flygande MC

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
tufft. men vad händer om en gångare passeras lite för nära när den bakre rotorn går i full fart :brinnerup

CJ900RR skrev:
2055173 tufft. men vad händer om en gångare passeras lite för nära när den bakre rotorn går i full fart :brinnerup

Den bakre rotorn är helt enkelt en motordriven propeller, propellern på taket är en rotor, den är oftast fartvindsdriven (jag skulle förklara principen för en släkting i USA och råkade säga fartwind-driven, han skrattar än...)

Principen kallas autogiro, och är en väldigt gammal och säker konstruktion då den kan landa även om motorn har lagt utav, nackdelen är att dom lider av dålig toppfart.

Jag googlade lite efter mer info och hittade en liknande konstruktion med en ihopfällbar vinge istället för rotor, den hade betydligt bättre toppfart.

Han kan ju kalla det MC. Alla andra kallar det autogyro, och det är långt ifrån någon ny företeelse. Det lite nya är väl drivning på hjulen.

Fluxir skrev:
2054974 hum.. det kommer bli kaos totalt om folk ska börja flyga runt i sånna där till jobbet.

Kan ju inte vara så bra att krocka med nån annan som har lika bråttom till jobbet om men är nåra dussin meter upp i luften :gnissla

ft skrev:
2057526 Han kan ju kalla det MC. Alla andra kallar det autogyro, och det är långt ifrån någon ny företeelse. Det lite nya är väl drivning på hjulen.

Den hade väl inte drivning på hjulen, det var väl proppen som sköt på även på vägen?

KristianAE86 skrev:

Jag säger bara "When pigs fly"
För tio år sedan erbjöds jag att investera i företaget genom att förhandsteckna mig på ett exemplar och lägga handpenning, då skulle dom levereras ut till kund för fem år sedan...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg