Flytta till Kungälv...

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
På sporthoj kan man ju få svar på allt, så:

Är av olika anledningar eventuellt på gång att köpa lägenhet i och flytta till Kungälv. Känner dock inte till stället så mkt så jag tänkte och hoppades att ni som har koll på läget kan få tycka till lite.
Vilka ställen/områden ska man undvika (gärna egna erfarenheter i närtid, inte hur det "alltid har varit")?
Har ngn koll på garageplatser?
Jag anar att det kanske är lite billigare med försäkring jämfört med centrala Götet (där jag bor nu och har häcken på MC-parkering på gatan utan problem, peppar peppar), ngn som har pålitlig information?
Jobbar nere i Skandia/Älvsborgshamnen, vilken väg är bäst (minst trafik) att pendla på?

(Jag vet att det finns en Kungälvtråd men den verkar lite trög... :rolleyes:)

Ös på med vad ni har! :Bugar
 

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Tjo!

Nu bor ju jag inte i Kungälv utan i Bohus, bara bron över älven från Kungälv.. du har inte kollat upp läget där? Lite billigare än Kungälv, dessutom så finns det några som kör hoj där med =)
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Tjo!

Nu bor ju jag inte i Kungälv utan i Bohus, bara bron över älven från Kungälv.. du har inte kollat upp läget där? Lite billigare än Kungälv, dessutom så finns det några som kör hoj där med =)

Jo, har tittat där oxå (men det fanns inget intressant just i dagsläget). Har dock ett par vänner som just köpt hus där så några vändor över bron blir det nog... :)
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
sj flyttade jag till kungälv för ett år sen . försäkringen minskadade med 4000 kr .
sen så har dom flesta hus är i kungälv förråd som man kan ställa hojen .
kungälvs förort är komarken .
 

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Bodde i Kungälv i 1,5 år (05-06), då i Munkegärde. Där ingick även garage i lägenhetsköpet. Bra område men märkte att jag var mer i gbg än kungälv och flyttade tillbaka till gbg. Köerna upp på E6:an på fredag eftermiddag är lagom kul men det finns ju innervägar att köra. Komarken är det enda stället jag blev varnad för.
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
sj flyttade jag till kungälv för ett år sen . försäkringen minskadade med 4000 kr .
sen så har dom flesta hus är i kungälv förråd som man kan ställa hojen .
kungälvs förort är komarken .

Gött. Förorten here I come. :gnissla
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
De e skillnad på Komarken o Komarken.
Själv skulle jag aldrig bosätta mig i Grå Komarken medans Gula o Blå är helt ok.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Som inföding kanske jag kan hjälpa.

Komarken delas upp i Grå, blå, bruna och gula. Grå, blå och bruna vill du INTE bo. Gula är ok men med brist på garage eller överhuvudtaget egen parkering så blir det jobbigt. Dock billigt att bo där. Kallas "ghettot" i kungälv.

Sen har du fontin som delas upp i nya (byggt 89) och gamla (byggt -61). Nya är dyrt, gamla är billigt. Båda har tillgång till egen P-plats och garage (kö för garage).

Munkegärde (byggt -81) ligger ovanför lasarettet, något dyrare. Fint att bo här.

Olseröd (Byggt -89)Ovanför lasarettet fast på andra sidan gamla E6. Också fint, men något dyrare. Inga garage i hyreslägenheterna här.

Bortanför Olseröd finns ett ännu nyare område, dyrt men fint.

Ulvegärde, bortanför Munkegärde på samma sida som Munkegärde. Dyrt, med några få garage. Fint läge. Dock lite när E6 om du bor långt ner.

Ullstorp, helt nytt. Väldigt få hyreslägenheter, ont om parkeringar men en ingår i hyran. inga garage men varje lgh har eget förråd där en eller tom två hojar får plats. (Här bor jag) Enda området just nu (förrutom en del som håller på att byggas) som tillhör Kareby egentligen. Detta gör att man hamnar ÄNNU billigare i försäkring eftersom detta räknas som "landet".

Tveten, andra sidan berget av fontin. Ligger nära den enda skidbacken i kungälv. finns även ungdomslägenheter här som är nästan som små villor. Ganska dyra dock.

Sen finns en uppsjö av nybyggda områden och områden som håller på att byggas. Detta för att kungälv blivit populärt att bo i.
 
Last edited:

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Som inföding kanske jag kan hjälpa...

Det där var en beskrivning av rang, tack! Dessvärre :)rolleyes:) kommer jag av allt att döma att bo in the ghetto. Vi har köpt en lya i vad jag antar är det grå området. Lägenheten var dock fin och föreningen verkar välskött, så vi tänkte ge det en chans och bilda en egen uppfattning... :tungan

Sen kanske det inte är en slump att "alla" säger att det är skit att bo där (utom gixxermixxer som förvisso verkar var den ende med egen erfarenhet (om än på 70-talet...)), men vi får se hur det blir.

Parkering kommer jag att ha men hur det blir med hojen vet jag inte...i värsta fall får jag väl göra mig av med den...om nu ingen annan i det påstådda ghettot hinner före. :brinnerup
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Det där var en beskrivning av rang, tack! Dessvärre :)rolleyes:) kommer jag av allt att döma att bo in the ghetto. Vi har köpt en lya i vad jag antar är det grå området. Lägenheten var dock fin och föreningen verkar välskött, så vi tänkte ge det en chans och bilda en egen uppfattning... :tungan

Sen kanske det inte är en slump att "alla" säger att det är skit att bo där (utom gixxermixxer som förvisso verkar var den ende med egen erfarenhet (om än på 70-talet...)), men vi får se hur det blir.

Parkering kommer jag att ha men hur det blir med hojen vet jag inte...i värsta fall får jag väl göra mig av med den...om nu ingen annan i det påstådda ghettot hinner före. :brinnerup

Du kan nog vara ganska lugn. Min farmor bor där. 2 av mina bröder har bott där. Min mamma har bott där. Min farbror har bott där och ett ex till mig har bott där. Tyvärr något dåligt rykte. En kille hittades i en bil där för några år sedan med 12 kulor i bröstet. Plus att det är ett område med mycket bilinbrott osv. Var försiktig med var/hur du ställer hojen bara så...
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Tycker iallafall att även blå är helt ok. Min morsa bor där o hon tycker det är lite tråkigt för hon hör aldrig några grannar. Hon bor iofs i 3-våningshusen vilka kanske är lite annorlunda än 7-vånings eller vad det nu är.

Fick en bil stulen för ett par år sedan som bara var trafikförsäkrad så jag begav mig själv ut på cykel för att leta lite och började i grå komarken :) Gissa vad jag hittade efter 5min....just det, min bil.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top