Flytta till malmö

lee skrev:
Snarare är det så att stockholmare inte bryr sig så mycket om övriga landet. Ingen jag känner hatar göteborgare i a f. Däremot finns det ju en hel del göteborgare som inte gillar Stockholm/stockholmare.

Jag känner ett flertal som ogillar Gbg och visst fan bryr sig sthlmare om... vissa delar av landet.

Generellt sett kan man dela in Sverige i ett par stycken geografiska områden som sthlmare. Sthlm, Gbg, Malmö, Övriga Skåne, Öland/Gotland, Norrland (allt norr om Uppsala) och tråksverige som innefattar resten (dvs. småland, öster/västergötland med mera. Halland är å andra sidan lite mer förknippat med Skåne än tråksverige. Min högst subjektiva bild iaf :tummenupp

SkorvKalle skrev:
Min körskolelärare var från Östersund och jag fattade aldrig vad han sa :FU nåja, jag förstod det mesta iaf

Han måste ha varit ett undantag, det är faktiskt så att i Östersundstrakten talar man så nära rikssvenska man kan komma, det var NÅT ställe som var "bättre" minns ej vilket. Vi har rätt, ni har fel :hihi

Skalman skrev:
Fel. Allt norr om Hallandsåsen heter Lappland.

Nästan helt rätt...
Allt norr om ynkadynga (örkeljunga) är outfoskad lappmark och människor som kommer därifrån bör betraktas med största misstänksamhet....... :tungan

Jag vet ingen som direkt hatar Göteborgare, men Göteborgare är bra mycket drygare än Malmöiter som har en avspänd relation till Hufvudstaden. Om jag förstått det rätt så tycker Malmöiterna inte att sth är så mycket att brys sig om för de har ändå 30 min till Köpenhamn som knäcker Stockholm. Göteborgarna däremot är lite nervösare i hållningen, de har inte nära till något förutom Nordsjön och därför är de på vakt och hojtar "Liseberg" och "Ullevi".

Markus skrev:
Jag vet ingen som direkt hatar Göteborgare, men Göteborgare är bra mycket drygare än Malmöiter som har en avspänd relation till Hufvudstaden. Om jag förstått det rätt så tycker Malmöiterna inte att sth är så mycket att brys sig om för de har ändå 30 min till Köpenhamn som knäcker Stockholm. Göteborgarna däremot är lite nervösare i hållningen, de har inte nära till något förutom Nordsjön och därför är de på vakt och hojtar "Liseberg" och "Ullevi".

Det är antagligen en alldeles korrekt analys. Min huvudstad heter i alla fall Köpenhamn :D

Skalman skrev:
Det är bara Helsingborg som tycker Helsingborg är Sveriges kontakt med Europa... de lider av mindervärdeskomplex :D

När vi nu talar om Rosengård, varför inte nämna Botkyrka, Alvik, Rinkeby etc? Skillnaden mellan knark i Stockholm och knark i Malmö är att i Malmö är det bara ghettokidsen som knarkar, medan i Stockholm är det ghettokidsen OCH det bortskämda bratpacket som knarkar.

Ska vara Alby va? :va

Lustigt att höra storstadsbor domdera över varandras egenheter.

Stockholmare - åker de utanför hemkommun så blir de mobbade, och det finns skäl. Naturligtvis har nollåttor en förmåga att känna sig speciella när de kommer ut i glesbygden, bete sig som kaxiga idioter och utmåla sig själva som just kaxiga idioter som inte fattar något. .. och sen undrar de varför de får skit.

Gbg'are - "goa gubbar" finns i allra högsta grad men de flesta av dem är pensionärer nu. De yngre har inte automatiskt blivit "goa" bara för att det ligger i generna. Det har snarare en förmåga att bete sig rätt snorkigt och nedlåtande när man låter dem umgås i för stora grupper....

Malmö - en stad som fostrar så inihelvete många hiphopare måste ha något fel på dricksvattnet(stoppa kärnkraften, stoppa den!). Lustigast i sammanhanget är nog ändå skåningarnas oförmåga att förstå att skånska är jättesvårt att förstå. Ni måste ge oss tid att översätta till svenska! Vi är inte tröga, bara dåliga på utrikiska.

Jag ska väl inte behöva förklara att jag har många bra vänner i alla tre storstäder va.

Jag visste inte att jag hatade Göteborg :va
Jag tror Ville har jäkligt dålig koll i vad han snackar om! Det finns mycket knark i Sthlm också, inget jag pysslar med dock.:3freak
Har hört mycket skit om just Malmö, men det kommer väl från Rosengård vad det verkar på Malmöborna här.

Chrille skrev:
Lustigt att höra storstadsbor domdera över varandras egenheter.
Stockholmare - blablabla
Gbg'are - blablabla
Malmö - blablabla
Jag ska väl inte behöva förklara att jag har många bra vänner i alla tre storstäder va.

Det är nu jag gärna skulle skriva något lite festligt om Uddevalla, men jag vet inte vart det ligger, varför man bor där, vem som bor där, varför man inte lagt ner det eller i vilket landskap det ligger.

Ps.
Hoppas det här inte underbygger tesen om att Stockholmare är dryga.
Ds.

Chrille skrev:
Hur kan du tro det...

Jag hade bara en känsla, det kanske är min femenina sida?

Det är lite kul det här hur man delar in landet i olika delar.

Först kan man konstatera att man är Europé (och det är naturligtvis överlägset), sedan så hör man till Västra Europa faktiskt (kanon), och inte nog med det - man bor till och med i Norden (oöverträffbart?), och det allra bästa landet i Norden är naturligtvis Sverige (så klart). Sedan måste riket delas in i tre-fyra delar (självklart) och efter det kan man börja battla om vem som bor i grymmast stad. När den fighten är avgjord kan man diskutera förort eller innerstad och sedan vilken del av innerstaden t.ex som är hetast och därefter vilken gata. För att inte tala om vilken våning man bor på.

Nu vill jag sjunga "We shall overcome".

Chrille skrev:
Allihopa?? Eller vill du sjunga själv också tittar vi andra på dig som om du behöver hjälp?

Jag tycker vi alla sjunger samtidigt. Prick kl 17.00.
Om du vill titta på mig så kan jag säkert ordna några bilder annars. Välj pose först.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back