FlygPorr...

AGE skrev:
2554060 Tror nog att det är ryssarna som gäller endå, denna är inte helt lätt.
http://www.youtube.com/watch?v=UZDVHFQTCfM&mode=related&search=

MiG 29 och Su-27 i alla dess varianter är vad jag vet de enda operativa jaktplanen som kan utföra denna manöver(MiG:en endast under stigning). Det är dock mest en showgrej som knappast är användbar i praktiken eftersom man byter fart mot ingen fart.

Det har alltså lite att göra med ryska piloters skicklighet, de har väldigt få flygtimmar nuförtiden jämfört med sina amerikanska och europeiska kollegor.

Chris Ash skrev:
2556372 MiG 29 och Su-27 i alla dess varianter är vad jag vet de enda operativa jaktplanen som kan utföra denna manöver(MiG:en endast under stigning). Det är dock mest en showgrej som knappast är användbar i praktiken eftersom man byter fart mot ingen fart.

Det har alltså lite att göra med ryska piloters skicklighet, de har väldigt få flygtimmar nuförtiden jämfört med sina amerikanska och europeiska kollegor.

Jas 39 Gripen ska klara den också men det gick ju inte så vansinnigt bra i Stockholm...

Chris Ash skrev:
2556372 MiG 29 och Su-27 i alla dess varianter är vad jag vet de enda operativa jaktplanen som kan utföra denna manöver(MiG:en endast under stigning). Det är dock mest en showgrej som knappast är användbar i praktiken eftersom man byter fart mot ingen fart.

Det var ungefär det jag ville komma till, att ryssarnas plan är så överlägsna i just manöver området, ja menar cobran fixade pugachev för 25 år sen, men det är först nu det har tillverkats ett europeiskt plan som kan göra den, och då har ryssarna tagit steget vidare och gjort chakran istället.

För er som inte som inte vet vad det är, så kan man säga att planet gör en volt i luften.

Quest skrev:
2556509 Jas 39 Gripen ska klara den också men det gick ju inte så vansinnigt bra i Stockholm...

Det tror jag inte, Gripen har tex ingen vektoriserad dragkraft som Su-27 vilket ska vara den främsta nyckeln till dessa halsbrytande manövrar. Jag påstår mig inte ha järnkoll på detta men en "äkta kobra" är så vitt jag fattat det att gå in i minst 120 graders alfavinkel utan att göra det under stigning.

Du kanske tänker på J35 Draken som gjorde "kobror" på 60-talet,bland annat med Acro Deltas Boris Bjuremalm bakom spakarna. Men detta är för att deltavingen i vissa farter helt enkelt har en aerodynamik som inte går att uppnå med någon annan konfiguration. Rätta mig om jag har fel ft.....

AGE skrev:
2556555 Det var ungefär det jag ville komma till, att ryssarnas plan är så överlägsna i just manöver området, ja menar cobran fixade pugachev för 25 år sen, men det är först nu det har tillverkats ett europeiskt plan som kan göra den, och då har ryssarna tagit steget vidare och gjort chakran istället.

För er som inte som inte vet vad det är, så kan man säga att planet gör en volt i luften.

Väst har väl satsat mer på BVR-egenskaper som liten RCS, datalänkar och olika ledningssystem, radarjaktrobotar som Meteor och AMRAAM.

Ryssarna har ju länge varit föregångare på VVR-sidan med sin vektoriserade dragkraft, hjälmsikten och smidiga flygplan. Men med ingången av den senaste generationens IR-robotar som IRIS-T kan det ställa över vågskålen till västs favor igen och då blir manöveregenskaper närmast obsoleta.

Chris Ash skrev:
2556652 Väst har väl satsat mer på BVR-egenskaper som liten RCS, datalänkar och olika ledningssystem, radarjaktrobotar som Meteor och AMRAAM.

Ryssarna har ju länge varit föregångare på VVR-sidan med sin vektoriserade dragkraft, hjälmsikten och smidiga flygplan. Men med ingången av den senaste generationens IR-robotar som IRIS-T kan det ställa över vågskålen till västs favor igen och då blir manöveregenskaper närmast obsoleta.

Och allt benas ju ner till frågan som avgör allt, vad är häftigast?
Att glida runt i ett tuftplan som klintan i firefox eller att mesa runt i nån jumbojet miniatyr och skjuta nån man inte ens ser?

AGE skrev:
2556671 Och allt benas ju ner till frågan som avgör allt, vad är häftigast?
Att glida runt i ett tuftplan som klintan i firefox eller att mesa runt i nån jumbojet miniatyr och skjuta nån man inte ens ser?

Häftigast måste ju vara gamla hederliga kulsprute och kanondogfights med Me-109, Hawker Tempest och Supermarine Spirfire.

Svenska F19 som stred i Finland 39-40 med dubbeldäckade J8 Gloster Gladiators, klargjorda på finska sjöisar i sträng vinterkyla. DET är häftigt!

"Upp klockan 4-5 varje morgon, skida med truppen till
flygbasen på Uleåborgsvikens is, starta fotogenköken
och värma motorerna efter nattens ibland
45 minusgrader, fylla oljan, som avtappats på kvällen
innan och hållits flytande inomhus, varmköra
motorerna, ta en sväng med varje plan ut över isen
och skjuta en kort salva med de fyra fasta kulsprutorna
för att kolla att de inte frusit ihop under
natten och vänta. Vänta på larm om fientligt flyganfall,
varmköra motorerna, putsa maskinerna när
dagen blivit lite mildare."

Last edited:
RacerRaffe skrev:
2554942 Svårt att säga hur många G han upplever men det ser då ut att vara runt 5..
Ovana passagerare utan en utprovat tryckdräkt har svårt att motstå en sådan belastning vilket syns på filmen, kul film:tummenupp

Njae, 5G = 78 graders bankning. Ids inte mäta hur mycket det är i filmen, men även i den sista svängen där han drar mindre är bankningen mer än så.

4.5 för någon som sitter rakt upp och ner, +1.5 för någon som håller mot, +1.5 igen för G-dräkt (cirkus). Stolen bakåtlutad ger ännu lite mer tolerans. Hur mycket vet jag inte, men att gå från 30 till 35 grader ger 1G. Med 80 grader skall G-toleransen ha gått upp til ca 15G. Men killen ser inte ut att vara i toppform heller... så det är nog rimligt att han slocknar. :D

Jag älskar att vara en messerschmitt. ;)

Chris Ash skrev:
2556585Du kanske tänker på J35 Draken som gjorde "kobror" på 60-talet,bland annat med Acro Deltas Boris Bjuremalm bakom spakarna. Men detta är för att deltavingen i vissa farter helt enkelt har en aerodynamik som inte går att uppnå med någon annan konfiguration. Rätta mig om jag har fel ft.....

Cobra med 35:a?! Hmmm... referens på det? Vore tufft. :yoparty

Du har helt rätt, deltavingar genererar vid lite högre anfallsvinklar lyftkraft genom vortex lift, d v s en virvel på ovansidan av vingen. Luften avlöser runt deltans framkant och återangör vingytan i ett intressant mönster. Summan av kardemumman är löjligt höga anfallsvinklar innan de definitivt stallar ur. Med löjliga mängder luftmotstånd också, för den delen. Pådraget för en Concorde vid landning är inte att leka med. Vilket väl också blev en del av slutet för kärran...

De har dock ofta, och i 35:ans fall i en signifikant grad, en annan intressant egenskap: Superstall. Ett stabilt stallat läge. Och där sitter man och kan inte annat. En hel del tid lades ner på att lära pilötterna hantera det på 35-tiden, om jag inte missminner mig. Cobra i en 35:a borde m a o vara en hyfsad högriskmanöver... men det är inte säkert att det skulle ha hindrat de grabbarna. :D

Last edited:
En kraftig bieffekt av vortexen på deltavingar är att dom tappar enormt mycket fart i tvära svängar vilket innebär att dom är väldigt sårbara om det inte finns möjlighet att extenda och ta fart... Högfarts stall är också en "vanlig" mindre attraktiv egenskap :)

En intressant not kring g-krafterna är som Patti Wagstaff ( http://www.pattywagstaff.com/ klicka på länken för videon, den är brutal!) med flera berättar, att i början av en aerobatik säsong så går dom på ca 2/3 av kapaciteten eftersom kroppen inte tål mer, mot mitt/slut kan dom gå för fullt. Ser man videon så förstår man.

/Danne

DmS skrev:
2557590 En kraftig bieffekt av vortexen på deltavingar är att dom tappar enormt mycket fart i tvära svängar vilket innebär att dom är väldigt sårbara om det inte finns möjlighet att extenda och ta fart... Högfarts stall är också en "vanlig" mindre attraktiv egenskap :)

En intressant not kring g-krafterna är som Patti Wagstaff ( http://www.pattywagstaff.com/ klicka på länken för videon, den är brutal!) med flera berättar, att i början av en aerobatik säsong så går dom på ca 2/3 av kapaciteten eftersom kroppen inte tål mer, mot mitt/slut kan dom gå för fullt. Ser man videon så förstår man.

/Danne

Bara att kolla i listan över gamla haverier från framförallt tidigt 60-tal med Fpl 35 och titta på orsakerna. Superstall...superstall......superstall......

"Okontrollerat flygläge och rodermomentbegränsning. fsk i över 1000 km/h..."
Vilken djävla smäll som Harry i Jönsson ligan skulle sagt...

Har inte sett dom listorna förut, man kan väl säga att det får Gripens haverihistoria att blekna...

När jag gick RÄTO utbildningen så fick vi se en tidig Viggen som landade, reverserade för hårt, lyfte huvudstället, vek nosstället och gled av banan brinnande. Jag har aldrig sett en flygförare komma ur en kärra snabbare, sen kan 100 m sprinters gå hem och lägga sig... F.n så han sprang!

Autoroteringsträning med hkp5 är också intressant, det smäller rätt rejält när dom landar på -2 meters höjd... Jag har varit med och plocka ut förarelever och lärare ur sånt ett par gånger.

/Danne

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...