Flytta styret?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har funderat lite på att lossa de två styrhandtagen (heter det så?) på min R750 -02 och se om jag kan hitta en vinkel som passar min onda vänsterhand lite bättre.

Tittade lite närmare på styret i dag och det ser ut som att varje handtag bara sitter med en enda skruv och att man kan justera dem både in och ut från hojen samt i höjdled.

Min fråga är om man ska ge sig på att mixtra med detta eller om man ska låta bli? Vore ju lite synd att i efterhand få veta att det är någon typ av dödssynd att pilla på styret (isf kanske det inte borde finnas möjlighet för klåfingriga pojkar som mig att ändra :-)

dra åt skruvarna ordentligt bara.... Jag justerade såhär på 04an då jag gillar när styrena är vinklade utåt mera. Upptäckte dock senare att jag tydligen inte dragit åt speciellt hårt då jag kunde dra styret ur position. Skulle jag kört med hojen så så skulle det kunnat gått illa.

Hade missat att det satt en skruv på undersidan också som antagligen är till för att stödja så det gick bara att skjuta fram handtagen några mm :(

Ta bort den skruven då! Förr köpte man ju lösa clip-on, de hade inga andra skruv än de som spänner runt gaffelbenet.

Men som Swedie sa, se till att dra fast styrhalvorna ordentligt!

Rätt säker på att skruvens enda uppgift är att enkelt positionera styrhalvorna så att de hamnar lika på varje hoj och varje gång styrhalvorna monteras.
Själv skulle jag skippa skruven och vinkla om styrhalvorna om det skulle kännas bätte.
Men det är jag det och skyll inte på mig!

Kan också nämna att på FZR1000 sitter skruven i en gummiinsats på nåt vis = ej stumt, alltså endast för positionering.

Okidoki! Då ska jag prova det och se om det blir bättre.
Tack för hjälpen!

Körde 5 x 15 minuter på Kinnekulle den 1/8 och kände inget alls i vänsterhanden så det kanske bara var styret som inte passade mig.

Ska prova att köra lite gata i veckan också.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...