Flytt av motorfästen?

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
Köpte rätt nyligen en yzf 750 r, ombyggd till stunt/streetfighter, eftersom mitt egna bygge dragit ut på tiden. Det satt en skuren thunderacemotor i som jag tog bort. Men det dök upp problem när jag skulle dit med en ny orginalmotor.

Tidigare ägaren hade nämligen struntat i de fyra främre motorfästena, när han satt i den större motorn, och ersatt dem med en skruv på vänster sida.

Misstänker att motor gungat och vridit ramen lite. Får nämligen dit alla fästena utom på höger sida där det fattas 4 mm. Och hur jag en försöker pressa upp motorn så får jag inte de fyra milimetrarna att minska.

Har försökt läsa på lite men blev inte klokare eftersom svaren varierar mellan spett+våld, 540gradersugn till skrota.

Har inte råd med ny ram eller att ta in experthjälp så vilket av dessa tre har störst chans att funka?

1. Använda våld och tvinga dit motorn. Går det? Bör jag vara orolig för späningarna i ramen och motorn som blir?

2. Såga av fästet och förlänga de 4 mm som behövs, för att sen svetsa ihop?

3. Borra upp fästhålen och tillverka nya excentriska bussningar?

Väldigt tacksam för hjälp!

Eftersom du dissat den "korrekta" lösningen - sätta den i jigg och värma upp till "stress relieve" temperatur, så tror jag det näst bästa är att tvinga ihop skiten. Var det så den byggdes kan den nog ta sig tillbaka till ursprunget.

Eftersom du dissat den "korrekta" lösningen - sätta den i jigg och värma upp till "stress relieve" temperatur, så tror jag det näst bästa är att tvinga ihop skiten. Var det så den byggdes kan den nog ta sig tillbaka till ursprunget.

Jag hade självklart föredragit den korrekta versionen men av de trådar jag hittat här så lät det väldigt dyrt och svårt att hitta någon som ger sig i kast med ramar.

Jag får väl försöka med våld i helgen om ingen bättre idé dyker upp.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...