Flygolyckor, flygrädsla mm

Du har fått det om fotbaken, vatten är alldeles utmärkt att nödlanda ett flygplan på.

Bara det är tillräckligt varmt så att passagerarna inte hinner frysa ihjäl innan hjälp når fram.
Jag skulle säga att wide body flygplan i princip inte kan landa på vatten förutom kanske i teorin. Finns väl ett undantag eller två, av tre miljoner störtade 747 rätt ner i drickat
 
Jag skulle säga att wide body flygplan i princip inte kan landa på vatten förutom kanske i teorin. Finns väl ett undantag eller två, av tre miljoner störtade 747 rätt ner i drickat

Det förutsätter ju så klart att flygplanet kan flyga hela vägen ner, trillar vingarna av på 10.000 så kan man inte landa på vatten

Hur många 747 har störtat

    • 64 stycken har klassificerats som "hull losses" – alltså flygplan som blivit totalförstörda eller skadade bortom ekonomisk reparation.

 
Det förutsätter ju så klart att flygplanet kan flyga hela vägen ner, trillar vingarna av på 10.000 så kan man inte landa på vatten

Hur många 747 har störtat

    • 64 stycken har klassificerats som "hull losses" – alltså flygplan som blivit totalförstörda eller skadade bortom ekonomisk reparation.
Jag är väldigt anti det här att börja chat GPT varenda diskussion men Gemini svarar mig som jag trodde, att det är väldigt svårt och kräver specifika förutsättningar och träning.
 
Jag är också anti det, men det är ett bra sätt att snabbt få siffror på saker och ting:

    • Totalt har 1 574 Boeing 747tillverkats mellan 1969 och 2023.
    • Det innebär att mindre än 5 % av alla 747or har varit inblandade i en totalförlust – vilket är en relativt låg andel sett till flygplanets långa tjänstgöringstid och omfattande användning.
 
Jag är också anti det, men det är ett bra sätt att snabbt få siffror på saker och ting:

    • Totalt har 1 574 Boeing 747tillverkats mellan 1969 och 2023.
    • Det innebär att mindre än 5 % av alla 747or har varit inblandade i en totalförlust – vilket är en relativt låg andel sett till flygplanets långa tjänstgöringstid och omfattande användning.
Jag visste alltså att tre miljoner Boeing 747 inte störtat i havet.
 
Jag visste alltså att tre miljoner Boeing 747 inte störtat i havet.

Men du visste inte att det var en relativt låg andel som hade störtat.

En av dom sköts ner av ryssar, en av dom sprängdes av terrorister, en av dom krockade med ett annat plan vid landning på Teneriffa osv.
 
Men du visste inte att det var en relativt låg andel som hade störtat.

En av dom sköts ner av ryssar, en av dom sprängdes av terrorister, en av dom krockade med ett annat plan vid landning på Teneriffa osv.
Jo jag vet faktiskt att det är väldigt säkert att flyga och (åtminstone historiskt) även med Boeing.
 
Men du visste inte att det var en relativt låg andel som hade störtat.

En av dom sköts ner av ryssar, en av dom sprängdes av terrorister, en av dom krockade med ett annat plan vid landning på Teneriffa osv.
 
Första rapport om Air India olyckan släpps troligtvis på fredag, men det har redan börjat läcka från den. Tydligen ska utredningen vara väldigt intreserade av varför bränsleswitchar har varit i fel läge. Exakt varför piloterna skulle röra dessa, som måste lyftas och roteras samtidigt och därför knappst görs av misstag har inte läckt ännu, men det rapporterades om motorprolem så frågan är om piloterna fick prolem med ena motorn men då stängde ner bränslet till fel motor varpå man ganska snabbt var av med båda motorerna. Något som låter osannolikt men som har förorsakat olyckor förr.

Sen skulle det också kunnat vara ett raffinerat utkökat självmord. Ena piloten stänger diskret av bränslet, i sådana fall till båda motorerna, utan att den andra upptäcker det innan det är för sent, Är inte första saken som felsöks vid motorproblem och vid start är det inte många sekunder man har på sig om båda motorerna dör precis när man lyfter.

 
Last edited:
Första rapport om Air India olyckan släpps troligtvis på fredag, men det har redan börjat läcka från den. Tydligen ska utredningen vara väldigt intreserade av varför bränsleswitchar har varit i fel läge. Exakt varför piloterna skulle röra dessa, som måste lyftas och roteras samtidigt och därför knappst görs av misstag har inte läckt ännu, men det rapporterades om motorprolem så frågan är om piloterna fick prolem med ena motorn men då stängde ner bränslet till fel motor varpå man ganska snabbt var av med båda motorerna. Något som låter osannolikt men som har förorsakat olyckor förr.

Sen skulle det också kunnat vara ett raffinerat utkökat självmord. Ena piloten stänger diskret av bränslet, i sådana fall till båda motorerna, utan att den andra upptäcker det innan det är för sent, Är inte första saken som felsöks vid motorproblem och vid start är det inte många sekunder man har på sig om båda motorerna dör precis när man lyfter.

Redan i maj var det filmer ute på hur sjukt kass det aktuella planet var, om det är relevant för haveriet kan jag inte bedöma
 
Nu kom mer officiellt släpp.


Ingen motor trasig men båda bränsleswitcharna ställdes till off, en sekund emellan och precis när planet ska lätta. Upptäcktes och återställdes men för sent, ena motorn hann börja återhämta sig precis som de slog i huset. Den andre piloten hörs svara nekade på fråga om att ha varit den som stängd av dem, men som jag förstår det kan det bara göras manuellt, ingen motor som kan snurra runt den. Borde innebära att ena piloten slår av båda och det är väldigt svårt att se hur det kan göras av misstag med tanke på greppen för att stänga den och just att det görs en sekund emellan.

Det har snackats om att svarta lådan även borde ha en video för att kunna se vem som rör vilka reglage och det hade varit trevligt här men såklart väldigt mycket mer data att spela in. Ingen av piloterna överlevde och kan svara på frågor.
 
Last edited:
Nu kom mer officiellt släpp.


Ingen motor trasig men båda bränsleswitcharna ställdes till off, en sekund emellan och precis när planet ska lätta. Upptäcktes och återställdes men för sent, ena motorn hann börja återhämta sig precis som de slog i huset. Den andre piloten hörs svara nekade på fråga om att ha varit den som stängd av dem, men som jag förstår det kan det bara göras manuellt, ingen motor som kan snurra runt den. Borde innebära att ena piloten slår av båda och det är väldigt svårt att se hur det kan göras av misstag med tanke på greppen för att stänga den och just att det görs en sekund emellan.

Det har snackats om att svarta lådan även borde ha en video för att kunna se vem som rör vilka reglage och det hade varit trevligt här men såklart väldigt mycket mer data att spela in. Ingen av piloterna överlevde och kan svara på frågor.
Det har inte framgått om switcharna hade spärr eller ej. Det finns modeller som saknar detta. Men även utan spärr så ska de inte bara trilla ner av sig självt. Styrningen av pumparna går bara via switcharna och dator övervakar bara, kan inte styra. Så det är än så länge lite märkligt. De har slagits av med 1s mellanrum (det är vad det tar att göra med en hand) men är synbart och ligger långt från andra reglage. Inget man gör av misstag, om man inte råkar vara extremt trött eller påverkad och tror man håller på med något annat. Självmord? Trötthet? Eller något annat skumt som hänt? Samtalet mellan piloterna gör inte saken lättare att bedöma.
 
På tal om flygolyckor på grund av självmord så har kinesiska staten i sin vishet bestämt att åtminstone för tillfället mörka vad som egentligen hände i en olycka för tre år sedan där en 737 plötsligt damp ner i backen i väldigt hög hastighet. Tidiga analyser av svarta lådan antydde att planet gjorde vad pilot vid spakarna begärde, dvs utökat självmord men att få det i en rapport var tydligen för magstarkt för kineserna. Därmed försvåras arbetet att förebygga denna typ av olyckor på samma sätt som man gjorde efter att en andrepilot flög in ett tyskt flygplan i en alptopp och man införde regler om att annan personal måste närvara i cockpit om ena piloten behöver lämna, exempelvis för att gå på toaletten.

Investigation updates - June 2025Chinese authorities have decided to withhold the annual interim report required under ICAO annex 13 on the crash of MU5735, citing threats to “national security and social stability.” Annual interim reports are required on the anniversary of the accident when an investigation extends beyond 12 months. A previous version of this post incorrectly stated that the report being withheld was the final investigative report.

Upon verification, the “March 21 Eastern Airlines MU5735 aircraft accident investigation progress report” you requested for disclosure, if released, may endanger national security and social stability. In accordance with Articles 14 and 36(3) of the Regulations on the Disclosure of Government Information, our agency has decided not to disclose it.



 
Piloterna får inte heller ha personliga relationer som par eller släkt så långt mn kan kolla eller känner till.
En ATR42 satt som en pinne i öknen är när fru pilot valde ett dåligt tillfälle att berätta för herr pilot att hon tänkte skiljas.
 
Flygolyckor i all ära. Men mest spännande blir nog att ta en tur till Norge och Trollstigen, på hoj, och ha ()turen att få en fallande sten i huvet.

Rasrisk, skred, mm Mycket intressantare än en självklar flygolycka. Bara att sätta sig i ett flygplan är ju att gå med på risken. Trollstigen blir mer .. gambling.
 
Piloterna får inte heller ha personliga relationer som par eller släkt så långt mn kan kolla eller känner till.
En ATR42 satt som en pinne i öknen är när fru pilot valde ett dåligt tillfälle att berätta för herr pilot att hon tänkte skiljas.
På tal om relationer och flyg så var det inte länge sedan en person satte ett sportplan i full fart ner i garageuppfarten hemma. Snopet för familjen minst sagt.
Tur han inte satte planet i ICA-butiken.
 
På tal om flygolyckor på grund av självmord så har kinesiska staten i sin vishet bestämt att åtminstone för tillfället mörka vad som egentligen hände i en olycka för tre år sedan där en 737 plötsligt damp ner i backen i väldigt hög hastighet. Tidiga analyser av svarta lådan antydde att planet gjorde vad pilot vid spakarna begärde, dvs utökat självmord men att få det i en rapport var tydligen för magstarkt för kineserna. Därmed försvåras arbetet att förebygga denna typ av olyckor på samma sätt som man gjorde efter att en andrepilot flög in ett tyskt flygplan i en alptopp och man införde regler om att annan personal måste närvara i cockpit om ena piloten behöver lämna, exempelvis för att gå på toaletten.

Investigation updates - June 2025Chinese authorities have decided to withhold the annual interim report required under ICAO annex 13 on the crash of MU5735, citing threats to “national security and social stability.” Annual interim reports are required on the anniversary of the accident when an investigation extends beyond 12 months. A previous version of this post incorrectly stated that the report being withheld was the final investigative report.

Upon verification, the “March 21 Eastern Airlines MU5735 aircraft accident investigation progress report” you requested for disclosure, if released, may endanger national security and social stability. In accordance with Articles 14 and 36(3) of the Regulations on the Disclosure of Government Information, our agency has decided not to disclose it.




Om det verkligen stämmer så kan det ju i förlängningen innebära att Kina inte längre får flyga internationellt då flygsäkerhet regleras i enlighet med ICAO och dess annex. (Annex 13 reglerar utredning av olyckor).

Sedan finns kompletterande regelverk på tex EU- och nationell nivå. Kina har motsvarande.

Kina följer i stort ICAO eftersom detta förenklar internationell luftfart.


Med vänlig hälsning,
 
Piloterna får inte heller ha personliga relationer som par eller släkt så långt mn kan kolla eller känner till.
En ATR42 satt som en pinne i öknen är när fru pilot valde ett dåligt tillfälle att berätta för herr pilot att hon tänkte skiljas.
Det verkar vara olika med det. Finns flera exempel som man sett med far och dotter eller närapå en hel familj som är piloter och kabinpersonal. Men det sker väl kanske en utvärdering av potentiella risker? Fast regeln om att alltid ha två personer i cockpit verkar det vara lite si och så med numera - ändå har det bara gått tio år sedan Germanwings och Lubitz som spakade in planet i en bergvägg (behandlad för depression och självmordstankar under utbildning - och inte en jävel som stoppade honom!!).
 
Det finns väl alltid undantag.
Kan tänka mig mindre bolag med i princip endast familjen så blir det svårt att undvika.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top