Flytande bromsskiva skev?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Råkade ut för något otrevligt häromdagen. Under en stillsam körning så lossnade den undre av de två bultarna till mitt bromsok. Bromsoket är axialt så när jag sedan bromsade med frambromsen så vek sig oket uppåt, resulterde i att skivan tog i oket och skavde en del sen knäcktes den övre bulten som höll fast oket och oket lossnade. I detta så ramlade även två av nitarna/bobbinerna till den flytande bromsskivan av. Jag höll mig på två hjul och linkade hem. Kikade på det hela idag, efter lite jobb så fick jag dit bromsoket igen men det verkar som att bromsskivan slagit sig eller blivit skev. När man kör långsamt och bromsar med ett jämnt tryck så märker man en ojämn bromsverkan från frambromsen. Min fråga är, kan detta bero på att det saknas två nitar/bobbiner eller är skivan skev?
 
Av din beskrivning så skulle skivan kunna vara skev. Skivorna är ganska veka i sidled. Du kan göra en enkel men ej 100-%ig check, genom att höja framhjulet så att det rullar fritt från marken, golvet. Snurra sedan hjulet så fort du kan. Sätt en mejsel i sidled, lite försiktigt mot skivan så kan du få en föraning om skivan är skev. Är den skev så kommer den att nudda mejseln vid olika ställen på skivan. Verkar den skev, knalla iväg till någon mc-mek, typ alternativet, så kan dom nog "mäta" skivan i en "jigg"..
 
Om det varit jag...
En skiva som varit med om ett sådant äventyr hade jag kasserat alldeles oavsett hur den ser ut.
 
Om det varit jag...
En skiva som varit med om ett sådant äventyr hade jag kasserat alldeles oavsett hur den ser ut.

Jo jag med om det vart lätt o få tag i men 310 mm skiva är inte lätta o få tag i eller speciellt billiga. Har beställt nya bobbiner nu iaf så ska se om det får bort fenomenet, ska även testa tipset med skruvmejseln!
 
Jo jag med om det vart lätt o få tag i men 310 mm skiva är inte lätta o få tag i eller speciellt billiga. Har beställt nya bobbiner nu iaf så ska se om det får bort fenomenet, ska även testa tipset med skruvmejseln!

Svåra att få tag på är de knappast men särledes billiga är de ju inte....

Nya nitar hjälper inte att kurera pulserande bromsar. Enklaste sättet att bed om en skiva är rak är att plocka av den från hjulet och spänna upp i en svarv. Slår skivan när den är monterad så plocka av den från centrum och spänn upp själva bladet för att se om felet ligger där eller i centrum.

Det är nämligen vanligt att centrum blir skevt först och de går att köpa lösa billigare än komplett skiva.
 
Håller inte med G-L.
Varför kassera något som är i perfekt skick bara för att den varit med om något..
Gör som Boris säger och byt det som inte är friskt.
 
Last edited:
Handlar det om Beringers 310mm gjutjärnsskiva så är den rätt stadig och nitar/centrum mer benägna att böja sig. Jag har krökt centrumet (och haft av 25 ekrar) med hjälp av en "polares" fotpinne men skivan klarade sig.
 
Trådstöld men jag slängde på extraframhjulet på R6:an i fredags och pumpade så att bromsgreppet tog där det skulle.
Snurrar jag hjulet några varv så tar bromsgreppet betydligt längre in.
Låter jag den bara stå så kan jag inte märka att något flyttar sig.

Är det skev skiva?
Jag tänkte bara hänga upp hjulet i balanseringsvaggan och låna en indikatorklocka för att försöka fatta vad om pågår, en svarv borde väl vara overkill ifall man bara får till ett någorlunda stabilt fäste för klockan eller?

1: vad är acceptabelt spel?
2: är man dum ifall man bara byter ena skivan ifall den andra visar sig vara rak?

(om det nu inte är något annat alltså).

Jag hörde inga "missljud" när jag snurrade hjulet i boxen, har inte provat i hemmets lugna vrå ännu.
 
Handlar det om Beringers 310mm gjutjärnsskiva så är den rätt stadig och nitar/centrum mer benägna att böja sig. Jag har krökt centrumet (och haft av 25 ekrar) med hjälp av en "polares" fotpinne men skivan klarade sig.

Har man av 25 av 36 ekrar då har man fan vurpat ordentligt:näsblod
 
Trådstöld men jag slängde på extraframhjulet på R6:an i fredags och pumpade så att bromsgreppet tog där det skulle.
Snurrar jag hjulet några varv så tar bromsgreppet betydligt längre in.
Låter jag den bara stå så kan jag inte märka att något flyttar sig.

Är det skev skiva?
Jag tänkte bara hänga upp hjulet i balanseringsvaggan och låna en indikatorklocka för att försöka fatta vad om pågår, en svarv borde väl vara overkill ifall man bara får till ett någorlunda stabilt fäste för klockan eller?

1: vad är acceptabelt spel?
2: är man dum ifall man bara byter ena skivan ifall den andra visar sig vara rak?

(om det nu inte är något annat alltså).

Jag hörde inga "missljud" när jag snurrade hjulet i boxen, har inte provat i hemmets lugna vrå ännu.

Enklaste sättet att känna av skev skiva är att köra och bromsa lätt. Pumpar det i handtaget är den troligen krokig. Det finns inget rimligt mått för hur skev den får vara utan det är funktionen som avgör.

Innan du kasserar den se till att rengöra skivan ordentligt så det inte är insmetat bromsdamm som gör skivan ojämn. Bräkleen och smärgelduk är din vän.
 
Enklaste sättet att känna av skev skiva är att köra och bromsa lätt. Pumpar det i handtaget är den troligen krokig. Det finns inget rimligt mått för hur skev den får vara utan det är funktionen som avgör.

Innan du kasserar den se till att rengöra skivan ordentligt så det inte är insmetat bromsdamm som gör skivan ojämn. Bräkleen och smärgelduk är din vän.

Jag sprayar!
Har inte upplevt någon pumpande känsla.
 
Svåra att få tag på är de knappast men särledes billiga är de ju inte....

Nya nitar hjälper inte att kurera pulserande bromsar. Enklaste sättet att bed om en skiva är rak är att plocka av den från hjulet och spänna upp i en svarv. Slår skivan när den är monterad så plocka av den från centrum och spänn upp själva bladet för att se om felet ligger där eller i centrum.

Det är nämligen vanligt att centrum blir skevt först och de går att köpa lösa billigare än komplett skiva.

Testade idag att hänga på den på fälgen och snurra fälgen på axeln utan bromsoket monterat. Tyckte mig då ganska tydligt kunna se att den var skev med hjälp av en skruvmejsel. men jag vet inte om det beror på att två av nitarna just nu är borta och att den då liksom rör sig extra mycket vid dom två punkterna där nitarna ska sitta. Har erbjudande om att köpa en komplett skiva för 900 kr men tänkte avvakta tills jag fått nitarna och testat om det hjälper. Om inte det hjälper, vart får man tag i centrumen till skivan?

Handlar det om Beringers 310mm gjutjärnsskiva så är den rätt stadig och nitar/centrum mer benägna att böja sig. Jag har krökt centrumet (och haft av 25 ekrar) med hjälp av en "polares" fotpinne men skivan klarade sig.

Tycker det är lustigt om jag krökt skivan för kraften har ju kommit radiellt mot den, inte axiellt. Iofs så har ju annat på hojen blivit skevt iom detta så det lär ju vart rätt stora krafter.

Enklaste sättet att känna av skev skiva är att köra och bromsa lätt. Pumpar det i handtaget är den troligen krokig. Det finns inget rimligt mått för hur skev den får vara utan det är funktionen som avgör.

Innan du kasserar den se till att rengöra skivan ordentligt så det inte är insmetat bromsdamm som gör skivan ojämn. Bräkleen och smärgelduk är din vän.

Jo jag har gjort detta i låg hastighet, säg 15-20 km/h och känner då ett pulserande bromsande i hela hojen. Inte så mycket i handtaget men själva bromsningen blev ryckig men det kan ju bero på att farten var så låg. Jag funderar på om detta kan bero på att två nitar saknades eller om centrum blivit skevt. Ska testa och ta med skivan till nån med svarv som kan mäta upp om det är skivan eller centrum som är skevt.
 
Men ditt liv måste väl vara värt mer än 900kr? Det är väl bara att köpa, kolla även att oket är ok.
 
Har erbjudande om att köpa en komplett skiva för 900 kr men tänkte avvakta tills jag fått nitarna och testat om det hjälper. Om inte det hjälper, vart får man tag i centrumen till skivan?

Beringer säljer centrum löst till alla sina skivor. Men för 900kr så hade jag köpt en skiva och sen haft den befintliga till reservdelar....
 
Beringer säljer centrum löst till alla sina skivor. Men för 900kr så hade jag köpt en skiva och sen haft den befintliga till reservdelar....

Ringt till Sunbike och snackat lite med Alex där. Han sa att han hade ett svart centrum hemma som passade som jag kunde få köpa till reducerat pris eftersom jag redan köpt nitarna. Då får jag ju istället en helt nyrenoverad skiva istället för en använd och en obrukbar :) Han trodde dock på att den helt klart kunde upplevas skev iom att jag saknade två nitar så jag skulle testa med nya nitar först :tummenupp
 
Men ditt liv måste väl vara värt mer än 900kr? Det är väl bara att köpa, kolla även att oket är ok.

Självklart är de det, vill bara inte slänga ut 900 kr i onödan :) Oket fick sig lite skavsår men verkade i övrigt ha klarat sig. Gaffelfästet gav vika först.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top