Flytande skivor väsnas

Tulip

ADV
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -01
Hej!
Har en gixxer 1000 -01 med flytande skivor fram eller vad det heter.
Ska det väsnas o rassla om dem, kör man på kuller sten så låter det som hojjen ramlar isär.Är bara när man kör långsamt som det hörs.

Är dom slitna eller låter alla så?:va

Känn på dom. dom skall bara "glappa" sidledes. Alltså samma håll som bromsklotsarna rör sig. Skall inte röra sig i rotationsriktning eller från centrum. Iså fall är nitarna slut. Kan även vara slitet i centrum/skiva. Vet inte om det finns nitar att köpa.

Tror minsann det glappar lite i alla riktningar, skivorna är inte slitna i övrigt så känns surt o behöva köpa nya för den sakens skull, hoppas det finns nitar o köpa eller ngn som kan lösa det på ngt sätt.

Det finns nya nitar att köpa men vart vet jag tyvär inte, sen är ja inte helt säker på om man läre in på firma för att nita om skivorna.

Jag har full-flytande ISR-skivor på min YZF750 och de skramlar förutom när medbringarna är absolut nya. Om det glappar någon mm i rotationsriktningen brukar inte jag bry mig om. Har bytt medbringare några gånger och då har jag ringt till ISR och beställt nya därifrån.

Ja fabrikat vet jag inte då de satt på när jag köpte, men ska kolla om det står någonstans.
Är ju bara pose faktorn som störs när man kommer skramlandes, bromsar för övrigt kanon, så om det är normalt bryr jag mig inte om att göra ngt.

Ja fabrikat vet jag inte då de satt på när jag köpte, men ska kolla om det står någonstans.
Är ju bara pose faktorn som störs när man kommer skramlandes, bromsar för övrigt kanon, så om det är normalt bryr jag mig inte om att göra ngt.

ISR har ett ganska karakteristiskt utseende så det borde vara lätt att avgöra om det är sådana, kolla ISRs hemsida. Som sagt, enligt min erfarenhet är det normalt att de skramlar. Dock är medbringarna förbrukningsmaterial, så förr eller senare måste de bytas, men det kan du nog avgöra själv när det är dags. I mina ögon ökar posefaktorn dramatiskt när någon kommer med skramlande fullflytande skivor :-)

Har du riktiga flytande skivor så är det helt ok att de rasslar lite .
Det SKA rassla !

Kollade nu och det står brake på och lite siffror osv på andra ställen på medbringaren men inget annat som antyder ngt märke verkar vara Brake lol.
Sen glappar det 2-3 mm i rot riktningen, sidleds är det mer men det spelar väl mindre roll.
Tycker det rasslar en hel del, ska se om jag kan lägga upp en film och bild på det.

Dom skivorna är inte "full floaters" utan "semi floaters", de ska inte skramla. Dina nitar eller centrumet verkar vara utslitet.

/J

Dom skivorna är inte "full floaters" utan "semi floaters", de ska inte skramla. Dina nitar eller centrumet verkar vara utslitet.

/J
Hur ser riktiga full-flytande ut då? Har alltid trott att det var sånna i länken som var det.

Hur ser riktiga full-flytande ut då? Har alltid trott att det var sånna i länken som var det.

Detta är full flytande till exempel. Semi flytande blir dom när det sitter en axial fjäderbricka i niten som ska förhindra "rasslet" den gör också så att skivan inte flyter helt fritt.

Skivan på bilden flyttar kraften mellan skiva och centrum genom direkt kontakt inte genom niten, Brembo har liknande tror jag med en "T" konstruktion som ska ge samma typ av kraftöverföring mellan skiva och centrum.

/J

Bifogat

• btd30_iron4-5in.jpg
    btd30_iron4-5in.jpg
    78.3 KB · Visningar: 93
Tack för svaret!
Frågan är om man kan byta ut bara centrumet eller nitarna eller om det är hela kitet nytt som gäller.
Finns det något annat prisvärt bromsalternativ om det måste bytas, semi flytande eller full flytande, så man inte köper något som är skit.

Detta är full flytande till exempel. Semi flytande blir dom när det sitter en axial fjäderbricka i niten som ska förhindra "rasslet" den gör också så att skivan inte flyter helt fritt.

Skivan på bilden flyttar kraften mellan skiva och centrum genom direkt kontakt inte genom niten, Brembo har liknande tror jag med en "T" konstruktion som ska ge samma typ av kraftöverföring mellan skiva och centrum.

/J

Kolla med ISR. Mina skivor blev betydligt billigare än orginalen ialla fall. Ett plus är att jag nu mera kan byta "nitar" eller centrum och skiva var för sig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti