Flygande bes

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr
Byte av avgassystem??

Fasnade i en flygande bes för ett tag sen och fick om bes på hojen!
Och jag fick på att avgassystemet är utbytt:va jag vet att det är max 95ds men det var inte alls ljudet utan att jag hade bytt, får man inte göra det längre:confused:

Last edited:
Om jag inte har fel så får Du inte göra det på nyare hojar (helfordonsgodkända) Du får inte ens byta blinkers

I oktober 2000 startade SMC ett samarbete med mc-organisationer, Vägverket, Bilprovningen och Näringsdepartementet. Bakgrunden var ett EG-direktiv om helfordonsgodkända motorcyklar som till en början uppfattades som att det skulle vara helt omöjligt att göra några som helst förändringar av motorcyklar.
...
Alla ombyggda och amatörbyggda motorcyklar måste besiktas och godkännas av SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation före registreringsbesiktningen hos Bilprovningen.
...
Den som bara vill göra mindre modifieringar kan göra det utan krav på registreringsbesiktningar så länge inte ändringarna gör motorcykeln mindre säker.
Urklipp från SMCs web.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=335

Det är 103dB som gäller...

Helfordonsgodkänt, visst. Men hur vet länsman att din hoj inte är godkänd med det systemet. Torde vara ljudet han ger dig ombes på...

Avsevärt högre än original står det i lagen, polisen i fråga kan alltså ge dig ombesiktning utan att mäta ljudnivån.

Jävla Kommuniststat:huvet

"Följande är absolut förbjudet,du får inte plocka ur innanmätet på ljuddämparen eller ändra vinkeln på avgasrören. Den största tillåtna lutningen uppåt-bakåt är 20 grader och ingen del av avgasrören får sitta högre än förarsadelns lägsta punkt" Saxat ur teoriboken,mc.

På helfordonsgodkända mc får man inte göra några ändringar alls,undantag finns för dragkrok.
Du får inte heller ändra eller ta bort ljuddämparen dock har jag inte hittat något förbud mot att ersätta med likvärdigt(slipon)men då hänger det väl på ljudnivån.

Rent tekniskt så skall allt godkänt finnas med från tillverkaren(ex. godkända däck och dimensioner)står det inte listat så får du inte montera det på en helfordonsgodkänd hoj,så en slipon som inte är intypad på hojen har inget där att göra enl. lagen.
Detsamma gäller däck och bromsdetajer(belägg) från tillverkare som inte fordonstillverkaren godkänt(har ingen betydelse om det är bättre grejer) men jag har inte hört om någon som fått anmärning på det än.

Henrik

"Följande är absolut förbjudet,du får inte plocka ur innanmätet på ljuddämparen eller ändra vinkeln på avgasrören. Den största tillåtna lutningen uppåt-bakåt är 20 grader och ingen del av avgasrören får sitta högre än förarsadelns lägsta punkt" Saxat ur teoriboken,mc.

Då kan vi ju skrota tex CBR 1000 rr som ju har avgasröret draget under och mer eller mindre hela ljuddämparen är monterat högre än den lägsta delen av förarsadeln
http://www.hondamc.com/images/models/2007/CBR1000RR75_w800.jpg

Så jag tror inte det där gäller.

Fråga luftfartsverket de borde veta med tanke på att det var en "flygande" besiktning:D

Tack för svaren!
Ja jag har också hör att det är 103 db lite förvirrad när jag skrev 95db:rodnar Men då kör ju vill alla med olagliga hojar :va för en orginal burk är ju inte billig gemfört med ett slip-on och varför får mc-handlaren sälja olagliga ljuddämpare!
Jag ska kolla upp det lite mer och se vad man kan göra!

Sen en annan sak som jag har sett på lappen jag fick av snuten, Jag blev tagen kl 1750 och där står kl 1850 på tiden och sen skrev han fel på milen med:confused: Dom var ju inte ens på den platsen när jag blev tagen så då borde ju inte den vara ogiltigt dåde böter och bes:va

Fråga luftfartsverket de borde veta med tanke på att det var en "flygande" besiktning:D

Ja jag ringde dom! men dom har inte hand om lågt flygandefordon:tungan

Last edited:

På helfordonsgodkända mc får man inte göra några ändringar alls,undantag finns för dragkrok.
Du får inte heller ändra eller ta bort ljuddämparen dock har jag inte hittat något förbud mot att ersätta med likvärdigt(slipon)men då hänger det väl på ljudnivån.

Det finns undantag. :fakta

Utklipp från SFRO

4. Undantag från krav på registreringsbesiktning.
För att främja säkerhet och funktion anpassas en MC efter rådande förhållanden i olika avseenden. Det kan t.ex. vara anpassning till förarens kroppsbyggnad, anpassning till användningssätt samt anpassning till ett visst vägunderlag.
En anpassning enligt ovan kan innefatta en eller flera punkter i kombination enligt nedanstående.
SFRO anser att dessa mindre åtgärder skall kunna utföras utan krav på registreringsbesiktning. För varje åtgärd finns dock vissa krav som skall uppfyllas. Att dessa krav uppfylls torde, utan olägenhet, kunna kontrolleras vid ordinarie kontrollbesiktning.

1.Förändring av sitthöjd genom höjning/sänkning fram och bak (bör följas åt).
Krav: Tillräcklig fjädringsväg, frigång.
2.Flyttning av fotreglage och/eller fotstöd.
Krav: Säker fastsättning.
3.Byte av styre.
Krav: Fastsättning, frigång.
4.Byte av sittdyna/sadel.
Krav: Fastsättning.
5.Utökning av befintlig belysning.
Krav: Placering, E-märkning, ej bländning.
6. Byte av tank till annan storlek.
Krav: Frigång
7.Annan däck och/eller hjuldimension.
Krav: Frigång, max 5% avvikelse från original rullningsomkrets.
8.Hjul och däck avsedda för annat underlag ex. ”supermotard”.
Krav: Frigång, max 5% avvikelse från original rullningsomkrets.
9.Montering av vindavvisare.
Krav: Säker montering.
10. Byte av utblåsningsrör och/eller ljuddämpare.
Krav: Den föreskrivna ljudnivån får ej överskridas.

11.Byte av framgaffel och/eller gaffelkrona till annat fabrikat.
Krav: Oförändrad lutning, längd, försprång.
12. Motorbyte utan ytterligare ingrepp.
(Max 20% ökning av effekt och eller vridmoment)
13. Motorbyte enl. ovan
plus anpassning av huvudramen för detta, i en omfattning som kan anses ringa.

http://www.sfro.com/mcframe.html

:hej

PS. Poliserna är tyvärr ett par Tomtar. Ville ge mig böter för min skylt fast jag i princip kom körandes från besikningen där den gick rätt igenom... :rolleyes:
Mumlade om att "de gör inte sitt jobb, bryr sig inte" blah blah blah.

Men det är just det de gör, de gör sitt jobb och följer de lagar och regler som finns för besikning av jobb, vilket polisen inte alltid verkar göra. Vilka trafik/besikningsregler som gällde 1973 är gäller lixom inte idag...

DS.

Last edited:
Tack för svaren!
Ja jag har också hör att det är 103 db lite förvirrad när jag skrev 95db:rodnar Men då kör ju vill alla med olagliga hojar :va för en orginal burk är ju inte billig gemfört med ett slip-on och varför får mc-handlaren sälja olagliga ljuddämpare!
Jag ska kolla upp det lite mer och se vad man kan göra!

Sen en annan sak som jag har sett på lappen jag fick av snuten, Jag blev tagen kl 1750 och där står kl 1850 på tiden och sen skrev han fel på milen med:confused: Dom var ju inte ens på den platsen när jag blev tagen så då borde ju inte den vara ogiltigt dåde böter och bes:va

Ja jag ringde dom! men dom har inte hand om lågt flygandefordon:tungan

såg en slipon me texten på engelska: får ej användas på gatan.(for not street use )

var skrivet runt utblåset på burken.:confused: :rolleyes:

fast själv kör ja me simon bil dämp/slipon system ultra=101db innan 110db me tomt org burk 5000v.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard