flytta till skåne!!!

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
Tjena! är på väg neråt i landet, till er skåningar.
Flyttar i aug troligen men vet inte vart i skåne man ska bo mer än att västra delen verkar mest lockande.

Har familj så man vill ju bo på ett ganska lungt område.

Så frågan är: vart e de lungt å trivsamt??? och framför allt inte så dyrt.

edit: är i första hand hus vi är ute efter.

Allt utom Landskrona (stad - komunen är OK) :hihi

Frågan är väll var du har jobbet.
Har du inget jobb bör du nog söka dig så nära Malmö som möjligt då det är enklast att hitta jobb där.
Själv bor jag i Helsingborg men har jobbat i Malmö-Lund sedan 1999... :gnissla

Hmm,, aj aj, jag missade "och framför allt inte så dyrt" :rofl :rofl
:7peta "inte så dyrt" finns inte i västa skåne, det finns. "Mindre Svindyrt till sjukt dyrt men inte fullt så sjukt dyrt som i Köpenhamn(ännu...)"
Men, allt som ligger 1,5 - 2 mil och längre ut från en större stad eller i någon håla tillhör "mindre svindyrt". Vissa hålor är till och med fina att bo i... :hihi

Sedan så finns alltid ruckel... :hihi

:hej

PutteLiten skrev:
2195322 Allt utom Landskrona (stad - komunen är OK) :hihi

Frågan är väll var du har jobbet.
Har du inget jobb bör du nog söka dig så nära Malmö som möjligt då det är enklast att hitta jobb där.
Själv bor jag i Helsingborg men har jobbat i Malmö-Lund sedan 1999... :gnissla

Hmm,, aj aj, jag missade "och framför allt inte så dyrt" :rofl :rofl
:7peta "inte så dyrt" finns inte i västa skåne, det finns. "Mindre Svindyrt till sjukt dyrt men inte fullt så sjukt dyrt som i Köpenhamn(ännu...)"
Men, allt som ligger 1,5 - 2 mil och längre ut från en större stad eller i någon håla tillhör "mindre svindyrt". Vissa hålor är till och med fina att bo i... :hihi

Sedan så finns alltid ruckel... :hihi

Såg det var svindyrt ju närmare havet man kom, man får väl bo en bit utanför nånstans.
Håller på att fixa jobb, är rör svetsare, verkar ju finnas ganska gott om jobb i skåne.

Landskrona har jag aldrig hört nått bra om, så det hade jag redan uteslutit.

Har dom lagt ner barsebäck??? annars brukar det finnas fina svets jobb på kärnkraft verken.

r1man skrev:
2195360
Håller på att fixa jobb, är rör svetsare, verkar ju finnas ganska gott om jobb i skåne.

Har dom lagt ner barsebäck??? annars brukar det finnas fina svets jobb på kärnkraft verken.

e själv rörsvetsare, men har sadlat om till däckmontör.

vad har du för erfarenhet & licenser ?
i landskrona finns det en hel del företag som håller på med rostfritt (legotillverkning) bla swedwater

i margretetorp finns koenigsegg, men då måste man vara jävligt duktig på tig, samt kunna svetsa rostfritt & titan

i Helsingborg finns det gott om företag som sysslar med svetsning, men de flesta vill ha erfarna svetsare.

i barsebäck finns det nog inga jobb alls.

wonderwizard skrev:
2195383
i margretetorp finns koenigsegg, men då måste man vara jävligt duktig på tig, samt kunna svetsa rostfritt & titan
F10 området killen.. Fabriken ute i margretetorp jämnades med marken för många år sen på grund av branden.. :7peta

wonderwizard skrev:
2195383 e själv rörsvetsare, men har sadlat om till däckmontör.

vad har du för erfarenhet & licenser ?
i landskrona finns det en hel del företag som håller på med rostfritt (legotillverkning) bla swedwater

i Helsingborg finns det gott om företag som sysslar med svetsning, men de flesta vill ha erfarna svetsare.

i barsebäck finns det nog inga jobb alls.

Nån större erfarenhet har jag inte, har jobbat lite här å där mest på pappersbruk, gick skolan genom ams och har nyss blivit klar.

Jag har pinne svart från 3*40 nånting till oändligt och sen har jag tig vitt 1*12 till oändlig och svart och en tig vit licens lagd i duplex också.

Om du vet några bra firmor i trakten skulle jag va jävligt tacksam om du kunde tipsa mig. kan tillägga att jag inte e super bra på pinne men tig är jag hyffsat säker på, så jag är i första hand ute efter tig jobb.

r1man skrev:
2195861 Nån större erfarenhet har jag inte, har jobbat lite här å där mest på pappersbruk, gick skolan genom ams och har nyss blivit klar.

Jag har pinne svart från 3*40 nånting till oändligt och sen har jag tig vitt 1*12 till oändlig och svart och en tig vit licens lagd i duplex också.

Om du vet några bra firmor i trakten skulle jag va jävligt tacksam om du kunde tipsa mig. kan tillägga att jag inte e super bra på pinne men tig är jag hyffsat säker på, så jag är i första hand ute efter tig jobb.

Swedwater(Tig/rostfritt)
Tigman (allt i tig)
Lastvagnsservice i Hasslarp (mycket tig jobb, dock en bit från stan)
YIT (Har alla sorters svetsjobb) (ska vara bra betalt enligt info jag fått, dvs mycket resande & traktamente)
Nitator (polering & svetsning av rostfritt)

kolla på http://gulasidorna.eniro.se/query?d..._area=HS041&subint_areaname=Verkstadsindustri

Här kan du hitta massor av företag i Helsingborg med omnejd, bara maila eller ringa runt & kolla läget/skicka cv

r1man skrev:
2195360 Såg det var svindyrt ju närmare havet man kom, man får väl bo en bit utanför nånstans.

Landskrona har jag aldrig hört nått bra om, så det hade jag redan uteslutit.

Vad är "inte så dyrt" i din värld?
Radhus får du för 1,5 - 2,0 mille, villor kostar mellan 2,0 och 3,5 mille (allt beroende på läge). Nära havet... då får du rikta in dig på 3 och uppåt. Resväg 15 - 30 minuter till Malmö och Helsingborg sänker naturligtvis priset.
Hoppas du hittar vad du söker och välkommen till southside! :yoparty

tackar för alla svaren! :tummenupp ska ta å ringa runt lite i morrn å kolla jobb, blir nog till att flytta nån mil utanför helsingborg.

Gött!!

Dags att tipsa om de viktiga grejerna då!!!

TT, TT Medium och TT light avgår Tisdagar, 17:45 på Strandvägen - (TT = Tisdags Turen)
Ett måste för alla icke-glidare i Helsingborg / NW Skåne :)

ÅSTORP

riktigt bra och skönt ställe att bo på
bra hus priser
har allt 3 banker systembolag, oj, lidl, netto, ca 11000 invånare
och många hojåkare....

ligger 5min från hbg och 5min från ängelholm

wonderwizard skrev:
2195899 Swedwater(Tig/rostfritt)
Tigman (allt i tig)
Lastvagnsservice i Hasslarp (mycket tig jobb, dock en bit från stan)
YIT (Har alla sorters svetsjobb) (ska vara bra betalt enligt info jag fått, dvs mycket resande & traktamente)
Nitator (polering & svetsning av rostfritt)

kolla på http://gulasidorna.eniro.se/query?d..._area=HS041&subint_areaname=Verkstadsindustri

Några till:

Thors Rostfria (Ramlösa)
Ekeby Rostfria (Ekeby)
Linde Metallteknik (Gåsebäck)

PAJSEN skrev:
2196828 ÅSTORP....
Jisses... :rolleyes:

Kävlinge är billigt, har en del jobb o du hamnar mitt emellan:
Helsingborg
Landskrona (går att jobba i :tummenupp )
Lund
Malmö

& givetvis nära Sturup Race Way (28 minuter på småvägar :tummenupp )

Feteupptagningsområde och mittemellan ROH & RR :banana

PAJSEN skrev:
2196828 ÅSTORP

riktigt bra och skönt ställe att bo på
bra hus priser
har allt 3 banker systembolag, oj, lidl, netto, ca 11000 invånare
och många hojåkare....

ligger 5min från hbg och 5min från ängelholm

5min med r1:a iaf
7min med hornet 600
10-15min med bil beroende på vindriktning ;)

Påarp, 1 mil utanför HBG.
Bor där sedan ett halvår tillbaka, är som Henke Larsson.......helnöjd.

Huspriser från millen och uppåt.

Ni har fel allihopa!

Skurup Is Da Shit!! :Bugar

4 minuter från Häckeberga! :banana

Ett ställe som jag vet sökte efter folk för ett litet tag sedan är Centa Component AB som ligger i Billerga (strax utanför Landskrona, mot Eslöv hållet). Dom jobbar bara metallarbeten inom alla möjliga områden. Jobbar själv på ett företag som anlitar Centa för att tillverka våra infokapslingar som vi monterar upp på buss och järnvägsstationer.

Chefen på företaget heter Alf Hedman och telenr dit är 0418-431400 detta är växelnumret. Mycket trevligt folk som jobbar där, är sälv där nere lite då och då och hämtar upp våra kapslingar :).

Om inte Alf är på plats kan du höra med en kille som heter Mats är nästa kille i rang tror jag att prata med. Mycket trevlig kille och den jag mest har kontakt med på det företaget också.

Hus priserna ute i de krokarna är inte heller allt för blodiga. Marieholm som är en bit därifrån är relativt billigt, likaså Tågarp som också är i närheten (dock inte så roligt samhälle). Ekeby som är en bit därifrån också, är också hyfsat billigt att bo i. Börjar bli lite dyrare dock :(. Är några mil från Ekeby till Billeberga, men går snabbt att köra ändån för det är bara raka vägen över landsbyggden. Följer samma väg hela tiden så kommer man nästan rakt på Centa.

Lycka till!

MVH
Kim

Letar du efter billiga hus finns det nog inget billigare ställe att hitta dem i än Hasslarp.
Stället har ett oförtjänt dåligt rykte pga av "krigen" mellan mc gängen Hells Angels och Banditos... men de har flyttat för länge sedan.

Jag köpte ett schysst hus på 150kvm med golvvärme och allt + en komplett bilverkstad därtill för under millen :rofl
Kompis till mig hittade ett fint tegelhus byggt på 70-talet på 100kvm för 575000kr :fakta

Det finns planer på att bygga en pågatågsstation vid de befintliga järnvägsspåren inom kort, så det gäller att slå till innan de river det gamla nedlagda sockerbruket och huspriserna rusar i höjden även här.

Om du planerar att skaffa barn eller redan har, är här mycket barnvänligt att bo.

Det du sparar in på det billiga huset kan du investera i en bränslesnål bil istället, I mitt fall en VW Lupo 3L. Har en bränslenota på 700kr i månaden med dagligt pendlande mellan Helsingborg och Hasslarp = 3mil tur och retur och det tar inte mer än 15min till Helsingborgs centrum :)

Det tar inte mer än 5 minuter till närmsta köpcenter med bil, finns 2 stora i trakten.

Hur ditt beslut än blir, önskar jag dig välkommen till skåne och hoppas att vi ses vid ett TT någon gång.

Fahrer skrev:
2213421 Har en bränslenota på 700kr i månaden med dagligt pendlande .

:smasha Sluta retas... går jag under 2000 i pedlings-bensin per månad är jag överlycklig... Mina räkningar brukar ligga mellan 2-3kr... Skattade pengar.... :4skrika

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back