Flygande besiktning

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Blev stannad av farbror blå igår! Väldigt otrevlig mc-polis i mitt tycke.. Åkte på en flygande besiktning. Han haffa mig för avgassystemet. Att jag inte fick byta från orginal. Och att buller nivån var för hög. Han hade inget att mäta med så hur kan han bedöma de då egentligen... Tittar man i mitt reg så ser jag inget om helfordonsgodkände! som jag fattat ska de stå t14a i typkoden? och de gör de inte. Alltså måste jag få byta till annat system så länge bullernivån är på en normal nivå? har jag fel? Jag kör en gsxr 1000 k7

Du har förmodligen en liten skylt på ramen någonstans där det står vilken db nivå du får ha vid ett angivet varvantal.

tex på min står det 95 db vid 5500 varv

nya regler nu att ljudet inte får överstiga det som står där ....men måste nog inte vara orginal tror jag ....

Men vad fan, har de börjat dryga sig nu... :gnissla Jag har sett att de från och med april 2009 har nya spelregler de små liven.

Men, så länge han inte kan mäta något, med godkända instrument, så är det bara att blåneka - annars är det ju jävligt godtyckligt upp till hur grinig herr munkmumsare råkar vara för dagen som avgör det hela.

/J

Verkar som de e som vanligt i Västeråstrakten, sedan hela 80-talet som jag varit med så har dom lidit av ett "auktoritets-bror-duktig-ordningsman-i-klassen-syndrom".
Skriv ALDRIG på nått de påstår du måste, defår skriva en primärrapport som går till åklagare som sedan skickar ut där du får svara på hur du ser på saken. De e väll liknande att begära "rådrum".
Man ska göra då, så besvärligt för dom att de ska fan få jobba för de dom trodde skulle gå som smort, me bara en påskrift.

Du skulle frågat va ljudnivån har med trafiksäkerhet å göra, vilket borde var de dom ska pyssla med...

Du Chrille, tog du namnet på munkmumsaren? Jag har ett par grannar med högljudda gräsklippare här hemma, som alltid körs hårt tidigt på helgerna...jag känner mig kräNgt!!!!111one!!1. :hihi

Buller i all ära, men som vanligt ser pÅliserna sådana här saker som ett medel att jävlas tillbaka med, det var samma skit när man körde bil (ja, det är svårt att få 450 pållar genom originalsystemen på en Impreza :hihi vad de inte visste mådde de inte illa av de små liven, så det gnället man fick på avgasröret kunde man ta med ro).

Meeeen, man får se det som billigt om man kommer undan med lite gnäll på akrapipan, det går ju undan ibland...och nej, pipan stannar kvar, ljudet är en anledning till att man åker twin. :fakta :D

/J

alla hojar reggade efter 1:a juni 1999 tror jag det var, är helfordonsgodkända
brukar gå bra ändå men har polisen vaknat på fel sida eller systemet vrålar så trumhinnorna fladdrar är det kört

alla hojar reggade efter 1:a juni 1999 tror jag det var, är helfordonsgodkända

Nej, min ER-6 är reggad i Oktober 2006 och är av -07 års modell. Den är inte helfordonsgodkänd.

Kollade upp det för nån vecka sen när det diskuterades nya bullerregler här.

Alla fordon tillverkade efter -01 är helfordonsgodkända och därmed får man inte göra ett skit om man skall hårddra det.
Att sen ingen jäkel bryr sig om reglerna här eller på sbp ändrar inget. Kör original eller stå ut med risken för grinig pålis....

Alla fordon tillverkade efter -01 är helfordonsgodkända och därmed får man inte göra ett skit om man skall hårddra det.
Att sen ingen jäkel bryr sig om reglerna här eller på sbp ändrar inget. Kör original eller stå ut med risken för grinig pålis....

Får och får, har det inte varit upp ett fall angående eftermarknadspryttlar, avgassystem, etc runt bilar?
Så länge grannen kan åka med biltema-aga på sin volvo, så kan jag åka Akrapipa - kan pÅlisen inte mäta hur mycket det bullrar, så är det hans huvudvärk, elementärt. :)

Jag vet att de inte har fått någon utrustning än för det här, och det ryktas om att det dröjer...

Ingen mätning - blåneka.

/J

Får och får, har det inte varit upp ett fall angående eftermarknadspryttlar, avgassystem, etc runt bilar?
Så länge grannen kan åka med biltema-aga på sin volvo, så kan jag åka Akrapipa - kan pÅlisen inte mäta hur mycket det bullrar, så är det hans huvudvärk, elementärt. :)

Jag vet att de inte har fått någon utrustning än för det här, och det ryktas om att det dröjer...

Ingen mätning - blåneka.

/J

De saknar mycket riktigt instrument för att bullermäta på ett sätt som håller juridiskt och jag tror inte det kommer då testnormen har för höga krav för att det skall vara lönt. men de kan beordra ombesiktning då fordonet inte anses överensstämma med typningen och det är ju precis lika surt....

Som jag skrev i inlägget ovanför ditt, så verkar inte min vara helfordonsgodkänd. Efter vad jag fått fram så ska det stå T14A och ett typgodkännandenummer. Det enda jag har är T13H och det står under tilläggsinformation.
Så här ser mitt typgodkännandenummer ut:
E1*2002/24*0260*00

Jag har provat att googla men inte fått fram nåt annat än ovanstående. Har du nån länk som stöder ditt påstående så vore jag tacksam, jag har inte lyckats hitta nåt.

Som jag skrev i inlägget ovanför ditt, så verkar inte min vara helfordonsgodkänd. Efter vad jag fått fram så ska det stå T14A och ett typgodkännandenummer. Det enda jag har är T13H och det står under tilläggsinformation.
Så här ser mitt typgodkännandenummer ut:
E1*2002/24*0260*00

Jag har provat att googla men inte fått fram nåt annat än ovanstående. Har du nån länk som stöder ditt påstående så vore jag tacksam, jag har inte lyckats hitta nåt.

2002/24/eg är det relevanta direktivet från eu. Tittar du på ditt typnr så står dessa siffror med så ditt fordon är typat enl normen.
Alla fordon tagna i bruk efter normens införande måste uppfylla dess krav. Hade del ang årsmodell ovan det som gäller är 2003 för mc.01 var för bilar.

Här finns texten till de direktiv som berör fordon å e gällande:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002L0024:SV:HTML

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32003L0077:SV:HTML

Ja arbetar själv med saker som berör s.k. direktiv. Och om man ser på tillämpningarna så görs de olika bedömningar av innebörden i direktiven, ju längre söder ut i Europa man kommer...

Så lusläser man direktivet och alla dess hänvisningar så kan man nog hitta kryphål vad gäller vad man kan sätt dit som ersättningsdelar vid utbyte av tex ljuddämpare.

Så fungera det s.k. Maskindirektivet 98/37/EG som oxå handlar om hur saker egentligen SKA vara i maskiner, men så finns en text som alltid kan användas som ett undantag.

Last edited:
Hmmm, jag var i kontakt med mc-firma och fråga hur de egentligen ligger till, många mc butiker säljer hojar med slipons på osv... Svaret jag fick va att de va fullt lagligt att byta avgasrören till sk slipons så länge de inte ligger över bullernivån. Man tycker en mc butik ska ha koll på sånt! om man får eller inte! :va

Du Chrille, tog du namnet på munkmumsaren? Jag har ett par grannar med högljudda gräsklippare här hemma, som alltid körs hårt tidigt på helgerna...jag känner mig kräNgt!!!!111one!!1. :hihi

Buller i all ära, men som vanligt ser pÅliserna sådana här saker som ett medel att jävlas tillbaka med, det var samma skit när man körde bil (ja, det är svårt att få 450 pållar genom originalsystemen på en Impreza :hihi vad de inte visste mådde de inte illa av de små liven, så det gnället man fick på avgasröret kunde man ta med ro).

Meeeen, man får se det som billigt om man kommer undan med lite gnäll på akrapipan, det går ju undan ibland...och nej, pipan stannar kvar, ljudet är en anledning till att man åker twin. :fakta :D

/J

Nej men namnet står på lappen jag fick, står att jag ska åka till en auktoriserad verkstad och åtgärda... så blir väl att skruva på orginal... fett drygt.

Verkar som de e som vanligt i Västeråstrakten, sedan hela 80-talet som jag varit med så har dom lidit av ett "auktoritets-bror-duktig-ordningsman-i-klassen-syndrom".
Skriv ALDRIG på nått de påstår du måste, defår skriva en primärrapport som går till åklagare som sedan skickar ut där du får svara på hur du ser på saken. De e väll liknande att begära "rådrum".
Man ska göra då, så besvärligt för dom att de ska fan få jobba för de dom trodde skulle gå som smort, me bara en påskrift.

Du skulle frågat va ljudnivån har med trafiksäkerhet å göra, vilket borde var de dom ska pyssla med...

Hmmm jo visst har man kunnat små dryga tillbaka men då hade han gett mig böter för att jag saknade reflex bak... :huvet snutjävel

Last edited:
Här finns texten till de direktiv som berör fordon å e gällande:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002L0024:SV:HTML

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32003L0077:SV:HTML

Ja arbetar själv med saker som berör s.k. direktiv. Och om man ser på tillämpningarna så görs de olika bedömningar av innebörden i direktiven, ju längre söder ut i Europa man kommer...

Så lusläser man direktivet och alla dess hänvisningar så kan man nog hitta kryphål vad gäller vad man kan sätt dit som ersättningsdelar vid utbyte av tex ljuddämpare.

Så fungera det s.k. Maskindirektivet 98/37/EG som oxå handlar om hur saker egentligen SKA vara i maskiner, men så finns en text som alltid kan användas som ett undantag.

Precis..... Och i sverige har vi en väldigt liberal tolkning av detta direktiv. Här klagas det vanligen inte om det ser bra ut och inte brölar. I tex tyskland skall allt vara tyv godkänt och gud nåde dig om du kommer till besiktningen och har demonterat passpinnarna trots att ditt fordon är typat för passagerare.....

Hmmm, jag var i kontakt med mc-firma och fråga hur de egentligen ligger till, många mc butiker säljer hojar med slipons på osv... Svaret jag fick va att de va fullt lagligt att byta avgasrören till sk slipons så länge de inte ligger över bullernivån. Man tycker en mc butik ska ha koll på sånt! om man får eller inte! :va

Nej men namnet står på lappen jag fick, står att jag ska åka till en auktoriserad verkstad och åtgärda... så blir väl att skruva på orginal... fett drygt.

Hmmm jo visst har man kunnat små dryga tillbaka men då hade han gett mig böter för att jag saknade reflex bak... :huvet snutjävel

I alla fall till EU-mopeder finns det certifierade utbytesavgassystem som är godkända att byta till, jag vet inte om det är samma till bilar/motorcyklar.

Men kortfattat: Hade du bytt till ett skitsnyggt slipon somj hade låtit lika/mindre än orginal hade han släppt dig.
Förmodligen låter ditt slipon fördjävligt i alla öron utom dina, då får man ta regelbundna ombesiktningar.

Jag har förmodligen större behov av 6½hk till (eller vad ditt slipon nu ger effektmässigt) men jag kör helt orginal.

Är det förresten någon här som har provat hur många fler hästar man kan optimera ur en orginalhoj bara genom att mappa om, jämfört med vad man får med herrejösses slipon och ommappning?

Jag misstänker att några av hästarna man får när man mappar om med nytt avgas skulle man ha kunnat locka fram med orginalavgas och ommappning.

Sen förstår även jag att folk vill byta ut jätte-dammsugarna som sitter på nyare hojar, men fråga efter ett lätt slipon med lågt avgasljud då, det ökar chansen att klara sig, och skulle efterfrågan finnas skulle det finnas att köpa.

Eller sluta gnälla på ombesiktningarna.

Nu blev man ju lite nyfiken och fundersam om man ska byta blås eller inte.

2002/24/eg är det relevanta direktivet från eu. Tittar du på ditt typnr så står dessa siffror med så ditt fordon är typat enl normen.
Alla fordon tagna i bruk efter normens införande måste uppfylla dess krav. Hade del ang årsmodell ovan det som gäller är 2003 för mc.01 var för bilar.

Men jag som inte har något typgodkännandenummer kan då byta hej villt mellan olika system?
Så länge det inte överskrider bilprovningens gräns? :va

Polisen behöver inte ha DB mätare med sig utan det är "godtyckligt" och så är deras regler utformade. Om dom tycker att det dånar för mycket kan dom mycket riktigt skicka dig till ombesiktning utan något annat test än deras egen uppfattning om hur högt det låter. Fel? Jovisst men så är det tyvärr....

Hojar fram till 99 har iofs egna regler oxå, te,x behöver dessa inte ha backspeglar och ett antal andra saker man får ändra. Efter -99 blev det lite hårdare regler och efter 2003 blev det heltypgodkända fordon.

Dock har jag fått beskedet om att slipon är helt tillåtet men att helsystem där man tar bort katten inte är det. Enligt den uppgift jag fick är det så att i godkännandet sägs det att MCn har ljuddämpare cat etc men det står inte ett märke utan att MCn ska vara utrustad med just ljuddämpare och cat och att den inte får överstiga vissa db tal. Kan vara fel men så fick jag det förklarat. Annars skulle det inte finnas eftermarknads tillbehör till varken bil eller hoj efter 2003...eller? Jag har som sagt inte forskat i detta själv.

Hojar byggda till och med 1999 får bullra 103 db. På hojar byggda efter detta får man enligt sbp utrusta mcn med vilket system man vill så länge bullernivåerna klaras. Dessa bullernivårer är på motorcyklar byggda efter 2003 angivna i regbevisen eller på en liten skylt på ramen.

Bullerproven genomförs stillastående. Om du anser att ditt bullerprov utförs där det i övrigt bullrar mycket, ska den som utför provet kunna svara och redovisa siffror för omgivningsbuller och vägbuller.

Motorcyklar byggda före 16/6 2003 behöver inte ha backspeglar.

MVH/J.Mattsson

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back