FM-sändare...?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Har nyligen bytt bil där det sitter en orginal CD-konsol i och som verkar vara onödigt mycket bök med att ersätta till en eftermarknads MP3-spelare...
Jag har då sneglat lite på sk "FM-sändare" som t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=452211
där man kan plugga in en extern MP3-spelare och spela upp musiken via en förinställd radiofrekvens.
Låter KALAS i teorin - min fråga är (såklart!) om det funkar lika bra i praktiken?
Någon som testat och kan uttala sig??
Är ljudet OK eller?
Kanske rent av ett tips på en fungerande FM-sändare som verkligen FUNKAR...?

kör ofta med den lösningen. funkar bra så länge man hittar en frekvens som inte används, ljudkvaliten bryr jag mig själv inte om men så länge det är en tom frekvens så låter det hyffsat och brusfritt iaf. tänk på att om du använder batterier för att driva sändaren så låt den inte ligga i bilen när det är kallt.

Min Nokia N78 har inbyggd FM-sändare som låter riktigt bra, och det verkar inte spela någon större roll vilken frekvens man väljer. Tyvärr har telefonen en tendens att hänga sig när man använder sändaren, men det är ju någon mjukvarubugg.

Den enda FM-sändare jag testat var en Hama. Köpte den då de ganska nyss blivit lagliga. Den funkade iaf inget vidare. Så jag testade den bara ett par gånger innan jag gav upp.

Problemen:
* Dålig ljudkvalitet. Massor med brus.
* Stereon i bilen jag hade då ville inte få någon ordentlig låsning på frekvensen. Efter någon minuts lyssnade eller vad det var så slog den om till en annan kanal (eller hur det nu var, kommer inte ihåg exakt).

Detta var oavsett vilken frekvens jag testade.

Min Nokia N78 har inbyggd FM-sändare som låter riktigt bra, och det verkar inte spela någon större roll vilken frekvens man väljer. Tyvärr har telefonen en tendens att hänga sig när man använder sändaren, men det är ju någon mjukvarubugg.

Har också en inbyggd i N85:an och den fungerar helt OK. Jag måste dock hitta en frekvens som inte ligger för nära någon radiokanal. Fick en hel del störningar annars. Sen är den känslig för var i bilen den ligger men det beror nog lite på var antennen sitter på bilen.

Kanske inte toppkvalitet på ljudet men i en bil duger det :tummenupp

Jag måste tyvärr säga att FM-sändare är en riktig höjdare i teorin, men du aldrig tillnärmelsevis lika bra som att ansluta via AUX, USB eller liknande.

Vad är det för bil du har? Jag skulle kanske kunna kolla på jobbet vad som blir smidigaste lösningen! Har du tur så kan du köra något IceLink-interface eller Go Play (tror de heter så).

Den enda FM-sändare jag testat var en Hama. Köpte den då de ganska nyss blivit lagliga. Den funkade iaf inget vidare. Så jag testade den bara ett par gånger innan jag gav upp.

Problemen:
* Dålig ljudkvalitet. Massor med brus.
* Stereon i bilen jag hade då ville inte få någon ordentlig låsning på frekvensen. Efter någon minuts lyssnade eller vad det var så slog den om till en annan kanal (eller hur det nu var, kommer inte ihåg exakt).

Detta var oavsett vilken frekvens jag testade.

Du har troligen någon funktion som TDA, TDS, TP m.m vad dom kan heta, stäng av dem och du har inga bekymmer med att låsa frekvensen. :P

Jag gillade aldrig kvaliten på ljudet! Låter i mina öron, pissigt!!

Köpte en FM-sändare för 1 $ på Ebay utan några förväntningar på funktionen.
Blev positivt överraskad! Schysst ljudkvalitet och stark signal.
Fungerar utan problem för mej så det är bara att testa och se.

Jag måste tyvärr säga att FM-sändare är en riktig höjdare i teorin, men du aldrig tillnärmelsevis lika bra som att ansluta via AUX, USB eller liknande.

Vad är det för bil du har? Jag skulle kanske kunna kolla på jobbet vad som blir smidigaste lösningen! Har du tur så kan du köra något IceLink-interface eller Go Play (tror de heter så).

Äger en A4 1.9 Tdi -03.
Det där du skrev ovan ("IceLink-Interface" samt "Go Play") låter som grekiska i mina öron - har inte en SUSNING vad det innebär!

Alla ni som bemödat er med att svara - TACK som f*n!
Har dock inte blivit något klokare - min mobil saknar FM-sändare och det verkar vara ömsom vin, ömsom vatten om dessa apparater...
Skulle vara kul att hitta en FM- sändare som faktiskt funkar och med någorlunda hyfsat ljud i!

Den jag har fungerar utmärkt om man ser till rent tekniska aspekter som tex att hålla frekvens. Ljudet brusar inte eller spricker upp utan det är nedtonat/platt/dovt eller hur man nu ska beskriva det. Diskanten måste dras upp på stereon men det blir ändå inte riktigt bra i mitt tycke.

Jag har en FM-sändare i mobilen. (W980)

Den funkar bra ungefär 5-10mil i stöten innan något stör.
Råkar telefonen kana iväg för långt från stereon börjar öronen blöda av missljud.
Jag får alltid ett brus i bakgrunden som mina känsliga musiköron får ticks av.

Men det funkar som nödlösning i bilar utan CD/usb

Åkte bil med några kompisar, några av oss var i bil 1 och resten i bil 2. När de i bil 2 lyssnade på sugradio lyssnade vi i bil 1 på bra musik genom FM-sändare. Eftersom att bil 2 också vill lyssna på bra musik knappade de in radiofrekvensen som FM-sändaren låg på och kunde också lyssna. Dock hade de lite brusigt ljud med det funkade. Avståndet mellan bilarna var mellan 10 och 15 meter.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back