Flytta över PC3:a till annan hoj?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har klurat lite på mappningen av min Highland. Det är ett jäkla bök i dagsläget..

Tänkte stjäla PC3:an från Aprilian och trycka dit. Vad jag får fram så är det en
regelrätt "Piggy-back". Den tar varvtalet från spridarpulserna och lasten från Ohm-värdet på TPS:en. Tryck, lyfttemp osv låter man orginalboxen ta hand om.
I "oprogrammerat" läge sker ingen förändring. När man börjar ändra i PC3:ans mapp förlängs eller förkortas insprutningstidpunkterna kontra orginal.
Dvs PC3:an "förvränger" spridarsyrningen, that's it.

Eftersom både Aprilian och Highlanden är 60graders twinnar med två högohms-spridare och TPS med samma karaktäristik(vilket man för övrigt kaliberar i PC3:an) vore ju saken tämligen logisk?

Därefter vore det ju endast att justera den i bänk, som man gör alltid annars.

Nån här inne som mappar PowerCommander som har lite mer erfarenhet?

Vad var frågan?

Du har ju redan svarat på det mesta själv

Visst funkar det som du berättar

Vissa hojar har dock ostadig 5 volts signal vilket fuckar up TPS avläsningen

Speciellt då vissa aprillia årsmodeller

Föresten sitter det inte NIRA på Highlander??

Det stora problemet är väl att få PCIII att gilla alla befintliga insignaler och att få kontaktstyckena att passa. Hur ser signalen från din vevgivare ut jämfört med prillans?...

Det stora problemet är väl att få PCIII att gilla alla befintliga insignaler och att få kontaktstyckena att passa. Hur ser signalen från din vevgivare ut jämfört med prillans?...

Det skiljer säkerligen, men pc3:an på prillan har ingen insignal direkt från vevaxelgivaren. Den använder endast signalerna till spridarna, och denna styrning (minus) är samma. Det kvittar även vilken spridare man sätter vilken kontakt på... Hightech.. Det bör betyda att varvtalssignalen behandlas av
orginalboxen, således är detta inget problem.

Kontakterna är olika, jag behöver byta från Denso standard till dito Bosch. En baggis!

Här är installationsmanualen till prillan. Det är som sagt inga krusiduller http://www.powercommander.com/downloads/902/install/411/eng902-411.pdf

Kopplar in mig på samma vis i så fall.

Vadå alla insignaler?

Man loopar ju bara spridarsignalen

Gammla PC2 därimot manipulerade insignalerna

Endast PC3 för harley har helt egen firmware som inte funkar på andra hojar
(vet inte varför)

Vadå alla insignaler?

Man loopar ju bara spridarsignalen

Gammla PC2 därimot manipulerade insignalerna

(vet inte varför)

Jag går och gömmer mig under en sten......

Givetvis har du rätt får skylla på att jag just vaknade...

Vad var frågan?

Du har ju redan svarat på det mesta själv

Visst funkar det som du berättar

Vissa hojar har dock ostadig 5 volts signal vilket fuckar up TPS avläsningen

Speciellt då vissa aprillia årsmodeller

Föresten sitter det inte NIRA på Highlander??

Jag ville mest veriferia min teori, innan jag eldar upp styrboxen :hihi

Orginal styrbox matar ostadigt till TPS:en menar du? Är detta då inbyggt
i PC3:an för att hantera, eller kan PC3:a strula på Aprilian.
Är det det senare så är det ju kvitt samma, då matningen på Highlanden
är helt stadig.

Nej! inget nira alls. De höll på med det ett tag, men inte kom det ut på twinnarna. Min är en av de första boxarna och kommer från SCS i Åmål.
Ingen alls koppling till Nira, tyvärr.

Javafasen, jag får helt enkelt prova..

Jag ville mest veriferia min teori, innan jag eldar upp styrboxen :hihi

Orginal styrbox matar ostadigt till TPS:en menar du? Är detta då inbyggt
i PC3:an för att hantera, eller kan PC3:a strula på Aprilian.
Är det det senare så är det ju kvitt samma, då matningen på Highlanden
är helt stadig.

Nej! inget nira alls. De höll på med det ett tag, men inte kom det ut på twinnarna. Min är en av de första boxarna och kommer från SCS i Åmål.
Ingen alls koppling till Nira, tyvärr.

Javafasen, jag får helt enkelt prova..

Jag har haft jätteproblem med några apprillior då volten varierar mellan avstängt och när motorn går ,även under gång så fladdrar TPS

Helt omöjligt att mappa snyggt

Hadde samma på en Blackbird . Orginal så har man tydligen nått som kallas " ballanserad ingång" Där använder man alla 3 kablarna signaljord signal+ (5volt) samt signal så där mäts ballansen mellan jord och 5 volt

Det gör man inte på powercommander där mäts bara ren voltsignal

(vet inte varför)

Hupp! så även en PC3 från säg en sur glidare typ VN1500 borde funka på HIghlanden? (sådana säljs ut äckelpeckelbilligt just nu...)

andersson turbo skrev:
rginal så har man tydligen nått som kallas " ballanserad ingång" Där använder man alla 3 kablarna signaljord signal+ (5volt) samt signal så där mäts ballansen mellan jord och 5 volt

Har råkat ut för liknande problem, på annan hoj. Gjorde helt sonika så att jag "utjämnade" jorden. Jordade PC3:an på jordplanet på orginalstyrboxens kretskort. Då vart det skillnad, vet inte om det var tändsystem eller bara dålig jord som gjorde att det spökade från början...

När jag loggar så mäter jag TPS och TPS-matning på Highlanden. Matningen är konstant, trots att jag använder batteriminus som återledare. Jag hoppas iom detta att PC3:an "ställer in sig i ledet" och gör som den är tilllsagd.

Fasiken, jag skulle bra gärna varit på ditt "Garagehäng", hade varit mycket intressant. Spridarkaraktäristik och Powercommander-filosofi..

Hupp! så även en PC3 från säg en sur glidare typ VN1500 borde funka på HIghlanden? (sådana säljs ut äckelpeckelbilligt just nu...)

Jag köpte en PCIII beggad till min Aprilia Futura (sagem).
Det visade sig att denna PCIII hade varit till en trajja och de hade bara tagit bort trådarna till tredje cyllen. Dock så vägrade enheten att laddas med en Futuran mapp sa jag fick ta en Triumph mapp istället och sedan ändra där i mappningen.
Detta funka för mig för Trajjan varvade mer är Futuran, men för en slö glidare så lär du inte ha en mapp som går upp till det övre varvtalet som krävs för din highlander.
Det finns helt enkelt inte celler i mappen för detta (är min gissning).

Jag hoppas kunna slänga på en PC3r från en cbr954 på en cbr929.
Ska tydligen passa rakt av men strular som sagt lite med att ladda in
en annan map än den är avsedd för.
Hoppas att det går att justera en 954-map någorlunda bra.
Någon insatt som vet om det funkar eller ej?

Det stämmer att det kan strula med modell maparna men det tar inte mer än 10 minuter att manuellt flytta siffrorna till den pc man monterar

Vet inte varför dom inte är kompatibla men det är inte hela världen

Det stämmer att det kan strula med modell maparna men det tar inte mer än 10 minuter att manuellt flytta siffrorna till den pc man monterar

Vet inte varför dom inte är kompatibla men det är inte hela världen

Gah! Tankevurpa... Jag kommer ju köra 4 spridare på V-twinnen.. Alltså behöver jag en pc3 för 4 spridare. Kan ta valfri för rad-4? Nån som har nåt lämpligt förslag på vilken som är försedd med spridarkontakter med Bosch-standard. :Bugar

Gah! Tankevurpa... Jag kommer ju köra 4 spridare på V-twinnen.. Alltså behöver jag en pc3 för 4 spridare. Kan ta valfri för rad-4? Nån som har nåt lämpligt förslag på vilken som är försedd med spridarkontakter med Bosch-standard. :Bugar

Bosch standard kan du glömma

Det blir klippa å klistra SATANS noga med polariteten bara

Bosch standard kan du glömma

Det blir klippa å klistra SATANS noga med polariteten bara

Jag tittade lite på kontakterna till MV Agusta och Triumph TT600. Vad jag kunde se så var det boschstandard på dessa?

Den vänstra är den på PC3:an och den högra sitter på spridaren (totalt 4st av varje)
Vad jag kan se på formen ser det ut som på en Boschspridare :va

Jag köpte en PCIII beggad till min Aprilia Futura (sagem).
Det visade sig att denna PCIII hade varit till en trajja och de hade bara tagit bort trådarna till tredje cyllen. Dock så vägrade enheten att laddas med en Futuran mapp sa jag fick ta en Triumph mapp istället och sedan ändra där i mappningen.
Detta funka för mig för Trajjan varvade mer är Futuran, men för en slö glidare så lär du inte ha en mapp som går upp till det övre varvtalet som krävs för din highlander.
Det finns helt enkelt inte celler i mappen för detta (är min gissning).

Är det så enkelt!? Så det räcker med att man har samma kontakter till spridarna och att PCIII:an räcker till i varvtalet? I så fall skulle ju utbudet på begagnat öka en del. Någon som vet om RSV 99:a delar kontakter med några andra hojar än aprilia? Futura (sagem) är inte samma va?

/R

Aprilia -99 har Denso injektorer. Om de är samma i kontaktstycket som andra hojar skulle jag tippa på Japanska. Typ VTR eller annat tvåcylindrigt. Tips: Snoka runt (haha..) på powercommander.com, testa olika modeller och läs instruktionsboken till dem. Då kan man se om det är snarlikt :tummenupp

Aprilia -99 har Denso injektorer. Om de är samma i kontaktstycket som andra hojar skulle jag tippa på Japanska. Typ VTR eller annat tvåcylindrigt. Tips: Snoka runt (haha..) på powercommander.com, testa olika modeller och läs instruktionsboken till dem. Då kan man se om det är snarlikt :tummenupp

Ja, enkelt kanske var att ta i men i alla fall... Har för mig att jag läst någonstans på af1 att det finns övergångar mellan olika typer av kontaktorer, används väl i samband med att man sätter på nyare trottelhus med spridare på den äldre motorn. Det kanske finns sådana övergångar mot andra typer av kontakdon också. Får kolla runt lite.

Men om man skulle hitta en PC till en hoj med fler cylindrar, räcker det alltså med att inte koppla in de som blir över?

Tack för tipsen :tummenupp

/R

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back