:- var med sådan avgift, jag tycker sånt är kass jag driver inget företag och behöver inte ta betalt av mina kompisar.

Betala följande
2. Gamle Svart(en) 180.1:-
3. Gamlot, Svart 180.2:-
4. Motorrad, 1 st Svart 180.3:-
5. Madicken 1 st Svart 180.4:-
6. Snafets en Svart 180.5:-
7. JKay en svart 180.6:-
8. Mr Ks kompis en svart (Nu på listan ) 180.7:-
9. Throttlejunkie 1 st. svart 180.8:-
10. Rejsglid, 1st Svart 180.9:-
11. Robz, 1st Svart 180.10:-
12. Lunkiz 1st svart 180.11:-
13. taliz 1st svart 180.12:-

Clearing 9300
Konto 3.611.710-9
Sparbanken finn

Uhm.. Swedbank kräver "mottagarnamn", vad skall jag sätta där? :)

Betala följande
2. Gamle Svart(en) 181:- Betalt
3. GSXR1100R, Svart 180.20:- Betalt
4. Motorrad, 1 st Svart 180.30:-
5. Maverick_ou812 1 st Svart 180.40:- Betalt
6. Snafets en Svart 180.50:-
7. JKay en svart 180.60:- Betalt
8. Mr Ks kompis en svart (Nu på listan ) 180.70:-
9. Throttlejunkie 1 st. svart 180.80:-
10. Rejsglid, 1st Svart 180.90:-
11. Robz, 1st Svart 181.10:- Betalt
12. Lunkiz 1st svart 181.11:-
13. taliz 1st svart 181.12:-

Clearing 9300
Konto 3.611.710-9
Sparbanken Finn

EDIT:
Kan inte släppa detta :gnissla
Visst bör det väl heta "BETALAT" och inte "BETALT"??
Man FÅR "betalt" men den som ger upphov till ordet har "betalat"??

Word, ordböcker och SAOB ger ingen hjälp....

/Säkert sömnlös i natt

Last edited:
Jasså...men då blir ju det eliminerat då självdraget är stort i en hjälm.

nja det döda rummet är som tidigare sagt en "dykterm", och handlar om att man återandas luft. Det börjar där lungorna övergår till luftstrupe och slutar normalt sett vid munnen. när man andas ut så andas man ut en del luft och en del blir kvar och kommer med tillbaks när man tar nästa andetag in.

Kort sagt om vi antar att döda rummet är 1 liter (bara för att ha något att räkna med) och vi antar att den lungvolym som du använder är 4 liter. så andas du ut 3 liter och 1 liter åker bara hiss fram till munnen och sedan tillbaks när man andas in nästa gång. om vi då utökar döda rummet till låt säga 1,5 liter genom att förlänga det med tex en snorkel eller ett utrymme som inte ventlieras ex fogmask, så får vi altså bara 2,5 liter "ny" luft och 1,5 liter luft med högre halt av koldioxid och lägre halt av syre (eftersom vi redan innan har förbrukat en del av syret) detta kan vid för stort dött rum skapa medvetslöshet genom att man inte får i sig tillräkligt med syre.
Det kan också i mildare fall utlösa panikreaktioner eller obehags känslor som att man inte får tillräkligt med luft osv.

Nu har jag varit iväg och av en slump faktiskt hittat en sådan mask.
och givetvis testat den på vägen hem.
Den fungerar någorlunda, dvs inte helt o hållet i min hjälm.
men jag upplever att den drar ner mängden imma på visiret med ca 80%
men jag är inte säker på att jag skulle rekomendera den till de som använder hjälm med krage.

...Den fungerar någorlunda, dvs inte helt o hållet i min hjälm. Men jag upplever att den drar ner mängden imma på visiret med ca 80%. Men jag är inte säker på att jag skulle rekomendera den till de som använder hjälm med krage.

:D
Är det de 20% som inte fungerar eller partialtryckdiffen i syre/CO2 som inte funkar (du blev yr)?
Din tes är bra, men du missade att gaserna (ny luft och använd luft) blandas vid andningen, så de 1,5l luft... äähhh - du får säkert vara med i nästa gruppköp :D

Vänligen svara på min Edit ovan istället.

Last edited:

EDIT:

/Säkert sömnlös i natt

betalar betalade betalat (el betalt) betala(!) verb

exempel:
har du betalt räkningen?

Prova Tussilago :D
Hahaha jag skrev oxo Tussilago dirreckt.

Betalat är gammelsvenska, kommer från vikingatiden då man fick lära sig att be innan man talat, Ansgar blåröv steglades då han glömde bort denna hederskodex.

Betalat är gammelsvenska, kommer från vikingatiden då man fick lära sig att be innan man talat, Ansgar blåröv steglades då han glömde bort denna hederskodex.

Aahhh, äntligen ett balanserat svar :tummenupp
Jag misstänkte att "Betalt" är sprunget från modern talsvenska och tyvärr accepterat.
Trots min ringa ålder :rolleyes: , gillar jag korrekt språkbruk (del av mitt arbete) och t ex får utslag när en mening börjar med ordet "Och..." som numer är OK.

Vad mer "skola" vi "spamma" om?

Aahhh, äntligen ett balanserat svar :tummenupp
Jag misstänkte att "Betalt" är sprunget från modern talsvenska och tyvärr accepterat.
Trots min ringa ålder :rolleyes: , gillar jag korrekt språkbruk (del av mitt arbete) och t ex får utslag när en mening börjar med ordet "Och..." som numer är OK.

Vad mer "skola" vi "spamma" om?
Dem VS Dom

:D
Är det de 20% som inte fungerar eller partialtryckdiffen i syre/CO2 som inte funkar (du blev yr)?
Din tes är bra, men du missade att gaserna (ny luft och använd luft) blandas vid andningen, så de 1,5l luft... äähhh - du får säkert vara med i nästa gruppköp :D

Vänligen svara på min Edit ovan istället.

*ler*
jag är inte säker på vad du menar att jag missat.. förutom gruppköpet, men jag har ju redan köpt en.. så varför köpa en till ?
och de 20 % jag menade var att jag hade ca 80% mindre imma på visiret.

borde det inte vara betalad eftersom det är saken som är.. betalad

äääh kom igen det är fredag.. ;-)

Last edited:
Röstningen avgjord:
Betalad: sir-väs, Gixxer 1,1kR, JKay, Tingeling, Robz :tummenupp
Betald: taliz och 73% av forumet (som säkert också har rätt i detta, vårt nya språkliga samhälle)

Då det är Fredag och vi har fångat gräddan av debattörer i denna tråd (saknar Corben :gnissla ), dristar jag mig till att lyfta Gixxer 1,1kR:s förslag att vidarespamma denna eminenta tråd (märks det att 2 glas vin slunkit ned??) :D

DEM vs DOM - detta omöjligt konstiga felanvändande!
Varför inte skriva DOM om man inte vet hur orden bör användas?

Hur får vi dem saker vi beställt förresten? ...eller bör det vara de :D

Last edited:
Förutom de/dem/dom som GSXSEVEN-11R redan tagit upp så röstar jag på personliga pronomen i 3:e person och kasus.

Han/honom - hon/henne.
I jämlikhetens namn säger man Henom, speciellt om man inte vet vilken sort det är.

Förutom de/dem/dom som GSXSEVEN-11R redan tagit upp så röstar jag på personliga pronomen i 3:e person och kasus.

Han/honom - hon/henne.

Du menar: "Jag gjorde som honom..." eller "Säg till hon att...", bra - ytterligare svenska som om några år säkert blir korrekt. :D

@ namningen: Tussilago funkar lika bra som "abc123" eller korrekt namn - behövs ej, men man måste ange något.

EDIT:

/Säkert sömnlös i natt
Är det inte så att man har "fått betalt" men "har betalat"???:va Eller sviker svensk-kunskaperna? :va

Eller! Betala????, jag har pojkvän! :yoparty :D

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma