Flytt; Hur får man med sig mycket grejer på hojen?

Kul att det är fler som har samma funderingar som jag! :)

Jag ska köra upp till Arvidsjaur, starten är planerad till morgonen den 14/8 och ankomst Arvidsjaur eftermiddagen den 15/8. Har kört sträckan ett par gånger med bil, kan inte rekomendera att köra den på en dag med hoj (men det går säkert om man vill).
När jag körde med bilen tog det mellan 12-14h, men det kan ta längre tid beroende på hur mkt trafik det är (har hittils bara kört på natten).

Jag kommer att packa med tankväska, 1-2 väskor bak och en lättare ryggsäck. Vet inte hur mkt jag får med mig men det borde täcka det mest nödvändiga.

Jag körde med min dykbag (gigantisk, oformlig ryggsäck full med min dykutrustning, dock ej flaska) genom söderledstunneln. Det gör jag ALDRIG mer. Fläktarna i tunneln flyttade hela ekipaget mellan körfälten som en pingpongboll! LÄSKIGT.
Skicka grejjerna istället eller ta helt enkelt hojen på ett släp.

/Carin

Åka långt med hoj ÄR kul men inte med massa packning. Tyngdpunkten på hojen blir helt fucked up och det är bökigt att stanna och med väder hit o dit. Hyr, som Anja säger en lätt lastbil..släng in hojen och prylarna..sen ä de ba å åk.

Nursey skrev:
2341405 Åka långt med hoj ÄR kul men inte
med massa packning. Tyngdpunkten på hojen blir helt fucked up och det är
bökigt att stanna och med väder hit o dit. Hyr, som Anja säger en lätt
lastbil..släng in hojen och prylarna..sen ä de ba å åk.

Men då får man ju inte köra nå hoj juh. :7peta :tungan

Bussgods med grejerna som hundrafemtielva folk sagt redan
o sen köra hojen upp, bussgods är dessutom bra o billigt(för vad man får)
och dessutom snabbare än med lastbil.

Jag kör grejjer hela dagarna och ibland börjar det bli fullt.

Bifogat

• T006.jpg
    T006.jpg
    68.3 KB · Visningar: 77
varför inte köra upp hojjen och ta tåg hem och åka upp en vända till med det du vill ha med dig, med antingenen buss/tåg/flyg/bil+släp osv?
åka hoj med massa packning är ju ingen höjdare

Kan instämma med vissa här att hojen blir konstig att köra, själv körde jag till Bike week fullpackad hoj (tält och allt) men det värsta var nog att jag hade 25 pilsner i tankväskan och det blev lite väl hög tyngdpunkt:)..........körde VFR på den tiden.

Tankväska är ett billigt o grymt bra komplement om man ska åka långt, man packar den så högt att man kan ligga och vila huvudet o överkroppen på den när man kör, skitskönt !
Har själv kört långa rundor till italien,kalix mm ...tankväska o njurbälte e guld !!!

DaKo skrev:
2341276 Kul att det är fler som har samma funderingar som jag! :)

Jag ska köra upp till Arvidsjaur, starten är planerad till morgonen den 14/8 och ankomst Arvidsjaur eftermiddagen den 15/8. Har kört sträckan ett par gånger med bil, kan inte rekomendera att köra den på en dag med hoj (men det går säkert om man vill).
När jag körde med bilen tog det mellan 12-14h, men det kan ta längre tid beroende på hur mkt trafik det är (har hittils bara kört på natten).

Jag kommer att packa med tankväska, 1-2 väskor bak och en lättare ryggsäck. Vet inte hur mkt jag får med mig men det borde täcka det mest nödvändiga.

som det ser ut nu kommer jag nog packa grejer för att överleva i två-tre dagar bara, resten skickar jag upp i en kartong. får se hur tung den blir, det är ju endel grejer som ska med... :gnissla
Du har PM.

Föresten; bussgods, om jag skickar grejerna nu på fredag, kan jag då låta dom ligga å vänta på buss stationen för att sedan hämta ut grejerna den 15augusti? eller blir dom jätte griniga då? :va

Så här såg det ut när jag flyttade sist...

Bifogat

• P09-30-05_15.00.jpg
    P09-30-05_15.00.jpg
    81.1 KB · Visningar: 120
Jag skall ut på hoj semester i veckan.
Och stod inför ett liknande dilemma!

Jag köpte en vattentät väska/ryggsäck på Yamaha center som jag spänner fast på "soffan" bakom mig med elastiska band.
Den symmer 50 liter.. Vet inte om det räcker för dig.
Kan ta en bild och posta när hojen är packad.

Annars är nog ett bra tips att frakta upp prylarna med buss inte helt fel.

Kokke skrev:
2340904 Så här packade jag hojen när jag tourade 1200 mil förra sommaren......

Det där gerr fantastiska möjligheter.

Jag jobbade ett år på norska västkusten och när jag sen skulle hem så hade jag hojen och en lägenhet som jag hade bott i lääänge.

Jag körde Kokkes koncept men kompletterat med pakethållare. Monterar du sidoväskorna bra kan du sedan lasta ovanpå dem.

Ett par-tre spännband, en bag och ett par säckar blev det - hela bönpallen+pakethållarens längd/hojen+packväskornas bredd/upp till skuldrorna gav stor lastvolym.

Att det inte skulle går att köra med last låter som megabull. Visserligen hade jag en stadig VFR men alla hojar klarar ju skjuts. Varför skulle det vara så mycket värre med väskor?

Se bara till att surra allt på hojen, skit i ryggsäck!

kiwimaddog skrev:
2342555 Så här såg det ut när jag flyttade sist...

hmm, det där ser inte ens surrat ut... :va

tror jag kör på konceptet med bussgods. vi skickar endel grejer med dom via jobbet, och det verkar funka bra. riktiga jävla slödrösar som jobbar där, men nog får dom iväg paketen alltid. å det är ju det som är deras jobb. å om man dessutom spar inlämningskvittot så är risken att grejorna kommer bort istortsett minimal :tummenupp

cleaner skrev:
2341824 Men då får man ju inte köra nå hoj juh. :7peta :tungan

Bussgods med grejerna som hundrafemtielva folk sagt redan
o sen köra hojen upp, bussgods är dessutom bra o billigt(för vad man får)
och dessutom snabbare än med lastbil.

Det är sant. men jag vet ju inte hur mycket prylar killen har. Fast iom att han är kille (läs INTE TJEJ) så är det kanske inte så farligt :hihi
ÅK HOJ!!

Fluxir skrev:
2342600 hmm, det där ser inte ens surrat ut... :va

tror jag kör på konceptet med bussgods. vi skickar endel grejer med dom via jobbet, och det verkar funka bra. riktiga jävla slödrösar som jobbar där, men nog får dom iväg paketen alltid. å det är ju det som är deras jobb. å om man dessutom spar inlämningskvittot så är risken att grejorna kommer bort istortsett minimal :tummenupp

Jag har en fundering att skicka en resväska genom bussgods, måste man paketera "in den" eller kan man bara skicka den som den är?

Tänkte bara att det inte är så ball att hämta ut sin förut fräscha resväska som vid framkomsten ser ut som skit :va

enchanter skrev:
2343866 Jag har en fundering att skicka en resväska genom bussgods, måste man paketera "in den" eller kan man bara skicka den som den är?

Tänkte bara att det inte är så ball att hämta ut sin förut fräscha resväska som vid framkomsten ser ut som skit :va

det ska väl inte vara några större problem tror jag, dock kan det väl hända att den blir lite skitig... packa in den i en sopsäck vetja, då klarar den sig nog galant. :tummenupp

Jag har löst problemet genom att ja skickar grejerna med en kompis som ska till Arvidsjaur, så får väl köra några vändor med hojen därimellan för å få grejerna till Arjeplog, men det ordnar sig, kostar inget :tummenupp
mer än soppan mellan arvidsjaur å arjeplog då förståss...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!