Flyttgods från USA

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Nån som kan bringa lite klarhet? :)

Har fått planer för eventuellt nyköp av hoj. Är så att syrran ska sticka till USA som aupair i drygt ett år och då vaknade ju tanken om hojköp i staterna och flyttgods direkt i skallen. Vad jag förstått så måste man vara skriven där i minst ett år samt ägt fordonet i 6 månader innan man kan ta det som flyttgods. Hur fukar det sen?? Kan man ta hem hojen sen efter ett år innan syrran flyttar hem igen (som en "tjänst" åt henne) eller måste hon ta med den hem personligen så att säga? Antar att hojen kan stå avställd (eller hur dom nu har i staterna) men bara att hon står som ägare på den där.

Nån som har lite erfarenhet av liknande manövrar eller länkar där man kan läsa mer så vore jag tacksam :Bugar

Tips, idéer och frågor mottages tacksamt! :tummenupp

Räknar så klart med att hennes värdfamilj har ett stort garage och är jättesnälla :hihi

6 mån i US = momsfritt.

Flyttgods 1 år i US = momsfritt mm(enklare besiktning).

Men, haken är att hon måste äga den i Sverige efteråt, annars om ägarbyte sker direkt kan man åka på momsen.

Från min tid där men var några år sedan, kan ha ändrat sig.

Badger skrev:
2311382 6 mån i US = momsfritt.

Flyttgods 1 år i US = momsfritt mm(enklare besiktning).

Men, haken är att hon måste äga den i Sverige efteråt, annars om ägarbyte sker direkt kan man åka på momsen.

Från min tid där men var några år sedan, kan ha ändrat sig.

Nu ska vi se, är det ägandetid eller skriven tid du räknade upp nu? :va

Hur länge måste hon äga den hemma sen då tro?? :hihi
Du råkar inte veta var man kan läsa mer??

By the way, nån bra sida i USA där man kan kolla objekt??

Ägandetid, tullen kollar kvitto (titel dvs regbevis mm).

I Sverige, 1 år.

Tullen är de som hanterar importen (de hanterar hela proceduren med moms, reggning i sverige etc). Sen har du skatteverket ang. momsen (reglerna). Ang. besiktning så har du bilprovningen.

Kolla deras hemsidor för info. Det finns en hel del om det.

Last edited:
Badger skrev:
2311401 Ägandetid, tullen kollar kvitto (titel dvs regbevis mm).

I Sverige, 1 år.

Tullen är de som hanterar importen (de hanterar hela proceduren med moms, reggning i sverige etc). Sen har du skatteverket ang. momsen (reglerna). Ang. besiktning så har du bilprovningen.

Kolla deras hemsidor för info. Det finns en hel del om det.
Tackar för hjälpen! :tummenupp

Badger skrev:
2311401 Ägandetid, tullen kollar kvitto (titel dvs regbevis mm).

Det är väl inte tullen som kollar sånt. Däremot Vägverket när man försöker för-registrera fordonet. Där var man kinkig på mina sparade försäkringsbrev så att de kunde kontrollera att jag hade haft fordonet i drift under tiden over-there.

andersbrink skrev:
2311864 Det är väl inte tullen som kollar sånt. Däremot Vägverket när man försöker för-registrera fordonet. Där var man kinkig på mina sparade försäkringsbrev så att de kunde kontrollera att jag hade haft fordonet i drift under tiden over-there.

För mig var det tullen (tog det via Göteborg). De kollade titel mm även förreggningen med rödplåtar (samma nummer på plåtarna som de riktiga sen)mm och vad jag förstod rapporterade till vägverket. Tullen gjorde även momsbedömningen. Den enda kontakt jag hade med vägverket var att jag fick betala skrotavg (tror jag det var). när den var i systemet och erhöll regbeviset med plåtarna.

Funkar annorlunda på andra ställen, eller var du inte betrodd?

Visserligen hört att det skulle vara kinkigt så jag var laddad till tänderna, men var enkelt. Påpeka att detta var några år sedan så det kan ha ändrat sig med rutinerna.

Last edited:
andersbrink skrev:
2311864så att de kunde kontrollera att jag hade haft fordonet i drift under tiden over-there.
Alright så hojen måste ha varit påställd och hela köret under tiden i staterna?

Blomquist #14 skrev:
2314448 Alright så hojen måste ha varit påställd och hela köret under tiden i staterna?

Något som heter "påställt" finns inte i USA. Antingen pröjsar man fordonsskatt och försäkring samt har den besiktad eller så gör man det inte - och åker på böter om man torskar.

Blomquist #14 skrev:
2311370

Nån som har lite erfarenhet av liknande manövrar eller länkar där man kan läsa mer så vore jag tacksam :Bugar

Detta kanske kan vara en början:
http://www.vv.se/templates/page3____3708.aspx

Edit: En länk till denna sidan:
http://www.cbp.gov/xp/cgov/export/export_docs/motor_vehicle.xml

andersbrink skrev:
2314591 Något som heter "påställt" finns inte i USA. Antingen pröjsar man fordonsskatt och försäkring samt har den besiktad eller så gör man det inte - och åker på böter om man torskar.

Det beror förstås på var man bor. Här i stan (Wisconsin) så finns inget krav på besiktning eller försäkring. Registerhållningsavgiften är $55 per bil och år. Minns inte vad hojen kostar, men det är säkert mindre.
Ett alternativ är att bara ha den försäkrad för stöld och skadegörelse (inte liability och collision) och därmed ha den "garageförsäkrad".

Last edited:
Kör hon hoj?

Har haft problem med en bil då fordonet måste ha brukats under tiden i USA. Alltså så räckte det inte med att bilen var försäkrad utan jag var tvungen att bevisa att den brukats under tiden, bevisades med bland annat besinkvitton, servicekvitton, försäkrinsinbetalningar m.m.

Allt går ju att fixa och det var ett tag sedan jag tog in bilen men jag skulle inte tro att myndigheterna har underlättat saker och ting så kolla upp för säkerhets skull.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!