"Flygande kilometern" på is... Var och när?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej!
Jag undrar om det är någon som känner till om det blir någon "flygande kilometern" på någon frusen sjö någonstans, där mer eller mindre tokiga människor kör så fort dom kan och vågar, med alla möjliga och omöjliga typer av fordon? Så som det har varit tidigare vintrar.

/LL.

Provat att googla på speedweek eller liknande.. Hittade detta på typ 30 sec: Landracing.se Speedweek går i orsa i år såvitt jag kan förstå. Typ de du sökte? :tummenupp

Känner du till om tiderna blir bättre eller sämre på is, greppet är väl oslagbart, men rullmotstånd högre?

tider?, det är ju FLYGANDE km, inte 402m dragrace :p

flygande km går garanterat fortare på asfalt än på is med tanke på rullmotståndet

tider?, det är ju FLYGANDE km, inte 402m dragrace :p

flygande km går garanterat fortare på asfalt än på is med tanke på rullmotståndet

Okey trodde man körde 402m:Bugar

Haha kul tråd :tungan

Provat att googla på speedweek eller liknande.. Hittade detta på typ 30 sec: Landracing.se Speedweek går i orsa i år såvitt jag kan förstå. Typ de du sökte? :tummenupp
Tack, det var precis det jag menade. Jag kom bara inte på vad det kallades.

Om det ändå är "flygande kilometern..", spelar det nån roll om sjön är frusen eller inte?

Som den helikopterpilot jag är, så kan jag informera om att det faktiskt har en liten betydelse. Is har bättre bärighet mot nedåt-strömmande luft, än vad vatten i flytande form har. Det krävs således lite mindre uttagen effekt för att t.ex. hovra över is än vatten.

Så, nu har jag varit "sket-redig" som man säger här i Gbg. :)

Last edited:
Tack, det var precis det jag menade. Jag kom bara inte på vad det kallades.

Som den helikopterpilot jag är, så kan jag informera om att det faktiskt har en liten betydelse. Is har bättre bärighet mot nedåt-strömmande luft, än vad vatten i flytande form har. Det krävs således lite mindre uttagen effekt för att t.ex. hovra över is än vatten.

Så, nu har jag varit "sket-redig" som man säger här i Gbg. :)

Samma med svävare kan jag intyga, går betydligt fortare på is än över vatten.

Undras om det körts ett ekranoplan över is, borde finnas ngn rysk rapport från kalla kriget på det. :D Är nog dock inte tillåtet i Orsa :gnissla

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti