Flytta växelpetaren eller byta? (690 smc)

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
Jag måste höra om det är någon fler som haft samma problem som jag?

Jag tycker det är sjukt tight att få in foten under växelpedalen för att växla upp, med crosskängorna.
Vid normal landsvägskörning funkar det om jag sitter ganska långt fram. Problemet blir (ofta) att växla snabbt, samt att peta i nästa växel på bakhjulet..
Nu blir det gärna att jag flytta ut foten från fotpinnen (i luften) och växlar utan att ha den där som stöd, vilket känns tråkigt vingligt på slagen. :gnissla

Jag kör med http://www.24mx.se/crossdelar/Fox_C...37/Cross-stövlar/k72/FOX_cross-stövlar/s300// som är riktigt sköna att både köra i och gå med. De tog ett tag att gå in dom och framför allt bli van med crosskänga när man kört touringstövel tidigare, men helt klart en bättre modell. Sen är det ju lag på crosskängor på motard vad jag vet..
Men jag vet inte om stöveln är fet fram, utrymmet är tight.. eller en kombination.

Jag kollade lite hastigt idag hur växelpedalen sitter. Jag har inte rört den tidigare, men tror ni den går att flytta upp ett hack, utan att den tar i motorkåpan när jag växlar upp?

Vad finns det annars för alternativ? Byta växelpedal till annan?
Det kan ju för F**n inte bara vara jag som har långa ben i hela cross/motardvärlden.. :va

Jag tänker ungefär såhär: Det hade gått fortare att lossa den bulten som håller växelpeten, flytta ett hack, och testa än att skriva en lång fråga :)

PS Klart det går (om inte SMCn är helt galet konstruerad).

Supermoto har helt rätt!
Givetvis går det att flytta växelpetaren :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP