Flygolyckor, flygrädsla mm

Hur kan det vara så här amatör? :confused:

Två Boeing – en 737 från SAS och en 757 från Finnair – med passagerare möttes den 2 juli 11.000 meter över Östersund. Kurserna skar varandra, höjden var densamma. Kollisionsrisken var uppenbar med tanke på hastigheten och att planen var mindre än 300 meter från varandra.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/boeing-nara-krocka-over-ostersund-1.1140591

Äh vaddå. Att överhuvudtaget (nästan) lyckas pricka in varandra i det enorma lufthavet är ju en bedrift!!
 
Flygstridsledarna brukar ju alltid mobba sina civila kollegor med att det är betydligt svårare att få två flygplan att mötas än att hålla isär dem. ;)

Det finns ju också "the big sky theory of aerial navigation". Mycket luft, små plan, godtagbar risk. Används fortfarande på sina håll, med små modifikationer. Tänk på det när ni flyger! :tummenupp
 
Jag är lite rädd för att planet väl uppe i luften ska krocka med en åsna. Det kan inte vara bra för en jetmotor att få en åsna i den.
 
Jag är lite rädd för att planet väl uppe i luften ska krocka med en åsna. Det kan inte vara bra för en jetmotor att få en åsna i den.

Framförallt inte vulkaniska åsnor! Tänk om Åsnevulkanen får utbrott och luften fylls av moln av dem?

Iofs gör åsnor större skada på andra ställen än i motorn. Typ i cockpit, eller ännu värre i 43C om jag sitter i 43D.
 
Flyga är ju störtskönt, vafan ska man vara rädd för?:va :yoparty

Turboprop FTW!:yoparty
 
Träffade en person nyligen som flög senast för 11 år sedan. Skulle på semester till Sicilien - tog tåget tre dagar med sin son. Resten av familjen flög ner på tre timmar.

Frågade aldrig vad som hänt, men gissningsvis är det någon form av fobi. Man ska nog inte förkasta sådana saker. Det är många människor som går runt med fobier för det ena och det andra. Saker man tar som självklart.
 
In your face!!!!111111111

Flygförespråkare, foliehattar, förintelseföenkare och andra fån, se hit!

:hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu

Alla ni som tror att turbulens inte är farligt, om det nu finns några kvar efter Flight 447, se hit!

Tänk på det här nästa gång det skakar! :mattias

På fredagen gick också flygplanstillverkaren Airbus ut med en säkerhetsvarning sedan ett av deras A321 drabbats av ett elektriskt fel under en flygning från Khartoum till Beirut i augusti skriver BBC. Felet innebar att viktiga instrument i cockpit slocknade och flygplanet började skaka när planet befann sig på 10.000 meters höjd. När piloterna till slut lyckades återta kontrollen över planet hade det kommit drygt 30 kilometer ur kurs.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/rolls-royce-hittade-felet-som-tvingade-plan-att-nodlanda-1.1207702
 
Flygförespråkare, foliehattar, förintelseföenkare och andra fån, se hit!

:hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu

Alla ni som tror att turbulens inte är farligt, om det nu finns några kvar efter Flight 447, se hit!

Tänk på det här nästa gång det skakar! :mattias

På fredagen gick också flygplanstillverkaren Airbus ut med en säkerhetsvarning sedan ett av deras A321 drabbats av ett elektriskt fel under en flygning från Khartoum till Beirut i augusti skriver BBC. Felet innebar att viktiga instrument i cockpit slocknade och flygplanet började skaka när planet befann sig på 10.000 meters höjd. När piloterna till slut lyckades återta kontrollen över planet hade det kommit drygt 30 kilometer ur kurs.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/rolls-royce-hittade-felet-som-tvingade-plan-att-nodlanda-1.1207702

Som jag läser det så fick piloterna kontroll över planet igen... så vad är problemet?

Nej, vågar nog skicka tillbaka från till jobbet ändå. :gnissla
 
Som jag läser det så fick piloterna kontroll över planet igen... så vad är problemet?

Nej, vågar nog skicka tillbaka från till jobbet ändå. :gnissla

Problemet är att det påstås att skakningar i flygplan är normalt och att turbulens är ofarligt.

Foliehattarna borde träda fram och erkänna att de spridit villfarelser och att skakningar i plan kan leda till ond bråd död. :mad:

Förresten har jag funderat på mycket under mina otaliga flygningar, t.ex. varför man inte bygger skakfria flygplan. :va
Och piloternas eviga tjat om hur högt man flyger occh annat trams för att hålla passagerarna i skräck. Senast nu i veckan:

Nu har vi lämnat engelska öarna och befinner oss över Nordsjön.

Jaha, ska jag bli glad för att nästintill allt hopp är ute och att jag sitter 1dm från att ramla 1 mil ner i ett kallt och stormigt hav? :confused:

/447

Märkligt, när jag resonerar sådär framstår det inte alls som töntigt utan observant och skarpsinnigt....

Vad babblar du om då? :)
 
Last edited:
Problemet är att det påstås att skakningar i flygplan är normalt och att turbulens är ofarligt.

Foliehattarna borde träda fram och erkänna att de spridit villfarelser och att skakningar i plan kan leda till ond bråd död. :mad:

Förresten har jag funderat på mycket under mina otaliga flygningar, t.ex. varför man inte bygger skakfria flygplan. :va
Och piloternas eviga tjat om hur högt man flyger occh annat trams för att hålla passagerarna i skräck. Senast nu i veckan:

Nu har vi lämnat engelska öarna och befinner oss över Nordsjön.

Jaha, ska jag bli glad för att nästintill allt hopp är ute och att jag sitter 1dm från att ramla 1 mil ner i ett kallt och stormigt hav? :confused:

/447

Ska man också vara rädd för att cykla, gå, åka bil, åka tåg, ....? statistiskt är alla betydligt farligare än att flyga.

Panikångesten sprider sig !

Ett närliggande exempel..

I tisdags varnades för ett nivå 2 oväder. WTF det regnade/snöade samt blåste lite. Men det är klart om man "bor" på Stureplan och facebook och tycker att bryta en nagel när man lägger upp en lina är en global katastrof så måste ju lite regn vara ragnarök.

(Jag åkte och besiktigade hojen.......och överlevde)

Nä nu skall jag ta min gamla lilla icke CE märkta båt med alldeles för stor motor och åka till brädgården och handla plank. Jag kommer uppskatta varje minut.
 
Last edited:
...
Jaha, ska jag bli glad för att nästintill allt hopp är ute och att jag sitter 1dm från att ramla 1 mil ner i ett kallt och stormigt hav? :confused:

/447



...

Som jag har förstått det så skall man inte skojja bort sifferkombinationer och flygresor. Jag tror inte det stormiga och kalla havet är det du skall vara orolig för, enligt säkra källor löper man större risk att hamna på en okänd ö full med märkliga människor och isbjörnar.
 
Ska man också vara rädd för att cykla, gå, åka bil, åka tåg, ....? statistiskt är alla betydligt farligare än att flyga.

Du har blivit manipulerad av foliehattarna, flygförespråkarna och katastrofförnekarna.

Det har tidigare i tråden redovisats hur flyglobbyn far med osanningar gång på gång.

Beroende på hur man mäter kan man eventuelt få fram vissa tecken på att flygresor inte är förenade med överhängande livsfara, bl.a. för att lobbyn mäter "personkilometer". :lol

Mig lurar de inte.

:tjänstebil
 
Flygförespråkare, foliehattar, förintelseföenkare och andra fån, se hit!

:hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu

Alla ni som tror att turbulens inte är farligt, om det nu finns några kvar efter Flight 447, se hit!

Tänk på det här nästa gång det skakar! :mattias

På fredagen gick också flygplanstillverkaren Airbus ut med en säkerhetsvarning sedan ett av deras A321 drabbats av ett elektriskt fel under en flygning från Khartoum till Beirut i augusti skriver BBC. Felet innebar att viktiga instrument i cockpit slocknade och flygplanet började skaka när planet befann sig på 10.000 meters höjd. När piloterna till slut lyckades återta kontrollen över planet hade det kommit drygt 30 kilometer ur kurs.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/rolls-royce-hittade-felet-som-tvingade-plan-att-nodlanda-1.1207702

Airbus är en sådan intressant flygplanstillverkare. De har haft ett par incidenter genom åren men har nog aldrig erkänt att det är något fel på deras flygplan utan att det är alltid någonannans fel...

Turbulens är inte farligt (Om man inte flyger airbus tydligen). Det undviks mest för att det är irriterande.
 
Du har blivit manipulerad av foliehattarna, flygförespråkarna och katastrofförnekarna.

Det har tidigare i tråden redovisats hur flyglobbyn far med osanningar gång på gång.

Beroende på hur man mäter kan man eventuelt få fram vissa tecken på att flygresor inte är förenade med överhängande livsfara, bl.a. för att lobbyn mäter "personkilometer". :lol

Mig lurar de inte.

:tjänstebil

Jag har inte blivit lurad utan jag väljer att leva istället för att oroa mig. Är det klippt så är det klippt vad man än håller på med.
 
Min mor var flygvärdinna i 30 år....vad jag vill minnas var det aldrig en enda incident, annat än fulla passagerare, kanske lite turbulens, men inget som skrämde livet ur folk.
 
Min mor var flygvärdinna i 30 år....vad jag vill minnas var det aldrig en enda incident, annat än fulla passagerare, kanske lite turbulens, men inget som skrämde livet ur folk.

En bekant till mig som flög massor i jobbet i många år hade nog varit med om det mesta mellan otäta dörrlister till tappade luckor och så grav nedisning att planet tvingades landa i förtid.

Så det har nog lita med tur/otur att göra också.

Själv har jag en jävla otur när jag flyger, men den består mest i flygplatsstrejker, borttappat bagage, extrainsatta säkerhetskontroller och kanske min favorit då min dotter (då ungefär 6år) tappade bort sitt boardingcard och vi inte på något sätt skulle få ombord henne på planet utan enligt personalen på flygplatsen i Spanien, så vi tvingades smuggla henne förbi kontrollen...

Jag har aldrig heller råkat ut för något större fel på något flygplan, det värsta är nog när dörren inte riktigt gick att stänga innan takeoff, så det kom ombord en oljig grekisk mekaniker som såg ut som SuperMario (han hade en trasselsudd i bakfickan också noterade jag) med en stor gummiklubba och bankade på dörren från insidan...

Dörren satt kvar hela vägen!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top