Flyttar du röven innan du bromsar???

Hur gör du?

• Antal röstningar
    0

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
I brist på onödiga diskussioner så drar jag igång en som kanske iaf e lite kul att diskutera.

Själv så bromsar jag först och flyttar röven sen. Vilket för min del leder till att jag inte e klar när kurvan kommer. Men det ska bli ändring på det 2008.

Hur gör ni?
Och vad är rätt?

Jag ser vissa förare som verkar göra detta som helt separata moment och det ser rätt tvunget och ograciöst ut. Det hela ska hänga ihop utan skarvar. Broms, förflyttning, nedlägg.

Skulle vilja påstå att det beror på vilken kurva det gäller. Ex: Är det första kurvan efter start/mål rakan o hastigheten kanske ligger runt 230+ så påbörjar jag bromsning utan att flytta röva för att sedan, säg 15m innan brytpunkten flytta ut röven. Inbillar mig att jag påverkar hojen minst genom att göra på detta sätt. Gäller det däremot en mindre korrigering mellan 2 kurvor så burkar jag innan eller samtidigt som jag börjar bromsa.

Jag ser vissa förare som verkar göra detta som helt separata moment och det ser rätt tvunget och ograciöst ut. Det hela ska hänga ihop utan skarvar. Broms, förflyttning, nedlägg.

Jag ser säkert väldigt stel ut. Men jag har (så som jag upplever det) så hård broms och slutar bromsa så sent att jag helt enkelt inte hinner med.

När jag tänker på det så bromsar jag in till apex..fast lite lösare på slutet givetvis. Så nånstans på vägen har jag flyttat. Men jag upplever det som att jag bromsar, flyttar, å sen inte hinner med kurvan.

Jag ser gärna att man har förflyttat sig innan bromsningen påbörjas, i alla fall gjorde jag det när jag var aktiv inom RR sporten i början av 90-talet. Tycker det är en fördel att inte bromsa för sent in i böjen utan istället vara i färdig position i inbromsningen och försöka ge gas så tidigt som möjligt istället. För att få till det bör man inte svänga in i kurvan för tidigt utan gärna ganska sent, ge gas tidigare och på så sätt få en sen apex och därmed kunna utnyttja banan på ett bättre sätt i utgången. Fast.....det var i början av 90-talet och då körde man knepiga tvåtaktare som var stendöda under 10000 varv, som krävde moment för att gå.

Fast det var då :-)

Last edited:
Man ska kolla på eliten och göra likadant. De flyttar alltid röven innan de bromsar. Dessutom ser det mycket ballare ut :tummenupp

Skulle vilja påstå att det beror på vilken kurva det gäller. Ex: Är det första kurvan efter start/mål rakan o hastigheten kanske ligger runt 230+ så påbörjar jag bromsning utan att flytta röva för att sedan, säg 15m innan brytpunkten flytta ut röven. Inbillar mig att jag påverkar hojen minst genom att göra på detta sätt. Gäller det däremot en mindre korrigering mellan 2 kurvor så burkar jag innan eller samtidigt som jag börjar bromsa.

Kan inte annat än instämma!!! kurvan + tempo avgör!! :)

Det är väl ingen mening å åka fort på rakan om du inte kan hålla farten i kurvan!... Vilken dåre som helst kan väl gasa på en raka!........:tummenupp :arsele

Den stora hemligheten hur man sätter ett snabbt varv har just avslöjats... :rolleyes:

Rent fysikaliskt borde man väl flytta bakåt först och sedan bromsa. Det blir ett större moment då och bakhhjulet lättar inte lika lätt vid inbromsningen och resultatet borde bli en mjukare körning, vilket enligt de som vet ger bättre varvtider. Som den amatör jag är, så tänker jag dock inte alls när jag kör utan det brukar bli som det blir..
/B)

Rent fysikaliskt borde man väl flytta bakåt först och sedan bromsa. Det blir ett större moment då och bakhhjulet lättar inte lika lätt vid inbromsningen och resultatet borde bli en mjukare körning, vilket enligt de som vet ger bättre varvtider. Som den amatör jag är, så tänker jag dock inte alls när jag kör utan det brukar bli som det blir..
/B)

Flytta bakåt blir svårt eftersom krafterna pressar dig framåt med stor kraft.
Normalt är det framhjulet som bromsar 80-100% av ekipaget. Därför är det enligt min mening bättre att lägga tyngden på framhjuet och förflytta koppen framåt. Att bakdelen slänger lite gör varken till eller från.

Flytta bakåt blir svårt eftersom krafterna pressar dig framåt med stor kraft.
Normalt är det framhjulet som bromsar 80-100% av ekipaget. Därför är det enligt min mening bättre att lägga tyngden på framhjuet och förflytta koppen framåt. Att bakdelen slänger lite gör varken till eller från.

Totalfel. Lägger du tyngden på framhjulet får du en längre bromssträcka, eftersom momentet som motverkar bakhjulslyft blir mindre och du därmed kan använda mindre kraft i bromsningen, med större risk att få en stoppie. Att bakdelen slänger lite gör massor om man jagar varvtider.

flyttar röven först. jag tycker det känns lite som att om man har tid att flytta röven efteråt så har man bromsat för tidigt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT