Flytta varmluft

Bellman

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Ninja
Hello

Jag har dålig värme nere i källaren och tänkte flytta luft uppifrån kaminen ner till källaren,,,,,frågan är hur mycket luft fläkten behöver flytta i timmen för att fylla upp 40 kvadrat?

OK, svaret kanske lät lite väl seriöst. Hoppas du inte litar på mig...:rodnar

Meeeen,,,hehe litade faktiskt på dig för att det svaret passade mig perfekt. Hoppas du har rätt!! :)

Sätt dit en fläkt som är styrd av en termostat. Då startar den när det blivit kallt och stannar när den inte behövs längre

Heol skrev:
2513896 Sätt dit en fläkt som är styrd av en termostat. Då startar den när det blivit kallt och stannar när den inte behövs längre

Måste fortfarande ha en viss kapacitet! det är ju kring 100m3 luft som ska fyllas med varmluft så en bra gissning är kring 70 - 100m3 / timme men det är ENDAST en gissning!

Det är åt helskotta för lite!

Herrejösses så mycket massa i väggar och golv som skall värmas upp.
Luft har en väldigt dålig konduktivitet (förmåga att ta upp och överföra energi) så säg att varje kubikmeter medför värme motsvarande 5wh

För 40m2 skulle jag tro att en lagom effekt ligger på någon kilowatt...
Alltså bör det forslas:

1000/5=250

Alltså 250 m3/h är lämpigt om källaren är kall och skall upp i levnadskomfort (bostad ej förråd, garage motsv).

Last edited:
Luftens värmekapacitet är 1,2 och vatten 4,2 alltså har luft relativt låg överföringsförmåga.
men räkna istället så här
Värmebehovet per m2 dåligt isolerat ca 80 w/m2 bra isolerat 40w/m2
vi antar att det i ditt fall är 80w/m2 x40m2=3600W effektbehov i rummet'
vi antar att luften vid kaminen är ca 35 grader och tempen i källaren 15 grader
skillnaden är 20 grader då har du följande formel.
3600/20x1,2=150 l/s = 540 m3/h alltså behöver du en fläkt med denna kapacitet.

Det verkar som jag har fått riktiga svar denna gång!! :tummenupp
Jag tackar så hjärtligt för hjälpen!

/ Bellman

Ta en glasburk och fyll den med varm luft, sen springer du dit det är kallt och öppnar den! Upprepa tills rummet når komfortabel värme, eller du dör försökandes..:tomten

Back