Flyktingamnesti

Är allmän flyktingamnesti bra eller dåligt?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bra eller dåligt?

Intressant artikel

Intressanta citat ur artikeln:

När mellan 65 och 85 tillfälligt utsedda handläggare på fyra fem månader ska klara av att ta ställning till runt 20.000 asylärenden är det uppenbart att det måste bli en mycket summarisk prövning.

Det slås fast i uppgörelsen mellan regeringen och samarbetspartierna att "de flesta" av de gömda flyktingfamiljerna nu ska få stanna i landet, och de enda undantag som görs är egentligen för brottsmisstänkta.
Då har man hamnat så nära allmän amnesti det går att komma.

Markus skrev:
Bra eller dåligt?

Intressant artikel

Intressanta citat ur artikeln:

När mellan 65 och 85 tillfälligt utsedda handläggare på fyra fem månader ska klara av att ta ställning till runt 20.000 asylärenden är det uppenbart att det måste bli en mycket summarisk prövning.

Det slås fast i uppgörelsen mellan regeringen och samarbetspartierna att "de flesta" av de gömda flyktingfamiljerna nu ska få stanna i landet, och de enda undantag som görs är egentligen för brottsmisstänkta.
Då har man hamnat så nära allmän amnesti det går att komma.
:tummenupp BRA!

Bra, men prövningen borde vara hårdare samt att handläggningstiden borde kortas ner.......

Starstriker skrev:
...prövningen.......

Öh, frågan var alltså:
I det ingår liksom att det inte är någon prövning. Om det är en amnesti så är det ingen prövning. ;)

Markus skrev:
Öh, frågan var alltså:
I det ingår liksom att det inte är någon prövning. Om det är en amnesti så är det ingen prövning. ;)

Mööh. Läste inte artikeln och missade således ordet "allmän".

Jag förordar allmän amnesti med hård prövning. :tummenupp

Till er som har röstat att detta är dåligt alternativ, på vilket sätt tycker ni att det är dåligt?

"Det slås fast i uppgörelsen mellan regeringen och samarbetspartierna att "de flesta" av de gömda flyktingfamiljerna nu ska få stanna i landet, och de enda undantag som görs är egentligen för brottsmisstänkta."

Är det inte ett brott att som flykting gömma sig?

Coola Ola skrev:
Till er som har röstat att detta är dåligt alternativ, på vilket sätt tycker ni att det är dåligt?

Jag tycker att man ska göra en enskild prövning av varje individ och inte klumpa ihop alla och ge allmän amnesti. Och de som gömmer sig har väl redan fått en prövning där det beslutades att de inte skulle få stanna.

Kan inte säga att jag har satt mig in i det här ämnet särskilt mycket så rätta mig om jag har fel.

Coola Ola skrev:

Nummer ett är att av de som kommer hit och söker asyl så har endast 5% flyktingstatus och nummer två är att det således är en ännu lägre siffra som har flyktingstatus bland de som fått avslag och därmed gömmer sig.

Varför röstade du för att det var ett bra alternativ?

rimag skrev:
Är det inte ett brott att som flykting gömma sig?

Märkligt nog så är det inte det, inte tillräckligt brottsligt tydligen i alla fall. Att det är ett brott mot utlänningslagen är ju solklart, men det är ju inte straffbart - precis som de som gömmer flyktingar inte åtalas. :kocko

Markus skrev:
Nummer ett är att av de som kommer hit och söker asyl så har endast 5% flyktingstatus och nummer två är att det således är en ännu lägre siffra som har flyktingstatus bland de som fått avslag och därmed gömmer sig.

håller med..

varför skall folk som redan fått en prövning å fått avslag få stanna?
de hade ju inte "rätt" å få göra det från början...

de e ju nästan som att om jag låter bli å inställa mig för ett fängelsestraff tillräckligt länge så slipper jag sitta av det tillslut

Dåligt, det ska inte löna sig att gömma sig. Gömmer man sig så ska man automatiskt bli utvisad (igen)...

Tja, går det att finansiera så är det väl inget problem.

Eller hur var det nu, alla ska ha det lika dåligt...

Den uppfattning jag har är att om X som kommer från ett land med tvivelaktigt statsskick blir satt på utredning i säg ett par månader och sedan får ett utvisningsbeslut, så kommer han sannolikt inte att bråka om inte dödsfruktan sätter in, i vilket fall man kan undra om det var rätt att utvisa honom.
Om han däremot får bo i Sverige en sisådär 5 år, skaffar ett liv och en livskamrat, så kommer han nog att slåss ganska hårt för att slippa börja om i ett land med tvivelaktigt statsskick, som dessutom kanske är i ruiner.
5 år är ingen ovanlig tid för svenska utvisningsbeslut, och har vi tagit den tiden på oss sabbar vi ju X liv mer eller mindre (tänk dig 23 till 27 år...). Då får vi f-n ha så mycket stake att vi ber om ursäkt och låter X stanna kvar, och så kan vi ju se till att skärpa oss med dem som kommer framöver.

OJAK skrev:
5 år är ingen ovanlig tid för svenska utvisningsbeslut, och har vi tagit den tiden på oss sabbar vi ju X liv mer eller mindre (tänk dig 23 till 27 år...). Då får vi f-n ha så mycket stake att vi ber om ursäkt och låter X stanna kvar, och så kan vi ju se till att skärpa oss med dem som kommer framöver.
Problemet är att du som sökande kan överklaga hur många gånger som helst. En familj här i stan, har nu iofs åkt hem, var orolig att hon skulle få avslag på sin ansökan (7 barn och en massa annant snyftande i historien...). Detta skulle bli hennes 6:e avslag. 6:e ??

Ett nej är verkligen inte ett nej hos fruntimmer.

Last edited:
Procentuellt till befolkningsmängden tar väl Sverige in mest antal "flyktningar" och "släktningar" ?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg