FM-Sändare

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Har beställt en Audiax FM-Transmitter till min iPod och undrar om någon av er har några erfarenheter av dessa prylar.

Läste en recension där de testade Audiaxen och ett flertal andra, såsom iTrip osv. Och där vann Audiaxen.

Har ni någon info/åsikt?

Har bara erfarenhet av iTrip och det funkar precis som man förväntar sig. Räckvidden är några meter och funkar utmärkt i bilen. Tyvärr är ju alla dessa enheter olagliga i Sverige och har du otur fastnar den i tullen.

303 skrev:
Har bara erfarenhet av iTrip och det funkar precis som man förväntar sig. Räckvidden är några meter och funkar utmärkt i bilen. Tyvärr är ju alla dessa enheter olagliga i Sverige och har du otur fastnar den i tullen.

Löjligt, lagen säger ju att man inte får sända på FM-frekvenser för då bryter man mot landets säkerhet osv.. Men om räckvidden är på 2 meter, inte fan lär det störa många iaf :S

Audiax har en uppmätt räckvidd på 75feet tydligen och jag köpte den på auktion (tradera) så tullen lär inte strula :tungan

Jag byggde egna FM-sändare och hade rundradioutsändningar i grannskapet när jag var yngre. Tog en halvtimme att löda ihop och kopplades direkt till stereon. :) Olagligt ja... (iPod, går det att äta :va )

Kan den sända i stereo? eftersom jag inte sett att det står något om det på dom så misstänker jag de bara sänder i mono...

Byggde sånadära själv för många år sen - teknikmagasinet sålde byggsats för en hundring... helkul som bus :)

Jag säljer MP3 spelare med inbyggd FM-sändare. Dom funkar skitbra! Men det gäller att ha den på rätt plats i bilen. På ena stället funkar det inte alls och några centimeter därifrån funkar det kanon.

Men får man den i rätt läge så är det som att lyssna på radio. Kanonljud!

Som sagt.. Olagligt är det, utan sändningstillstånd.. Och att få ett sådant kan man bara drömma om..

Däremot så kör polaren iPOD med sånn sändare. Han bad säljaren skriva elektronisk testutrustning på paketet och det klarade sig förbi tullen galant.

Funkar kanon. Jag hade honom med mig i min bil och det funkade klanderfritt.. Jag tror man slog på den med en knapp bara.. sen var frekvensen redan fastställd. Enkelt o smärtfritt att ratta in rätt kanal på bilstereon..

Skulle vara kul att köra iPOD´en i fickan (med radiosändare) och radiohörlurar på skallen.. Sånna 70-tals lurar med Låååånga antenner :D :näsblod

Har en FM-sändare som är till salu för 500kr.. funkar upp till 10m Ca 6X2cm

Polarn har en och det äter batterier, det är det enda jag vet.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back