Flytta "lite avsides", erfarenheter och konsekvenser?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att de ska vara så billigt å bo i Norrland stämmer inte kanske då... Att inköps priset kanske inte är så högt som andra ställen stämmer, men uppvärmning kostnaden är högre samt transporter om man även bor avsides är inte att leka me..
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
När jag pluggade i Umeå på 1990-talet så gick jag till en frisör som köpte ett hus utanför Fredrika för 70.000 kr. Nya fönster och en nästan ny vedpanna dessutom. De hade den som sommarstuga men det var ju billigt boende om man BORTSER från den lilla detaljen att pendla in till Umeå, vilket inte löste sig med månadskort för 800 kr och buss/pendel/Tbana var 5 min... Idag är det enklare med TEAMS och digitala lösningar och då blir det ju i viss mån intressant att flytta ut igen.

Vi ser detta i vissa byar som har inflyttning och stigande antal barn för första gången sedan 1966.

Hörnefors är väl en sådan ort som efter många års dvala stigit i attraktivitet iom Botniabanan och möjligheten till smidig pendling.
Jo, digitaliseringen har väl till slut dykt upp som en liten räddare för inlandet. Och när de nu nångång får ihop en Botniabana (tåg, för er som inte bor här) lär ju orterna mellan Umeå och Skellefteå få ett litet uppsving också.
Hörnefors har blivit dyrt på sistone, ligger ju jättebra till i och med tåget. Och så verkar de ha städat ut de flesta knarkare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, digitaliseringen har väl till slut dykt upp som en liten räddare för inlandet. Och när de nu nångång får ihop en Botniabana (tåg, för er som inte bor här) lär ju orterna mellan Umeå och Skellefteå få ett litet uppsving också.
Hörnefors har blivit dyrt på sistone, ligger ju jättebra till i och med tåget. Och så verkar de ha städat ut de flesta knarkare.

Rundvik finns väl kvar? En kompis köpte en muggig DR600 av en gammal missbrukare där förra året…

Kommunikationer och digital infrastruktur gör det möjligt att bo nästan var som helst, beroende på vad man jobbar med.

Exempelvis statliga myndigheter behöver definitivt inte koncentreras kring ståkkålm framöver. Fri bostadsort! Bra för landsbygden på alla sätt.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Rundvik finns väl kvar? En kompis köpte en muggig DR600 av en gammal missbrukare där förra året…

Kommunikationer och digital infrastruktur gör det möjligt att bo nästan var som helst, beroende på vad man jobbar med.

Exempelvis statliga myndigheter behöver definitivt inte koncentreras kring ståkkålm framöver. Fri bostadsort! Bra för landsbygden på alla sätt.
Jo, knarkarna har väl emigrerat till Rundvik. Lite till och de tar sig över länsgränsen... :D
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Rundvik finns väl kvar? En kompis köpte en muggig DR600 av en gammal missbrukare där förra året…

Kommunikationer och digital infrastruktur gör det möjligt att bo nästan var som helst, beroende på vad man jobbar med.

Exempelvis statliga myndigheter behöver definitivt inte koncentreras kring ståkkålm framöver. Fri bostadsort! Bra för landsbygden på alla sätt.
Corona har definitivt accelererat trenden att köpa hemifrån. Hoppas att den fortsätter. Att åka till kontor i lemmingståg känns inte helt modernt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Corona har definitivt accelererat trenden att köpa hemifrån. Hoppas att den fortsätter. Att åka till kontor i lemmingståg känns inte helt modernt.
Om jag nånsin slutar vara konsnylt kommer ett av mina krav vara att jag ska ha hemmakontor, och att det räknas som min arbetsplats.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta arbetsgivare ser nu över sin policy vad gäller distansarbete.

Spaningen är att skiljelinjen mellan ”distans” och ”på plats” kommer att suddas ut - den svåra pucken blir tex Skatteverkets definitioner, vem som är ansvarig för arbetsmiljön i hemmet osv.

Det kommer att lösas med någon form av gränsdragning gissar jag. Helt distans vill väldigt få ha, lika lite som ingen alls.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De flesta arbetsgivare ser nu över sin policy vad gäller distansarbete.

Spaningen är att skiljelinjen mellan ”distans” och ”på plats” kommer att suddas ut - den svåra pucken blir tex Skatteverkets definitioner, vem som är ansvarig för arbetsmiljön i hemmet osv.

Det kommer att lösas med någon form av gränsdragning gissar jag. Helt distans vill väldigt få ha, lika lite som ingen alls.
Det är ju förvisso redan utrett, hemmakontor ansvarar arbetsgivaren för miljön i med.
Skatteverkets regler är också klara, bara att följa dem. Det finns hela yrkeskårer som jobbat med hemmakontor i årtionden redan.
Jag har inga problem med att åka in till kontoret lite då och då, men kriget som arbetsgivare fört mot produktivitet med landskap börjar bli rent fånigt nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är inte alls säker på att alla arbetsgivare är beredda på att ikläda sig det ansvaret för alla som vill jobba delvis hemifrån… ett exempel på vad man klurar på just nu.

Problemet är inte de som har sin arbetsplats hemma utan de som har/vill ha det delvis, hur mycket ”delvis” är osv.

Spelplanen har ritats om helt och då krävs det lite omtag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är inte alls säker på att alla arbetsgivare är beredda på att ikläda sig det ansvaret för alla som vill jobba delvis hemifrån… ett exempel på vad man klurar på just nu.

Problemet är inte de som har sin arbetsplats hemma utan de som har/vill ha det delvis, hur mycket ”delvis” är osv.

Spelplanen har ritats om helt och då krävs det lite omtag.
Jo det stämmer säkert, men som sagt, det är ett av mina hårda krav om jag ska byta arbetsmodell från konsult.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Underbart hur långt ut i periferin tråden kom. ??

Vad kostar husen i periferin?
Pengsjö är ett underbart namn i periferin! :tungan
Men man behöver inte en sjö fylld av pengar om man inte vill trängas med bortskämda stadsbor. :hej

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Pengsjö är ett underbart namn i periferin! :tungan
Men man behöver inte en sjö fylld av pengar om man inte vill trängas med bortskämda stadsbor. :hej

Det kan ju vara trevligt med några dagar på året där snön hunnits smälta och vägarna torkat.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det kan ju vara trevligt med några dagar på året där snön hunnits smälta och vägarna torkat.
Fler borde resa norrut för att veta mer om resten av landet. Att gallerian i Långviksmon har en toalett så stor att man nästan får torgskräck på väg till toastolen i andra ändan är kanske inte den viktigaste vetskapen och pepparkaksfabriken i Nyåker är inget speciellt bara kul att ha sett..
För min del gillar jag riktig vinter och även om sommaren förvisso är lite kortare än söderut är ljuset trevligare ju längre norrut man kommer.
80 mil norrut för vår del gör att det tar lite för lång tid att hälsa på majoriteten av släkt och vänner även om det blir lite pengar över att renovera och resa om man köper ett hus för 250 000 kr. :tungan
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har gjort precis detta som TS tar upp, dvs lämnat hyreslägenhet i stan och flyttat till hus på landet för ett par månader sedan. Tycker så här långt att det är helt underbart. Äntligen eget garage, underbara hojvägar alldeles bredvid, grannar på behörigt avstånd, men ändå tillräckligt nära för att inte kännas ödsligt. Skall jag in till storstan tar det 45 min med bilen eller en timme med tåget, men där har jag bara varit två gånger sen jag flyttade.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fler borde resa norrut för att veta mer om resten av landet. Att gallerian i Långviksmon har en toalett så stor att man nästan får torgskräck på väg till toastolen i andra ändan är kanske inte den viktigaste vetskapen och pepparkaksfabriken i Nyåker är inget speciellt bara kul att ha sett..
För min del gillar jag riktig vinter och även om sommaren förvisso är lite kortare än söderut är ljuset trevligare ju längre norrut man kommer.
80 mil norrut för vår del gör att det tar lite för lång tid att hälsa på majoriteten av släkt och vänner även om det blir lite pengar över att renovera och resa om man köper ett hus för 250 000 kr. :tungan
Jag betalade nästa 300 för sommarstugan där jag bor nu. Har bara kompletterat med ett riktigt hus, ett garage, en carport, ett hönshus, en redskapsbod och tagit bort själva stugan...

Fram till för några år sen var jag regelbundet på kundbesök i Pajala, men den verksamheten försvann så nu kommer jag sällan längre än till Kalix i nordlig riktning. Tyvärr blir resorna oftast längs E4 och inte så långt in i landet.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har gjort precis detta som TS tar upp, dvs lämnat hyreslägenhet i stan och flyttat till hus på landet för ett par månader sedan. Tycker så här långt att det är helt underbart. Äntligen eget garage, underbara hojvägar alldeles bredvid, grannar på behörigt avstånd, men ändå tillräckligt nära för att inte kännas ödsligt. Skall jag in till storstan tar det 45 min med bilen eller en timme med tåget, men där har jag bara varit två gånger sen jag flyttade.
Omväxling förnöjer. Du får rapportera igen om 3 år hur det känns. Det jag saknar mest med att bo på landet 20 minuter med bil utanför stan är grannarna och det stora garaget. Saknar inte den stora gräsmattan, privatvägunderhållet samt restiden in till vänner, restauranger, butiker och krogarna. När jag hade tagit ett glas vin eller tre så blev jag alltid sugen på att se livet i staden men orkade inte betala för Taxi bara för att se lite. Tror det var rätt beslut att köpa dyrare hus mer centralt men får se efter smekmånaderna är över.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Omväxling förnöjer. Du får rapportera igen om 3 år hur det känns. Det jag saknar mest med att bo på landet 20 minuter med bil utanför stan är grannarna och det stora garaget. Saknar inte den stora gräsmattan, privatvägunderhållet samt restiden in till vänner, restauranger, butiker och krogarna. När jag hade tagit ett glas vin eller tre så blev jag alltid sugen på att se livet i staden men orkade inte betala för Taxi bara för att se lite. Tror det var rätt beslut att köpa dyrare hus mer centralt men får se efter smekmånaderna är över.

Man kan ju så klart komma på andra tankar med tiden, men efter att ha bott över 20 år i stan blev jag aldrig någon stadsmänniska. Utnyttjade i princip inget av det som staden har ett erbjuda utan störde mig mest på krånglet det innebär när allt för många människor skall tränga ihop sig på samma yta. De senaste 10 åren har jag aktivt försökt ta mig därifrån.

Allt praktiskt som att handla i butiker osv funkar i princip bättre där jag bor nu. Närmaste matvaruaffär är längre bort och kräver en bilresa, men bil krävdes i princip förut också och det tar lika lång tid, 6 minuter, att ta sig dit, då jag slipper en massa rödljus. Föredrar jag att få maten hemlevererad finns den möjligheten också. 20 minuter bort har jag ett gigantiskt köpcentrum där i princip allt man kan tänkas behöva finns på samma plats, jämfört med i Göteborg där man ofta måste åka runt till olika ställen för att besöka olika butiker. Man slipper all trafik och i butikerna är det inte alls lika trångt som i stan.

Skulle jag vilja besöka storstan och inte kan ta bilen har jag 20 minuters promenad eller drygt 5 minuters cykelväg till tågstationen som tar mig dit på någon timme.

Främsta anledningen till att ta mig in till stan emellanåt är dock jobbet, men då jag kör eget där det mesta kan göras hemifrån blir det inte direkt varje dag.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top