Flying BASE Jumper..

Jag har sett den med killen som åker wingsuit läng berget men inte att landa.
Jag och en polare Jag hoppade med förut snackade om att göra det och landa på bräda. Coolt om någon gjort det.

Jag kommer inte ihåg hur själva landningen såg ut, men han landade i en sluttning, såg ut som att han "stälde sig upp" och bromsade in farten, samtidigt som bergets lutning minskade...men jag har för mig att han gled på underlaget en bit, för att sen ställa sig upp å borsta av sig. har letat å letat, men hittar inte klippet :(

jag vill också testa sånt... :yoparty

men jag antar att det tar ett par år innan man ens kan testa på de där? finns det ställen i sverige där man kan hoppa med wingsuite?

har hört att de ska gå o få ner hastigheten till 40kmh som bäst..
blir ju inte värre än en fet snowboardvurpa :rolleyes:

har hört att de ska gå o få ner hastigheten till 40kmh som bäst..
blir ju inte värre än en fet snowboardvurpa :rolleyes:

Tyvärr så kår det ganska fort frammåt då... Rekordet Jag hörde var 11 ner och det har pratats om folk sok flygit horisontellt men som sagt 200-250 knutar frammåt då i stället.

Med fluffiga kläder kan du nog få ner hastigheten till 170 eler något mindre men då ligger du på mage och flexar...

Tyvärr så kår det ganska fort frammåt då... Rekordet Jag hörde var 11 ner och det har pratats om folk sok flygit horisontellt men som sagt 200-250 knutar frammåt då i stället.

Med fluffiga kläder kan du nog få ner hastigheten till 170 eler något mindre men då ligger du på mage och flexar...

men vad e lägsta nästan rakt ner då? kanske framåt i 30-40 kmh ?

Skulle tro att det går att "landa" i en brant backe med rätt förutsättningar.. Men det svider nog ändå..
Kolla killarna som vurpar i speedskiing..

men vad e lägsta nästan rakt ner då? kanske framåt i 30-40 kmh ?

Tja, som Jag skrev har Jag hört 11 kmh under enstaka bromsningar men kanske 40 som du skrev under flygning. Man kan ju inte komma ifrån sin vikt så åt något håll går det fort.

Har nu kollat med en klubb i närheten.. De erbjuder två kurser för cert..

Konventionell.. 5900kr

Snabbkurs (AFF).. 8900kr

Om någon (Teo?) har koll på läget, kommentera gärna.. :)

Har nu kollat med en klubb i närheten.. De erbjuder två kurser för cert..

Konventionell.. 5900kr

Snabbkurs (AFF).. 8900kr

Om någon (Teo?) har koll på läget, kommentera gärna.. :)

Kör på aff! Det blir nästan billigare i slutändan. ofta kör de med elevliftar man får sitta och vänta på till 1000,1500 m osv. Kör man aff går det fortare och man kan haka på 4k liftar. Då sitter man inte på hoppfältet och äter hamburgare så det blir billigare.

Dessutom får man bra coaching på fallställningen i frifall. De flesta elever/a-certare som förolyckats har gjort det i samband med pilotdumpningen. De har varit ostabila eller legat på rygg eller nåt.
Konventionell kurs erbjuder mer skärmflyga men de där hoppen hämtar man snabbt in + att elevskärmen är svår att lära sig på så det är bra att så fort som mörligt få en flygduglig skärm.

Det är inte så jättejobbigt att packa en fallskärm så varför prova att landa utan??

När Jag skulle packa min nya specter hemma på parkettgolvet tyckte Jag annorlunda...:gnissla

Last edited:
Kör på aff! Det blir nästan billigare i slutändan. ofta kör de med elevliftar man får sitta och vänta på till 1000,1500 m osv. Kör man aff går det fortare och man kan haka på 4k liftar. Då sitter man inte på hoppfältet och äter hamburgare så det blir billigare.

Dessutom får man bra coaching på fallställningen i frifall. De flesta elever/a-certare som förolyckats har gjort det i samband med pilotdumpningen. De har varit ostabila eller legat på rygg eller nåt.
Konventionell kurs erbjuder mer skärmflyga men de där hoppen hämtar man snabbt in + att elevskärmen är svår att lära sig på så det är bra att så fort som mörligt få en flygduglig skärm.

Sweet.. Tackar! :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...