fogberedning vid svetsning

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Jag håller på att bygga om en ram och vet inte riktigt hur jag ska fogbereda. Det är ett 30x4 rör som ska anslutas mot ett 29x1,5 rör, kommer bilda en T-form där det tjockväggiga röret ansluter ungefär vinkelrät emot det tunnväggiga. Jag har slipat röränden på 30x4-röret så den passar mot det andra. Det är stålrör och efter att jag häftat ihop ramen kommer jag lämna det och då blir det TIG-svetsat.

Frågan - hur fogbereda inför TIG-svetsningen? Inte alls eller som en "halv" V-fog? Annat sätt?

Tjena.
Jag hade inte velat ha d "förberett". Se till att det ligger dikt an så blir det en sjyst kälfog med huvuddelen av värmen på det tjockare röret.

MVH Jonte "svetsare som yrke"

Tjena.
Jag hade inte velat ha d "förberett". Se till att det ligger dikt an så blir det en sjyst kälfog med huvuddelen av värmen på det tjockare röret.

MVH Jonte "svetsare som yrke"

Ok tack - då kanske jag gör så. Om svetsaren vill kan han ju slipa ur själv, men jag tänkte få det så billigt som möjligt :gnissla

Håller med Jonte.

Kort fråga; vad använder du för rör? Vet att SFRO som ska kolla den "nya" ramen är rätt noga med stålkvalitet. Ska man slippa problem så är det bäst att köra sömlöstkalldraget DIN2391, och med den kvaliten låter 30x4 som overkill.

Håller med Jonte.

Kort fråga; vad använder du för rör? Vet att SFRO som ska kolla den "nya" ramen är rätt noga med stålkvalitet. Ska man slippa problem så är det bäst att köra sömlöstkalldraget DIN2391, och med den kvaliten låter 30x4 som overkill.

Jag har just sådana rör, med stålkvalitet 37.4. Och visst är det overkill, till och med en nackdel när jag ska ansluta mot så tunnväggiga rör. Anledningen är att jag fick tag på dessa rör smidigt (och gratis).

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show