Flytta hemifrån!?

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
Hejsan!
Jag bor just nu hemma hos farsan för att jag går i skolan.. Vi kommer inte speciellt bra överens o ja bara måste härifrån känns det som..
Då undrade jag lite, om jag skulle vilja det!
Vad för bidrag o liknande kan jag få? O hur ska jag göra för att få dem? Kan han vara skyldig att betala någonting för mig?

Ska jag vända mig till soc eller måste dom göra en lång undersökning o se om det är berättigat för mig att inte behöva bo hemma?

Vad krävs för att jag ska kunna flytta hemmifrån när jag går i skolan? Både om jag är under och över 18 år?
(Jobb skulle funka men har inte tid!)

Vet inte om jag riktigt får fram EXAKT vad jag försöker.. men snälla försök förstå, o slänna försök och hjälpa!
//R

Det är inte mycket som du kan förvänta dig av samhället så länge det inte förekommer missbruk eller kriminalitet.
Vill du få någon förändring i ditt liv så fixa skolan och skaffa ett jobb. Stå ut med gubbjäveln nu och sen kan du tacka honom när du vuxit till dig lite.

Piss de sverige.. Man måste asså vara dålig för att få det bra..
Men som det är nu så påverkar detta skolan så in i helvete negativt att jag fan inte kan mer..
Måste lyckas få ut kanske 4000kr i månaden för att klara mig.. Förjävligt!
Det tjänar inget till att prata med soc alltså om jag inte är knarkare och begår inbrott?

Det är emot mina principer att hjälpa någon som heter glocalnet...
Men i princip så är du körd, ja. Skaffa ett jobb som du kan kombinera med studier och bosätt dig i en liten 1:a. Annars kan det vara en idé att skaffa en äldre brud med egen lya (förutsätter att du inte är ful som stryk) eller flytta ihop med några polare. Sistnämnda fungerar dock endast ett par månader innan ni tröttnar.

Piss de sverige.. Man måste asså vara dålig för att få det bra..
Men som det är nu så påverkar detta skolan så in i helvete negativt att jag fan inte kan mer..
Måste lyckas få ut kanske 4000kr i månaden för att klara mig.. Förjävligt!
Det tjänar inget till att prata med soc alltså om jag inte är knarkare och begår inbrott?

Din pappa måste knarka eller begå brott. Iof kanske du kan få ett mysigt rum på ett LVU-hem om du börjar knarka och begå brott, om du har TUR.

Det finns ju internatskolor. Sök dej till något gymnasium som sysslar med sånt. Vet inte hur det funkar, alltså hur mycket deg du måste dra in själv...
Är det inte så att föräldrar är tvingade att försörja barnen tills de har fyllt 18 (?) oavsett var de bor?

/Carin

Din pappa måste knarka eller begå brott. Iof kanske du kan få ett mysigt rum på ett LVU-hem om du börjar knarka och begå brott, om du har TUR.

Det finns ju internatskolor. Sök dej till något gymnasium som sysslar med sånt. Vet inte hur det funkar, alltså hur mycket deg du måste dra in själv...
Är det inte så att föräldrar är tvingade att försörja barnen tills de har fyllt 18 (?) oavsett var de bor?
/Carin

Det vore ju skitbra om dom var det.. men då kanske dom kan kräva att jag ska bo hemma med! O det är det som är problemet..
Tyvärr knarkar han inte eller begår brott.. vi är bara för lika så vi kommer skitdåligt överens o så.. O internatskola funkar inte då jag redan går linje o så här där jag bor o vill inte byta bort den eller kompisarna..

4-5000kr är ju endå mycket pengar o dra in själv då man har skola o läxor..

Det är emot mina principer att hjälpa någon som heter glocalnet...
Men i princip så är du körd, ja. Skaffa ett jobb som du kan kombinera med studier och bosätt dig i en liten 1:a. Annars kan det vara en idé att skaffa en äldre brud med egen lya (förutsätter att du inte är ful som stryk) eller flytta ihop med några polare. Sistnämnda fungerar dock endast ett par månader innan ni tröttnar.

Jobb blir så jävla svårt.. Dock kanske man kan få billigare lägenhet om man hjälper till hos fastighetsskötaren? :va De kan man ju höra om..
Nae ja ä skitsnygg o har redan en tjej som inte bor i lägenhet.. o det vore lite taskigt att byta för det..
Polare skulle kunna funka.. men vet inte nån som inte vill bo hemma nu.. sen måste man ju endå få in stålar!

Last edited:
Om du är under 18: internat eller extrajobb

Om du är över 18: CSN eller extrajobb

Ska du få socialbidrag behöver du rätt så bra orsaker, att bara säga "men öö ja står inte ut me gubbjeveln typ" kommer du inte långt med. Hur länge är det kvar av utbildningen din och på vilken nivå läser du?

Varför inte bara bli sams med gubben ?

Du kan ju jobba ändå.

Hade det varit så lätt så hade jag blivit det.. men efter att ha försökt bli sams i typ 5 år så skiter jag i de.. Det funkar VERKLIGEN inte längre..

Jag har inte tid att jobba! Kanske 10 timmar i veckan.. max

Om du är under 18: internat eller extrajobb

Om du är över 18: CSN eller extrajobb

Ska du få socialbidrag behöver du rätt så bra orsaker, att bara säga "men öö ja står inte ut me gubbjeveln typ" kommer du inte långt med. Hur länge är det kvar av utbildningen din och på vilken nivå läser du?

1 år kvar på NV, naej okej.. synd de där me soc.. o sen sålänge jag är under 18 kan han väl KRÄVA att jag ska bo hemma med antar jag?

Last edited:
Jag tror oxå att han kan kräva att du bor hemma, men vad är problemet med honom då?

Hur vet du att det inte är du som är felet?

Om du står på dig (vilket 0.1% av svenska folket klarar av) så går du till ditt socialkontor och säger att du bor på gatan och att du måste ha stålar till boende och mat. Svårare än så är det inte, givetvis får du ju ljuga litegrann.
Så ska man skita i moralen så gör du så.

Men vafan, flytta till cheyen då om det är så besvärligt?! Du har väl ett eget rum, lås dörren så fort du kommer hem, beställ hämtpizza och be dom lägga den i korgen som du har kopplat till en travers som du sedan hissar upp till ditt fönster. Härda ut, finns dom som inte ens har några föräldrar, dom hade nog stått ut med att bråka lite och ha en farsa än att inte bråka och vara ensam. Testbo hos cheyen och se om du eller farsan kanske saknar varandra, ni är trots allt kött och blod, finns inget som kommer ändra på det.

Vet inte riktigt hur gammal du e men kan bara ge dig rådet att bita ihop............ eller flytta........... ska förklara:

Bodde 6 mån inneboende hos syrran, ett år hos "fosterfamilj" + ca 1 år 50/50 hos familjen och hemma hos päronen under gymnasietiden. Nu i vuxen ålder ångrar jag det som f*n, har ingen riktig bra kontakt med farsgubben, mest bara " hur e vädret, hännt nått nytt i stan......". Men däremot om jag hade bott kvar hade vi nog tillslut slagit ihjäl varanda och päronen varit skillda. Ville också flytta till eget vid 16-års ålder. F*n , man tror ju man e man och kan klara allt själv vilket man inte kan. Som tur är så lyssnade man för en gångs skull på en vuxen och blev övertalad om att flytta till ett "fosterhem" där det åtminstonne fanns nån vuxen i närheten om du förstår.........

Kan egentligen skriva hur mkt som hellt men det ids jag inte. Nått du undrar över är det bara att PMa

/ Stevooooo

Inte vill jag betala för att någon inte går ihop med sin farsa, om han inte spöar skiten ur dig eller liknande. Ne flytta får man göra när man har pengar. Sen måste man ha lite kurage att inte springa till soc, skaffa ett jobb + lägenhet eller lås in dig på rummet tills du har råd med din egen lägenhet.

Soc betalar inget om föräldrarna kan försörja för barnet dvs så är det päronen som betala, "försörjningsskyldig" (el. liknande) till man gått färdigt gymasiet.

Ne, du vill väl bara betala för dina egna sysslor. Lyser bitterhet samt mönstersvensson långa vägar. Men men, alla har vi våra sidor.

2717030 Ne, du vill väl bara betala för dina egna sysslor. Lyser bitterhet samt mönstersvensson långa vägar. Men men, alla har vi våra sidor.
Antar att du syftar på mig. Nejdu, betalar gärna en slant i skatt, men inte vill jag betala 1öre till nån som är trött på sin situation och går till soc. Dit går man om det inte finns någon annan utväg, vilket det finns i detta fall.

Antar att du syftar på mig. Nejdu, betalar gärna en slant i skatt, men inte vill jag betala 1öre till nån som är trött på sin situation och går till soc. Dit går man om det inte finns någon annan utväg, vilket det finns i detta fall.

Hur vet du att det finns andra utvägar? Jag tror han bad om råd, inte nedklankningar om vart du vill att dina pengar skall ta vägen.

Socialen behöver inte vara sista utvägen. Många invandrare trivs väldigt bra där. Det är inte sista utvägen för dom skulle jag gissa på..

Prata med socialen om dina problem, gå till en psykiatriker om du nu vill det där du kan prata om dina familjeförhållanden. Ingenting är omöjligt. Jag vet ett par stycken som har vantrivts väldigt mycket hemma och har fått flytta..

Man behöver inte direkt ha föräldrar som är narkomaner eller driver fightclub i huset mot dig för att få flytta.

Som någon skrev kan du ju ljuga. Men tänk på vad du säger, din pappa kan få mer problem än vad du tror. Du kan också få mer problem än du kanske redan har. Så i bästa fall kanske det är bäst att sätta sig vid matbordet och prata igenom det med din pappa.

/M

Jag måste börja med att förtydliga att jag har ingensom helst inblick i situationen i det här fallet, utan spekulerar bara i en helt hypotetisk familjesituation som kan leda till slitningar i hemmet.
(förkortar farsan till F, tonåring till T)

F: bankar på dörren, kliv upp nu, klockan är 11
T: mummel
F: bankar på dörren, kliv upp nurå, klockan är halv tolv
T: mummel
F: Kliv upp nu för helvet, klockjäveln är tolv, du kan ju inte sova hur länge som helst.
T: Meeeen, vafan, jag är trött
F: Det skulle du inte ha varit om du gav fan i att spela WoW hela jävla nätterna, masa dig upp för helvet
T: Meeen du e ju slut i huvet...
F: Dessutom väcker du mig med ditt jävla bankande på tangenterna, nu åker datorjäveln ut från ditt rum så jag får sova på nätterna
T: Buhuhuhuuu, jag ska springa på soc så får dom fixa mig en egen lägenhet med bredband....

Jag har sett det flera gånger i min omgivning (dock inte mina ungar) och det lär visst vara en mänsklig rättighet att WoWa till halv fem på morgonen, skita i att gå till skolan för att istället sova framemot fyratiden på dagen, vara grinig som fan dom få timmar man är vaken före midnatt, och idiotförklara föräldrar som kräver en minimal hjälpinsats i hemmet (bära bort disken som står i drivor runt datorn, städa rummet, plocka ur en diskmaskin eller gå ut med en soppåse)

Jag är så jävla less på bortklemade ungar och deras jävla curlingföräldrar.

Är det ett problem att bo hemma, jobba ihop stålar till eget boende då.
Är det riktigt jävla illa, måste du flytta hemifrån innan du har fyllt vuxen, hoppa av skolan och bär tegel på ett bygge eller nåt, studera kan du göra sen med studiebidrag/lån

En bardomsbekant till mig lyckades bli läkare OCH bo hemma och sköta om sina alkoholiserade föräldrar, det är inget jag kräver av någon, men finns bara viljan så finns det lösningar....

Exakt VAD är problemet som gör att du inte kan bo hemma ett år till?

Vet dock hur hans situation ser ut, han kanske förskönar sanningen väldigt mycket, men om man ska tolka det utifrån hans inlägg är det jusst att han inte trivs med sin far vilket många ungdomar gör. Ska alla unga börja springa till soc när deras föräldrar vill att de ska diska eller göra något, kanske han inte får vara ute lika länge som sina polare. Vet att många har väldigt lätt att gå till soc, men inte fan ska det vara någon välgörenhet. Soc är till för dom som har det extremt svårt och då ska det bara vara tillfälligt. Alla friska personer kan få ett jobb, får man inte det i staden flytta, plugga starta eget ja lösningarna är många.

GuW: :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...