Flygande besiktning

Hojar byggda till och med 1999 får bullra 103 db. På hojar byggda efter detta får man enligt sbp utrusta mcn med vilket system man vill så länge bullernivåerna klaras. Dessa bullernivårer är på motorcyklar byggda efter 2003 angivna i regbevisen eller på en liten skylt på ramen.

Bullerproven genomförs stillastående. Om du anser att ditt bullerprov utförs där det i övrigt bullrar mycket, ska den som utför provet kunna svara och redovisa siffror för omgivningsbuller och vägbuller.

Motorcyklar byggda före 16/6 2003 behöver inte ha backspeglar.

MVH/J.Mattsson

Tack för informationen :) :tummenupp

Hojar byggda till och med 1999 får bullra 103 db. På hojar byggda efter detta får man enligt sbp utrusta mcn med vilket system man vill så länge bullernivåerna klaras. Dessa bullernivårer är på motorcyklar byggda efter 2003 angivna i regbevisen eller på en liten skylt på ramen.

Bullerproven genomförs stillastående. Om du anser att ditt bullerprov utförs där det i övrigt bullrar mycket, ska den som utför provet kunna svara och redovisa siffror för omgivningsbuller och vägbuller.

MVH/J.Mattsson

Jag är tveksam, tror inte du har rätt
Som jag har fattat saken så får inte utrustning som påverkar emissioner eller funktion på motorn bytas på fordon efter 1999. Anledningen till angiven dB är väl att om orginalljuddämparen blir sliten och faller över med visst antal procent är du skyldig att byta till en ny orginalljuddämpare. Tydligen skall ljuddämparen falla under helfordonsgodkännandet och inte få bytas till annat än orginal.

Tydligen skall ljuddämparen falla under helfordonsgodkännandet och inte få bytas till annat än orginal.

Fast såhär säger Akra om deras slipon: Avgassystemet är godkänt för gatubruk och har EU-typgodkännande.
Den meningen har dom inte med på sitt helsystem dock. Så det är lite märkligt om tillverkarna säger att du kan byta till annan EU-typgodkänd dämpare utan belägg för det...
Kawasaki själva har dessutom Akraslipon som officiellt tillbehör, har dom då typat hojarna för dessa oxå? Dom kan ju knappast gå ut till sina kunder och sälja Akra som tillbehör om det inte skulle vara lagligt.

Samma sak måste ju gälla deras miniblinkers. Kawa säljer miniblinkers som Orginal tillbehör och EU-typgodkända och gat godkända.

Fast såhär säger Akra om deras slipon: Avgassystemet är godkänt för gatubruk och har EU-typgodkännande.

Om ljuddämparen är typgodkänt enligt kap 9, 97/24/EEG och är avsett för
fordonstypen
ska det tydligen vara OK, med avseende på buller. Så länge som inte ljuddämparen överskrider värdet som står på ramen. Men det gäller bara bullerdelen.

Du har även en avgasemissionsdel att uppfylla. Enda sättet på den punkten är ju att det är en orginaldämpare eller att du själv har papper från exempelvis swedac att du har svart på vitt att du inte förändrat några emissioner. Visst är det svårt att se hur du skulle ha kunnat påverka detta så länge som du inte har tagit bort någon katalysator. Men du måste ha papper på det...

Kontentan blir att så fort du inte kör med orginaldämpare så kan man skickas till besiktning för registreringsbesiktning. Och detta är ju mycket dyrare än att ta böterna för någon felaktig ljudnivå.

Man blir ju torsk hur fan man än gör...

Precis..... Och i sverige har vi en väldigt liberal tolkning av detta direktiv. Här klagas det vanligen inte om det ser bra ut och inte brölar. I tex tyskland skall allt vara tyv godkänt och gud nåde dig om du kommer till besiktningen och har demonterat passpinnarna trots att ditt fordon är typat för passagerare.....

Har haft en hoj som åkte dit för att skjutspinnarna inte fanns på plats.

Har haft en hoj som åkte dit för att skjutspinnarna inte fanns på plats.

Hade sbp killen em dålig dag på riktigt eller? Jag har besiktigat mycket tveksamheter i mina dagar men aldrig fått nerslag på skitsaker....

Du slapp ivf bli våldtagen av tyv inspektör fritz i lederhosen....

regler & db...

MVH/J.Mattsson

Tycker det låter mkt bra, hur säker är du på dessa fakta... :tummenupp
Håller nämligen på själv nu med att mixtra ihop en ljuddämpare, men är rädd att db kommer att behöva lite xtra hjälp att sjunka inför besiktningen...:hihi

Här finns texten till de direktiv som berör fordon å e gällande:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002L0024:SV:HTML

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32003L0077:SV:HTML

Ja arbetar själv med saker som berör s.k. direktiv. Och om man ser på tillämpningarna så görs de olika bedömningar av innebörden i direktiven, ju längre söder ut i Europa man kommer...

Så lusläser man direktivet och alla dess hänvisningar så kan man nog hitta kryphål vad gäller vad man kan sätt dit som ersättningsdelar vid utbyte av tex ljuddämpare.

Så fungera det s.k. Maskindirektivet 98/37/EG som oxå handlar om hur saker egentligen SKA vara i maskiner, men så finns en text som alltid kan användas som ett undantag.
Så var landar en hoj med typgodkännandenummer e11*92/61 någonstans vad det gäller helfordonsgodkännande? De där dokumenten förtydligade förändringarna till de nya direktiven om jag förstod det hela rätt (lite för mycket lördag för att jag skulle ge mig på att läsa allt :)).

Hur görs bullerprovet? Är det en meter bakom hojen eller?
45 graders vinkel 0,5 meter bakom ljuddämparen i samma höjd som utloppet (min 0,2m från marken).

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Bullermätning.pdf

Last edited:
Hade sbp killen em dålig dag på riktigt eller? Jag har besiktigat mycket tveksamheter i mina dagar men aldrig fått nerslag på skitsaker....

Du slapp ivf bli våldtagen av tyv inspektör fritz i lederhosen....

Jag vet inte hur det hela hade utspelat sig men jag köpte en hoj som var obesiktad, inför bes kollade jag på förra protokollet varav följande punkter fanns att åtgärda. (vet inte exakta formuleringen men)

Ljudnivå
Passagerarfotpinnar saknades
Kedjeskydd saknades

Kan hålla med dig att det förefaller lite lustigt att dom hade slagit ned på det då det handlade om en cb 750 från -71 som inte ens behöver besiktas med blinkers.
Fick besiktningstid dagen efter jag köpte hojen vilket inte gav mig mycket tid att åtgärda problemen (kollade på protokollet sent på kvällen). Stod och kliade mig i huvudet i garaget och slaktade ett gammalt dammsugarrör som fick agera kedjeskydd (monterat med buntband), skjutspinnarna satt monterade som "framflyttade" fotpinnar så dom monterades tillbaka, 2st 2,8:or som dracks under åtgärderna fick agera ljuddämpare.
Hojen gick prickfritt igenom besiktningen med ett tillägg där besmannen skrattade åt burkarna som höll på att ge vika av avgaspulserna och sa "du skulle tagit 7,2:er istället dom är ju starkare"

Bild på eländet

Bifogat

• Honden.JPG
    Honden.JPG
    98.4 KB · Visningar: 218
  • hondan.JPG
    hondan.JPG
    119.2 KB · Visningar: 215
  • hondan2.JPG
    hondan2.JPG
    130.7 KB · Visningar: 177
  • honda3.JPG
    honda3.JPG
    95.6 KB · Visningar: 128
Va!?? :va

Jag har tagit bort mina men jag kör med "cowl" så jag har ingen sitplats. Kan de fortfarande sätta dit mig?

Har ingen aning men det låter föga troligt, isåfall skulle inte min TLR gått igenom med kutsen på heller, dock lyckades inte den fete gubben få upp benet tillräckligt högt så han repade kutsen med sina jävla klapperdojor :mad:

"du skulle tagit 7,2:er istället dom är ju starkare"

Bild på eländet

Ahahahaha, den besiktningssnubben hade humor!

En av Umeås hot rod's reg-besiktades med ett hemmameckat avgassystem hämtat i skrotcontainer, smala jävla diagonalbakdäck, grundlackerade skärmar, en rostig motorhuv från en jordbrukstraktor omknäckt runt en björk och invändigt klädd med en madrass hittad på tippen för ljudisolering, dessutom med en gasstopp beståendes av en elkabel inuti returfjädern så att man bara fick kvartsgas.

Resten av bilen hade knullputs god nog för utställning!

Efter godkänd regbesiktning rullade roden sakta ut från bilprovningen och ut på vägen som leder därifrån, sedan hördes ett illvrål när gasen stampades i botten så att stoppen flög av, avgassystemet blåste isär, båda bakdäcken spanns upp och exploderade, madrassen inuti huven tog eld så ägaren rusade ut och slet av den och släckte med en Coca Cola som han hade i bilen, allt inom hör/synhåll från bilprovningen...

Hmmm, jag var i kontakt med mc-firma och fråga hur de egentligen ligger till, många mc butiker säljer hojar med slipons på osv... Svaret jag fick va att de va fullt lagligt att byta avgasrören till sk slipons så länge de inte ligger över bullernivån. Man tycker en mc butik ska ha koll på sånt! om man får eller inte! :va

Ja, så är det. Det är okej så länge ljudnivån inte överskrider orginal/godkända, på ett fordon som inte är helfordonsgodkänt.
På ett sådant fordon får man inte ändra NÅGONTING överhuvudtaget.
//Hannes, som blivit "tagen" för bland annat ÄNDRAT (till "CE-godkända") avgasrör, blinkers, bakljus, stoppljus, reflex, regplåtshållare, backspegel samt fel färg på kylarvingarna osv på motarden. :crash

Tycker det låter mkt bra, hur säker är du på dessa fakta... :tummenupp
Håller nämligen på själv nu med att mixtra ihop en ljuddämpare, men är rädd att db kommer att behöva lite xtra hjälp att sjunka inför besiktningen...:hihi

Jag är ganska säker på detta, dock kan jag inte hänvisa till något dokument. Jag fråga besiktningsmannen om detta, efter att han beslutat att inte kontrollmäta ljudnivån på min mc.

Svaret på frågan om hur mätningen går till så finns ett svar längre upp på sidan.

Stämmer bra med helfordonsgodkänt 1/6-99
men kör man som folk inne i stan så brukar det vara ömsesidig respekt,
västerås är sedan 80-talet lite känsligt på hur folk framför sina fordon,men kör man som en idiot så får man väl stå för det åxå,, det har iaf jag fått gjort hittils :huvet

alla hojar reggade efter 1:a juni 1999 tror jag det var, är helfordonsgodkända
brukar gå bra ändå men har polisen vaknat på fel sida eller systemet vrålar så trumhinnorna fladdrar är det kört

Last edited:
Jag blev stoppad av en mc-polis på E18 i västerås i måndags. Fick åka på ombesiktning pga hög ljudnivå och avsaknad av reflex. Jag vill minnas att dom inte ska kunna bötfälla dig för hög ljudnivå i och med att de inte har godkända mätare eller nåt, men det va ju ombes. och inte böter jag åkte på så det va inget att göra åt. Drygt i alla fall, tre veckor sen man var på besiktning :mad:

besiktade du med dom ljuddämparna ? ska dom enligt åf vara godkända för gatbruk ?
reflex är pinsamt,, på min gamla härk från -78 sitter det strd i lyktglaset bak så det behövs ingen extra,men på nya hojjar är det tyvärr ganska sällsynt med intefrerad reflex i lyktglas.

Eh, nu e ja ingen expert på jusst detta direktiv.

Dom e dryga å läsa igenom, men om man nu har tid och ork så finns de ofta intressanta skrivningar och/eller hänvisningar som kan beröra utbyte av delar.

För till dessa direktiv så brukar det finnas nationella tolkningar också via den myndighet som nationellt ansvarar för respektive direktiv.
Och då kan det vara intressant om skrivningarna är entydiga eller kan tolkas på olika sätt.

Och så kan direktiven peka på tillämpara standarder som är frivilliga att följa för tillverkaren, eller att tillverkaren uppfyller direktivet på annat sätt.

EU e inte alltid en fördel...

Så var landar en hoj med typgodkännandenummer e11*92/61 någonstans vad det gäller helfordonsgodkännande? De där dokumenten förtydligade förändringarna till de nya direktiven om jag förstod det hela rätt (lite för mycket lördag för att jag skulle ge mig på att läsa allt :)).

45 graders vinkel 0,5 meter bakom ljuddämparen i samma höjd som utloppet (min 0,2m från marken).

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Bullermätning.pdf

Jag blev stoppad av en mc-polis på E18 i västerås i måndags. Fick åka på ombesiktning pga hög ljudnivå och avsaknad av reflex. Jag vill minnas att dom inte ska kunna bötfälla dig för hög ljudnivå i och med att de inte har godkända mätare eller nåt, men det va ju ombes. och inte böter jag åkte på så det va inget att göra åt. Drygt i alla fall, tre veckor sen man var på besiktning :mad:

De verkar som samma skumheter med ljudnivå återkommit som anledning för poppo att sätta åt hojåkare. Å jmf med V&H-megafonsystemena man körde med på 80-talet är de modernare dämparna riktig tysta.

Kanske dags för att bygga s.k. Julle-luckor i insatserna som vi hade förr. Ett litet spjäll längst inne i insatsen som man kunde stänga med å rycka en liten sprint om man vart stoppad.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back