fm-sändare till bärbart

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
Tänkte köpa en fm-sändare till min mp3-spelare, men vad ska man köpa? Har ingen koll på detta, nån här som har några köpråd?

Fungerar itripen till andra spelare än ipod? Den verkar ju vara klart smidigare än andra jag hittat sändare...

Det är olagligt att använda och sälja sådana i Sverige pga. vår lagstiftning om licensierat frekvensutrymme, så du får glatt köpa från utlandet.

McB skrev:
Det är olagligt att använda och sälja sådana i Sverige pga. vår lagstiftning om licensierat frekvensutrymme, så du får glatt köpa från utlandet.

Det måste väl bero på vilken frekvens den använder. Det borde vara samma princip som för trådlösa hörlurar, bifogar citat för Philipslur:
"864 MHz. Senaste, trådlösa FM-sändningsfrekvensen som betydligt reducerar risken för störningar."

Om tillverkaren ser Sverige som en viktig marknad, kan man alltid hoppas att det görs en Sverige-variant med godkänd frekvens.

Edit: Kontinuerlig kortdistansradiosändning*
Högsta utstrålad effekt (e.r.p.) får inte överstiga 10 mW.
Frekvensband
863–865 MHz

Citaterat från Post- och telestyrelsens Författningssamling

Last edited:
vad finns det för syfte med en sådan sändare till mp3-spelare om den inte är för 88-108MHz?

Bengan skrev:
vad finns det för syfte med en sådan sändare till mp3-spelare om den inte är för 88-108MHz?
Precis, för hur många standard mottagare i bil tar in högre eller lägre frekvenser än detta område? :va

bollen skrev:
Tänkte köpa en fm-sändare till min mp3-spelare, men vad ska man köpa? Har ingen koll på detta, nån här som har några köpråd?

Fungerar itripen till andra spelare än ipod? Den verkar ju vara klart smidigare än andra jag hittat sändare...

Jag har en liggande. Den drivs med 2 vanliga batteri och du kan välja mellan 88,1 . 88,3 . 88,5 . 88,7 MHz.
(( En sån här är det: http://www.thinkgeek.com/electronics/mp3/64fb/ ))

Den ser ju inte så farligt dyr ut, men räkna med att tullen vill ha 480:- för att den kommer från ett icke EU-land :(

Gerry skrev:
Jag har en liggande. Den drivs med 2 vanliga batteri och du kan välja mellan 88,1 . 88,3 . 88,5 . 88,7 MHz.
(( En sån här är det: http://www.thinkgeek.com/electronics/mp3/64fb/ ))

Den ser ju inte så farligt dyr ut, men räkna med att tullen vill ha 480:- för att den kommer från ett icke EU-land :(

Har redan hittat ett antal sändare till salu privat i Sverige, så man måste ju inte köpa från utlandet. Dessutom har jag några kusiner i staterna, så att få tag i en ska nog inte vara nåt större problem :tummenupp

Hur tycker du att den har funkat? Nåt som du rekommenderar?

Ursäkta att jag inte svarat tidigare.

Min radiosändare är mest liggande i en låda.
Eftersom ljudkvaliten inte är 100% & räckvidden kunde vara bättre är det svårt att hitta något riktigt bra anvädningsområde.

//Gerry

FM-transmitter...

bollen skrev:
Har redan hittat ett antal sändare till salu privat i Sverige, så man måste ju inte köpa från utlandet. Dessutom har jag några kusiner i staterna, så att få tag i en ska nog inte vara nåt större problem :tummenupp

Hur tycker du att den har funkat? Nåt som du rekommenderar?

Fungerar utmärkt! Belkins produkter fungerar utmärkt, de finns importerade att köpa på www.Tradera.com

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT