Flygbensin 150 oktan

Om man kollar vad sk oktan-höjare innehåller så står det ofta nafta på burken. Nafta= Lacknafta? Kan DR.Bike eller någon annan klargöra?

Frazze skrev:
DET min vän är manligt... respekt...

Själv har man bara fuskat lite med avancerat segelflyg...

Edit: Då du tävlar borde du känna till denna maskin på andra bilden?
Sorry för massa OT...

AN-2'an eller sukkan :tungan

En högre brinnhastighet betyder inte att du automagiskt får ut mer effekt/energi, bara att du lär ställa om tändingen så att den optimala tändpunkten blir mer korrekt så att den expanderande gasen nyttjas optimalt.

Funkar det bättre med VP inblandat (så att det känns) hade man från början en felaktig tändningsinställning eller förgasarinställning så att förutsättningarna för motorn med befintliga inställning blev bättre med annan brinnhastighet eller bränsleblandning.

Bensin, dvs råvaruenergin, måste ju nyttjas rätt för att få ut maximalt av det. Det skiljer från bensin till bensin, extremfallet typ E85 versus vanlig bensin belyser ju problemställningen rätt bra tycker jag.

Borsiin JR skrev:
Att energiinehållet är lägre kan ju kompenseras av både högre brinnhastighet och annan densitet etc...

Naftalener är ett samlingsnamn. Polyaromatiskt kolväte som t.ex. toulen och bensen. Har höga oktantal.

Vill du göra en egen oktanhöjare. Köp Xylene-M på din närmsta OK-mack. 5 gånger billigare än "special-oktanhöjaren-från-köp-dyrt-firman".

LasseR6 skrev:
Om man kollar vad sk oktan-höjare innehåller så står det ofta nafta på burken. Nafta= Lacknafta? Kan DR.Bike eller någon annan klargöra?

stony skrev:
tror det var samma soppa dom kör jas på.
vad det är eller heter har jag inte en blekaste aning om.. men skoj va det iaf :hihi
Det heter MC25 inom det militära. Det användes som startbränle till Lansen och Draken.
Viggen och Gripen har andra startsystem.
Har samma tokroliga effekt på flakmoppar och gräsklippare som nitrometan. :)

Hur mkt Xylene-M behövs / liter i handels 98 oktan för att få 100oktan ?

Går det ?

Halvlitersförpackning ?
Kostar ?

Frazze skrev:
AN-2:an såklart, den ultimata AVA-kärran :yoparty

Jag har en sån där jäkla AN2'a harvandes ovanför kåken dagarna i ända på sommaren, vi har konstaterat att den inte flyger, den är bara så jävla ful att jorden stöter den ifrån sig.
Den har dock en mäktig stjärna i fronten, med en ännu mäktigare törst (både på olja och bensin) dock brukar dom kunna dränera ut en hink olja ur vevhuset efter varje pass, slår man tillbaka den så blir ju inte förbrukningen så jäkla hög.

Sughojen däremot skulle jag gärna parkera bakom huset, inte för att jag har något cert, men det är bara att följa farmors råd "flyg nu inte så fort och högt" (för er som inte vet så är sakta och lågt den farligaste kombinationen)

Jag har sett exakt den Sukhojen flyga uppvisning, och den imponerar!

Jag flög till estlan på en flyguppvisning för snart 3 årsen Där flög de ava med en An2 på låg höjd! påbörjade lop på typ 70m klart ballt!! såg så sjukt ut bara att de gick så långsamt:) jaja en An2 skulle jag kunna tänka mig kompletera min flygpark med :fyllisar

Teddy skrev:
Mesta oktan/krona får du av OKQ8's Alkylatbensin ...
Mest oktan/krona borde väl E85 (104 oktan och 7:43) ge men jag antar att vi ska hålla oss till "normal" bensin här.

Jösse skrev:
Pratade med några flygkillar o dom påstod att det skulle finnas i dom värsta konstflygningsmaskinerna , finns något ryskt specialplan med kompressor o 600hkr som krävde superbensin för att klara påfrestningarna och ändå vara tillförlitligt.

Va inte mycket du....Jas planens motorer utvecklar ca 100 000hk... :yoparty

Antar att ni pratar Kolvar å inte Jet...eh...ska nog sova nu..God natt!!!

Last edited:
halmstads_kung skrev:
Va inte mycket du....Jas planens motorer utvecklar ca 100 000hk... :yoparty

Antar att ni pratar Kolvar å inte Jet...eh...ska nog sova nu..God natt!!!

jaha.. är det så pass.. :gnissla
kanske föklarar att det brumma och knakade i bilen när jag missade att stanna för rödljusen en gång vid start med ett gripen :hihi

ahh flygbränsle, min 2-taktare varvade nästan ihjäl sig på vanlig macksoppa, blev rätt förvånad när jag slet av tändhatten och motorn bara fortsatte Yyyyla!

slet tillsist av luftfiltret och täpte igen, då tog det äntligen slut *puh* :3freak

Dr.Bike skrev:
Men...(alltid detta men) Metanol är rätt energifattigt i sig, däremot har metanol en ensam syremolekyl sittandes i ytterska elektronskalet på en av atomerna (svag elektronparbindning till molekylen) som frigörs och bidrar i förbränningen så att en fullständigare förbrännngsprocess av bensinen blir möjlig, och det är DET i sig som ger effektökningen, inte metanolen.

(Besserwissermode on)
En MOLEKYL är när flera atomer slår sig samman och delar elektroner. I metanol finns det en ensam syreATOM, som hänger ihop med den enda kolatomen (C) i metanol-molekylen. I andra änden har den en väteatom (H). En metanolmolekyl ser ut som nedan, och har den kemiska formeln CH3OH, som man även kan läsa ut "koltrivätehydroxid" om man vill låta häftig :D

Som kuriosa så har etanol (dvs vanlig fyllesprit) den kemiska formeln C2H5OH och ser ut som metanolmolekylen, fast med ytterligare en "CH3" påhakad på C't istället för en av de ensamma "H", dvs H-C-C-O-H med ytterligare 2 H på varje C.
(bw mode off)

Bifogat

• metanol.jpg
    metanol.jpg
    13.3 KB · Visningar: 2,392
1 liter Xylen på OK kostade 50 spänn för två år sedan. Toulen på en målarfirma kostar 80 spänn litern. Räkna med 124 oktan i xylen (toulen har bara 112) på MON. Vanlig 98 oktan har ca 93 oktan MON. Dvs du behöver gå upp två oktanenheter. Skillnaden mellan RON och MON är så liten här så det skippar vi.

50% xylen och 50% 98 oktan ger 108 oktan MON, dvs ca 114 "svensk" oktan. Den soppan kommer att svartryka nåt så in i helsike!

20% xylen och 80% 98 oktan ger 6 oktan mer, dvs runt 104 "svenskt" oktan.
10% ger ca 101 "svensk" oktan ((ron+mon)/2). Specifika vikten på soppan blir lite högre och motorn kommer att gå lite lite fetare och kanske svartryka lite mer än vanlig. Dvs 1 liter xylen på 10 liter 98 oktanig bensin ger 101 oktan.
Räkna med 15 kronor litern för hemmagjord 101 oktan. Då är det enklare att kompsänka sig vattenkylda sugmotor till max 13.5:1 eller sin luftkylda till 12:1 så duger 98 oktan hur bra som helst.

Jösse skrev:
Hur mkt Xylene-M behövs / liter i handels 98 oktan för att få 100oktan ?

Går det ?

Halvlitersförpackning ?
Kostar ?

Borsiin JR skrev:
Då rör vi oss uppenbarligen i olika crosskretsar...

Det var och är populärt att pytsa i Vp och liknande i helt orginal crosscyklar och sen prata om hur mycket bättre den går......

Att energiinehållet är lägre kan ju kompenseras av både högre brinnhastighet och annan densitet etc...

Att där är lägre energiinehåll mätt i laboratorie behöver ju heller inte visa sig på en dynobänk där avikelsen är några %

Teddy rör sig ju i racingkretsar och inte cross-kretsar.
Iofs ingen som säger att den eller den andra soppan ger mer effekt, utan snarare är detonationssäkrare/kan köra magrare/högre komp osv.
250r och 125r plockar ut rätt mycket mer effekt än cross125/250, varvar högra, och är i allmänhet betydligt känsligare än de flesta crossarna.
Vilket gör att de flesta vill köra på så det-säker soppa som möjligt.

andersbrink skrev:
...Vanlig 98 oktan har ca 93 oktan MON...
Enligt OKQ8's egna produktblad har deras vanliga Grön 98 ett oktantal på 87,5 MON.

oFFkeFF skrev:
Teddy rör sig ju i racingkretsar och inte cross-kretsar.
Iofs ingen som säger att den eller den andra soppan ger mer effekt, utan snarare är detonationssäkrare/kan köra magrare/högre komp osv.
250r och 125r plockar ut rätt mycket mer effekt än cross125/250, varvar högre, och är i allmänhet betydligt känsligare än de flesta crossarna.
Vilket gör att de flesta vill köra på så det-säker soppa som möjligt.

Vilket får den allmänna skepsisen mot OKQ8's alkylatsoppa att verka ologisk då den har det högsta oktantalet (93 MON) av alla bränslen som reglementet tillåter.
:confused:

Jag kan förstå viss skepsis mot bensin som förvaras i underjordiska cisterner vs förslutna fat/dunkar. En del av bensinen är ju mycket flyktig och risken för att "den bästa" delen av bränslet har avdunstat är ju större om den förvaras i cisterner. Om bensinen inehåller alkoholer finns ju även aspekten med att de skulle suga upp vatten genom ventilationen.
Den fördelen jag ser med aspen är att den har bättre förutsättningar för att hålla en jämnare kvalitet tack vare förpackningen något jag tycker är viktigare än max oktantal i ett produktblad....

Jag hade dock själv gärna kört med OK/q8 alkylaten om den hade funnits tillgänglig där jag bor....

Teddy skrev:
Vilket får den allmänna skepsisen mot OKQ8's alkylatsoppa att verka ologisk då den har det högsta oktantalet (93 MON) av alla bränslen som reglementet tillåter.
:confused:

Där RON och MON inte säger allt.. Utan det finns andra saker såsom syresättning som också är avgörande för detonationers vara eller icke vara.

oFFkeFF skrev:
Där RON och MON inte säger allt.. Utan det finns andra saker såsom syresättning som också är avgörande för detonationers vara eller icke vara.

Utveckla gärna. Menar du att ligga på gränsen till detonation genom att klena ut det till maximal effekt på höga varv, typ ligga på 13:1 istället för som oss vanliga som lägger oss 12.5:1 och struntar i den sista hästkraften, eller nåt annat?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back