Flytta gammal luft/luft värmepump eller köpa ny?

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Har ett fritidshus på drygt 45 m2 för åretrunt boende som värms med elradiatorer idag. Har tilläggsisolerat + håller på och renoverar fönsterna för att hålla värmen inom väggarna, nästa steg är nu att sätta dit en luft/luft värmepump.

Har ett par stycken panasonic "kvalitets" värmepumpar installerade i annan byggnad som fungerar bra men jag har ingen nytta av de där de sitter och har därför möjlighet att flytta en utav de till fritidshuset. De är ca 6 år gamla.

Frågor:
Jag har läst om vakuumsugningen av rör etc. och att detta ska göras innan man monterar tillbaks allting igen, är detta nödvändigt? Kan man uppskatta livslängd om man hoppar över detta steg?

Hur stor är risken generellt att jag tappar köldmediat (R410)från att jag stängt inne det i utedelen, skruvat ner, kopplat isär och monterat upp igen på fritidshuset. Kommer vara urkopplat ett par dagar. Är det vanligt att ventilerna läcker?

Har ett långt slangpaket idag till värmepumpen, behöver bara 3-4 m i fritidshuset. Kan jag rulla ihop (stor radie) den överblivna slangen utomhus för att slippa göra nya kopplingar?

Kommer prova detta i augusti när jag har semester om inte någon övertygar mig om annat, är nyfiken på vilka chanser jag har att lyckas utan att ha ut en kyltekniker.

Kanske finns någon här som kan hjälpa till ett par timmar efter arbetstid med att vakuumpumpa + ev fylla på om det skulle behövas. Skicka PM.

Alternativet är att köpa en ny billig billig värmepump som levereras med köldmedia och snabbkopplingar. Sparar mig några timmars arbete då jag slipper nedmontering + ev. besök av kyltekniker, kostar ca 6-7000:- och kvalitet kan vara sådär.

Last edited:
Min fråga var iofs inte vad man får och inte får göra, men Jag TROR att man får ansluta rören själv. Mer råd tas gärna emot :tummenupp

Går utmärkt att flytta dom utan förlust av kylmedia, men du måste vakuumsuga. Rören är bara att linda upp om du saknar koningsverktyg.

Går utmärkt att flytta dom utan förlust av kylmedia, men du måste vakuumsuga. Rören är bara att linda upp om du saknar koningsverktyg.
Låter bra deSkäggot! Ska se om jag kan hitta en vakuumpump som gör jobbet då. Jag får skriva här igen när jag flyttat den men de dröjer ett par månader gissar jag

Låter bra deSkäggot! Ska se om jag kan hitta en vakuumpump som gör jobbet då. Jag får skriva här igen när jag flyttat den men de dröjer ett par månader gissar jag

Men du måste köra den så du får över kylmedian i utomhusdelen, men det hade du antagligen redan koll på.

Jag har flyttat en Panasonic.
Den låg flera månader utan problem.
Det går att använda en gammal kylskåpskompressor som vakumsug om man inte lyckas låna ihop något annat.

låter lite fjantigt att man inte får flytta en sådan själv men och andra sidan finns det mycket som är löjligt i det här landet.
Hur som helst så fick jag det här rådet när jag flyttade min värmepump (alldeles själv, skvallra inte nu:) ) ställ in pumpen på full kyla och låt den gå så i ca 10 min, stäng därefter kranarna på på både inne och ytterdelen., stäng av och du kan koppla loss utan att bli av med något media.
flytta eländet dra slangarna och VAKUUMSUG..!
det går naturligtvis att skita i detta men du får sämre verkningskrag på pumpen.
vakuumpump går att köpa på jula tex om du inte kan låna av någon.

låter lite fjantigt att man inte får flytta en sådan själv men och andra sidan finns det mycket som är löjligt i det här landet.
Hur som helst så fick jag det här rådet när jag flyttade min värmepump (alldeles själv, skvallra inte nu:) ) ställ in pumpen på full kyla och låt den gå så i ca 10 min, stäng därefter kranarna på på både inne och ytterdelen., stäng av och du kan koppla loss utan att bli av med något media.
flytta eländet dra slangarna och VAKUUMSUG..!
det går naturligtvis att skita i detta men du får sämre verkningskrag på pumpen.
vakuumpump går att köpa på jula tex om du inte kan låna av någon.

Nej, du skall låta den gå i kyla med endast den lilla kranen stängd i några och under tiden den går även stänga den stora.

Där finns bara kranar på ytterdelen fö.

Stäng utloppet på köldmediebehållaren och kör ner den tills den bryter på lågtryck. Låt den vila kort stund och starta upp den lite snabbt igen så får du tillvara den sista gasen som är kvar i rören (du startar maskinen efter att den bröt genom att pilla på lågtryckspressostaten: ta fingret/mejsel och tryck upp plattan ovanför fjädern i pressostaten så tvingar du på en start).

Vakumsuga är viktigt, kanske finns att köpa ny kinaskit? Bättre än att inte suga. Viktigare är dock att vakumsuga när det är varmt ute.

Stäng utloppet på köldmediebehållaren och kör ner den tills den bryter på lågtryck. Låt den vila kort stund och starta upp den lite snabbt igen så får du tillvara den sista gasen som är kvar i rören (du startar maskinen efter att den bröt genom att pilla på lågtryckspressostaten: ta fingret/mejsel och tryck upp plattan ovanför fjädern i pressostaten så tvingar du på en start).

Vakumsuga är viktigt, kanske finns att köpa ny kinaskit? Bättre än att inte suga. Viktigare är dock att vakumsuga när det är varmt ute.

Faaast, hur många splitaggregat har du sett med pressostat av modell "industri"?

Faaast, hur många splitaggregat har du sett med pressostat av modell "industri"?

Du kan ha rätt, det var ett tag sen jag höll på med en hushålls-värmepump. Skruvar mest med lite större kylmaskiner. Egentligen skitsamma. Den lilla gas som är kvar efter man sugit hem den kommer nog säkerligen ej påverka.

Du kan ha rätt, det var ett tag sen jag höll på med en hushålls-värmepump. Skruvar mest med lite större kylmaskiner. Egentligen skitsamma. Den lilla gas som är kvar efter man sugit hem den kommer nog säkerligen ej påverka.

Anade det, nej kvar blir endast ett svagt undertryck.

Nej, du skall låta den gå i kyla med endast den lilla kranen stängd i några och under tiden den går även stänga den stora.

Där finns bara kranar på ytterdelen fö.

Helt riktigt. Det var 3 år sedan jag gjorde så jag har förträngt det lite. Dock så körde jag den i 5-10 minuter och stängde sedan den andra kranen.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra