Flytt; Hur får man med sig mycket grejer på hojen?

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Jag ska om ungefär två veckor flytta till Norrland (Arjeplog) för att studera, och sitter nu och funderar på hur jag ska ta mig dit, jag vill dessutom gärna ha med mig hojen, så tanken slog mig att jag kanske skulle ta och packa hojen full med prylar å köra upp med den. så det jag undrar nu är, Hur mycket får man egentligen med sig på hojen? och Hur får man lättast med sig grejerna?

Till saken hör att jag byggt om hojen bak, så montering av sidopackväskor är svårt, men kanske inte helt omöjligt.

Jag vill gärna se bilder på hur ni gjort när ni packat era sporthojar för långresor eller flytt.

Jag har en stor ryggsäck som jag kan packa i, men då belastar man ju ryggen, och med tanke på att det är ungefär 100mil dit, så kanske det inte är så bra. Tanken är att ta hela sträckan på samma dag. åka tidigt efter solensuppgång för att vara framme mitt på dagen.

Ös på med tips och bilder på hur ni packar era hojar!

Tack på förhand.
Mvh Patrik


EDIT; Hojen jag skall köra är en FZR 600 från -91. :tummenupp
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Ska du köra med en fullpackad ryggsäck hoppas jag för allt i världen att du inte kör omkull.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
lorkan skrev:
2340807 Ska du köra med en fullpackad ryggsäck hoppas jag för allt i världen att du inte kör omkull.

Den saken är jag medveten om, men det är så förbaskat smidigt att lasta saker i ryggan, finns inte så mycket alternativ, tyvärr.. :3freak
 

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
GSX-R 750
Ska själv flytta uppåt om en månad, till Sandö (Kramfors).
Tycker du fixar en bil me släp eller nåt o packar in både grejer o hojen där istället...:)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag packade en gång en gammal 60-liters rygga så smockfull att ena axelremmen gick av när jag blåste fram på vägen. Höll nästan på att åka omkull då väskan med hela dess tyngd gled ner mot armbågen i remmen på andra sidan. Midjespännbandet var klent och räckte inte för att hålla den på plats...
 

pEth

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
såld
Fluxir skrev:
2340800 Jag ska om ungefär två veckor flytta till Norrland (Arjeplog) för att studera, och sitter nu och funderar på hur jag ska ta mig dit, jag vill dessutom gärna ha med mig hojen




Tjena! jag gjorde nästan den resan igår fast med bil, familjen har sommarstuga där (6 mil söder om Arjeplog) och har tänkt på om man skulle åka båge nångång.
Men det är långt att köra på en dag men det går om man vill.

Det tar ca 12-14h att köra med en massa stop.
Åkte inlandet dit och kusten hem, jag skulle nog satsa på att skicka grejorna och köra bågen.

Det blir ju aldrig mörkt där så du kan köra på kvällen/natten fast se upp för renarna, dom finns det gott om!

Vad pluggar man i Arjeplog? Nånting med bilar?


// Peter
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Hyr en lätt lastbil "åt ena hållet". Kostar nån tuss, men å andra sidan slipper du bekymmret med att du saknar en massa grejer, du får hojen med dig och du behöver inte vara orolig för att ha en stor ryggsäck packad med grejer.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
loser skrev:
2340870 Har stuga i S-vall, och de gånger jag har tagit hojen dit har jag skickat väskorna med bussen. Klart enklast och säkrast.


alltså, packa en lättare rygga med basgrejer som kallingar å tandborste å skicka grejerna med buss, hur lång tid tar det bussen att få grejerna den sträckan?

Man pluggar något med bilar som pEth undrade, Bilsystemteknik Mer exakt, Högskoleingengör inom bilsystemteknik. ska bli intresant. :)
 

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Så här packade jag hojen när jag tourade 1200 mil förra sommaren. Bodde 3 mån i spanien och därav all packning.

Vill man komplettera med ytterligare en väska funkar en tankväska utmärkt.

Väskorna på bilden är 2 st givi universal mjuka sidoväskor, 1 haglöfs sec 75 liter och en haglöfs tight pro ryggsäck. Ryggsäcken spände jag utanpå för att den skulle vara smidig att ta med sig när man lämnade hojen. Där förvarade jag alltså alla värdesaker.:tummenupp

Självklart finns det bättre sätt att packa en hoj, men detta var billigt då jag hade väskorna redan.

Packningen funkade utmärkt förutom att den högra sidoväskan blev varm av ljuddämparen. Man fick tänka på att inte ha några plastpåsar underst i den väskan för då smälte dom:D

Lycka till, självklart kan du få med packningen på hojen, det handlar bara om vilja:tummenupp

edit: Bilden blev riktigt ful och svartvit av nån anledning, men du ser vad den föreställer hoppas jag...
 

Bifogat

  • DSC01212.JPG
    DSC01212.JPG
    136.1 KB · Visningar: 225
Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Fluxir skrev:
2340889 alltså, packa en lättare rygga med basgrejer som kallingar å tandborste å skicka grejerna med buss, hur lång tid tar det bussen att få grejerna den sträckan?

Man pluggar något med bilar som pEth undrade, Bilsystemteknik Mer exakt, Högskoleingengör inom bilsystemteknik. ska bli intresant. :)

Jag brukar avverka sträckan till s-vall på ca 2,5-3h (inkl ett tankstopp), bussen tar 4,5h (skickar med vanlig personbuss). Kolla här annars:
http://www.bussgods.se/tidtabeller/pdfs/godstidtabell_arjeplog_2005-08-15.pdf
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Fluxir skrev:
Till saken hör att jag byggt om hojen bak, så montering av sidopackväskor är svårt, men kanske inte helt omöjligt.
Ös på med tips och bilder på hur ni packar era hojar!
Det finns ju packväskor som du fäster på cutsen.. dem kan man liksom öppna upp mer och mer beroende på hur mycket du vill ha i, till slut blir de som ett litet torn.. Finns tankväskor med samma teknik.. (den syns lite på tillern på bilden.. tyvärr hittade jag ingen bättre bild just nu..)
 

Bifogat

  • Kinsarvik.JPG
    Kinsarvik.JPG
    119.1 KB · Visningar: 241
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Fluxir skrev:
2340800
Jag vill gärna se bilder på hur ni gjort när ni packat era sporthojar för långresor eller flytt.

Jag har en stor ryggsäck som jag kan packa i, men då belastar man ju ryggen, och med tanke på att det är ungefär 100mil dit, så kanske det inte är så bra. Tanken är att ta hela sträckan på samma dag. åka tidigt efter solensuppgång för att vara framme mitt på dagen.


Jag har provat på det där med att ha stor ryggsäck.

FUNKAR INTE!
Dina axlar är döda efter 10 mil, och sedan har du ca 90 smärtsamma mil kvar :tummenner
Jag fick stanna och packa om, allt tungt i tankväskan, och de lätta i rygsäcken (typ sockar och sådant...)

Det blir "lite" skumma köregenskaper dock om man lastar på föc mycket i tankväskan (eller där bak för den delen). Men heldre det än ömmande axlar i en vecka.

Jag hittar inte mina semesterbilder med packning på, men tankväska är det som jag använt. Funkar fin fint :) (fast man får inte så mkt med sig...)
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
kör med buss varienten beroende på hur mkt du skall ha upp.
skall du ha mkt. typ 42" plasma och annat så sätt allt på en pall o lastbil.

:ätapiller :kryckor
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top