Flugit av vägen med sporthoj - sladda upp igen med motard?

RookieSM skrev:
2239737 Jämför inte Aprilia med en sketen 660 tack, de lirar inte överhuvudtaget i samma division. Ska den jämföras med nåt så är det med andra racemotarder typ Husaberg eller KTM SMR. Jämfört med de skiljer det ett fåtal tusenlappar i pris, skillnaden är att Aprilian har så mycket effekt orginal som KTM/Husaberg kräver kanske 20-30 000 kr för att nå och då håller de inte ens, så i mina ögon är Aprilian rent utav billig, ett klipp. :tummenupp

Om nu aprilian vore en sån succe så varför kör inte alla en sån då :confused:
Kan hålla me om att den är snygg men det är ingen färdig racehoj för 100 kkr, krävs nog en del moddar på den också för att va konkurenskraftig och då stoppar nog inte totalpriset på 100 kkr.
Leta efter en beg ktm660,xr650 eller liknande ist. för det dyraste direkt, du kanske tycker det är värdelöst med motard!?

RookieSM skrev:
2239737 Jämför inte Aprilia med en sketen 660 tack, de lirar inte överhuvudtaget i samma division. Ska den jämföras med nåt så är det med andra racemotarder typ Husaberg eller KTM SMR. Jämfört med de skiljer det ett fåtal tusenlappar i pris, skillnaden är att Aprilian har så mycket effekt orginal som KTM/Husaberg kräver kanske 20-30 000 kr för att nå och då håller de inte ens, så i mina ögon är Aprilian rent utav billig, ett klipp. :tummenupp
Nu snackar du väl ändå gojja Marcus?! Jag säger inte att du har fel MEN vi har ännu inte sett nån Aprilia i Sverige som går så grönjävligt som du beskriver. Eller hur! Inte heller några trovärdiga bänksiffror (skulle inte din bänkas nu). Synd att inte Reilander var med på Linköping. Då hade vi kanske fått nåt slags svar.
Kände du att du hade effektövertag på senaste rejset där?? Isf mot vilka?

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan måste du fråga dig vad du vill använda hojen till innan du byter. De motarder som håller för att köra långsträckor på är inte lika skoj att köra som de mer rejsinriktade, så enkelt är det. SKulle jag köpa en motard idag för annat än rejs skulle nog en Husky SM610 (av senste generationen såklart) ligga bra till. Kolla på dem.

BYAKIN skrev:
2239896 Om nu aprilian vore en sån succe så varför kör inte alla en sån då :confused:
Kan hålla me om att den är snygg men det är ingen färdig racehoj för 100 kkr, krävs nog en del moddar på den också för att va konkurenskraftig och då stoppar nog inte totalpriset på 100 kkr.
Leta efter en beg ktm660,xr650 eller liknande ist. för det dyraste direkt, du kanske tycker det är värdelöst med motard!?
jag kan i princip garantera att om vi sätter Ola Eifrem på en Aprilia som man köpt + kittat lite med totalpriset 100kkr skulle han kunan vinna SM på den :fakta :)
Alla kör inte SXV för det mig veterligen kommit gissningsvis 10 till landet. Jag känner till tre som körs (två rejsas) och en eller två som står i butiker.

Som vanligt gäller att man ska prova lite olika hojjar innan man bestämmer sig. De motarder som finns idag skiljer sig mer åt än de olika sporthojar som finns skulle jag vilja säga. En XR motsvarar typ en FJR1300 skulle jag vilja säga, stor motor med hyfsat klös, bekväm men inte supersportig.
Backblade -> om du kommer till nån av våra träningar i Örebro så får du testa min rejshoj :)

Fortsätt diskutera, jag läser och super in info :pannkyss

Supermoto skrev:
2239907
Backblade -> om du kommer till nån av våra träningar i Örebro så får du testa min rejshoj :)

Hah! Det där skall jag komma ihåg! Får jag följa med dig hem sen på fika och grillat också? :gnissla

Okej, ni som gnäller på att det vibrerar, är obekvämt och kommer med "jag körde gbg-borås" och sånt (no offence ;)).

Jag körde Östersund - Stockholm (drygt 55 mil) på min KTM 640 SM Prestige -03 på en dag och det var helt ok, bara att BRASSA.

Långa serviceintervall men lite tyngre än de rejsigare hojarna.

prestige.jpg

.

Karhu skrev:
2239697 skulle va grymt roligt me motard :yoparty
men förligare för lappen en sporthojj går ju diskutera har man motard antar ja att man leker bra mycke mer inne vi stan o grejjer :gnissla
ne vågar itne ha en motard :arsele

Ursäkta men hur tänker du då? Menar du att det är större risk att bli av med kortet för att man leker inne i stan?
Hur ofta håller man hastighetsbegränsningen med sporthoj? Antagligen aldrig... Finns ju ganska stor risk även där att bli av med kortet.

@Backblade: Bytte själv från sportis till en ktm 660 för någon vecka sen och är hur nöjd som helst. Hade kört sporthoj i drygt 2 säsonger innan och kände mig sugen på mer lek.
Vilken motard man ska välja är väl kanske inte så lätt att veta innan man har testat ett par olika. 660:n är väl ganska allround egentligen...givetvis är ju en motard skitslö om man jämför med en sporthoj men man kan ha precis lika kul ändå. Delar och annat är också betydligt billigare + billigare försäkring = man behöver inte börja lipa för att man har fått nån liten repa någonstans. Du får komma och testa när du känner dig okej :tummenupp

Supermoto skrev:
2239907
En XR motsvarar typ en FJR1300 skulle jag vilja säga, stor motor med hyfsat klös, bekväm men inte supersportig.

:7peta :smasha
XT660R är FJR1300
XR650R är FZR-N, fast igentligen mer som en TLR, byggd för racing, men "tung och slö"... :hihi

:kramas :hej

PutteLiten skrev:
2240034 :7peta :smasha
XT660R är FJR1300
XR650R är FZR-N, fast igentligen mer som en TLR, byggd för racing, men "tung och slö"... :hihi

:kramas :hej
Det du säger är att du har två dåliga cyklar alltså, tunga och slöa :D :krama

Jag ville ha in den goda komforten i jämförelsen, nåt TLRn inte har jämfört med FJRn... FZR har för mycket motor för att jämförelsen ska stämma tycker jag. Men ålrajt, jag håller med om motiveringen byggd för racing, men "tung och slö"... med reservation för att TLR är något snyggare och sportigare än XRn.

XTn är väldigt lik XRn tycker jag men är SÅ mkt trevligare att titta på och våldsamt mycket modernare (EFI + startstpärr t.ex). Vore skoj att jämföra prestanda på dem, jag tycker XTn är skitslö (jämfört med rejshusan då). Mer lik en VFR 800 kanske (modernt byggd, skulle funka halvbra/halvdåligt på bana, inte riktigt mainstream design) :va
Fler förslag??

Japp, två tunga och slöa hojar om man få tro alla andra :rofl
Men jag är nöjd med båda. Visst, några extra pållar hade inte skadat i XR'en, men de 125 (på slangen) som min TL har räcker och blir över för mig.
Kul att höra någon icke TL ägare som tycker en TLR är snygg :)

Det enda moderna på en XR650 är väll att den är vattenkyld... :hihi
Och att kalla den bekväm, heh, tja jämför man med en racemotard/cross så är den ju rätt bekväm. heh

XT <-> VFR låter som en bra träff. Imho.

Vi hade en som körde XT i vår grupp innan, men vi fick inte tillfälle att jämföra prestanda.
Två saker framgick dock. Han körde Italien tur och retur på XT'n och XT'n är dyrare att wheelievurpa med...
Köra en XR tur och retur till Italien är en pervers dröm jag har... Och att wheelie vurpa med min XR brukar kosta 200 kr för nytt baklampeglas... (+ lite nya repor bland de redan existerande)
Båda hänger lätt med sporthojarna på vanliga TT (TisdagsTurer-tm) och båda wheelar då och då. Så, svårt att bilda sig en uppfattning genom att bara se hur vi kör. :/

:hej

PutteLiten skrev:
2240147 Japp, två tunga och slöa hojar om man få tro alla andra :rofl
Men jag är nöjd med båda. Visst, några extra pållar hade inte skadat i XR'en, men de 125 (på slangen) som min TL har räcker och blir över för mig.
Kul att höra någon icke TL ägare som tycker en TLR är snygg :)

Det enda moderna på en XR650 är väll att den är vattenkyld... :hihi
Och att kalla den bekväm, heh, tja jämför man med en racemotard/cross så är den ju rätt bekväm. heh

XT <-> VFR låter som en bra träff. Imho.

Vi hade en som körde XT i vår grupp innan, men vi fick inte tillfälle att jämföra prestanda.
Två saker framgick dock. Han körde Italien tur och retur på XT'n och XT'n är dyrare att wheelievurpa med...
Köra en XR tur och retur till Italien är en pervers dröm jag har... Och att wheelie vurpa med min XR brukar kosta 200 kr för nytt baklampeglas... (+ lite nya repor bland de redan existerande)
Båda hänger lätt med sporthojarna på vanliga TT (TisdagsTurer-tm) och båda wheelar då och då. Så, svårt att bilda sig en uppfattning genom att bara se hur vi kör. :/

Klart de räcker till båda två. Men det finns ju mer extrema hojar jämfört med båda två.
125 på slangen fifan :tummenupp
Körde en TLS 99-01 som jag var ruggigt nöjd med. Åkte exakt jämt mot en R6a från typ 90-200 med den så jag var nöjd. Underbar motor som gör att jag nu är sugen som få på en cagiva raptor. Inte så dyra, udda, underbar motor, stuk som tilltalar mig. Fast det är mkt man vill ha :brinnerup

XTn är jäkligt bekväm att åka på, nästan inga vibrationer och mjukt och fint går det. Man kan marscha 110-130 utan problem och vill man ger faktiskt den lilla rutan lite skydd. XRn är ju mer ruggad som du säger utan lackade delar som XTn har. De grusdäck som sitter på min nu går att åka förvånansvärt fort med på asfalt men jag skulle nog hellre få på ett 17" fram (17" bak är original) om jag skulle göra nåt med den istället för att försöka sälja.

Vad sägs om att jämföra XRn mot en ZZR1100 med kraschkåpor, haha?? Stor motor, gammal design, skapligt bekväm och o-ömtålig men skulle funka på en bana utan att ha så mkt chans mot nyare rejsigare hojar. :lol

Tja, smaken är ju som baken - heter det... Jag är i normala fall en sporthojsknutte, men jag har även kört lite Motard. På rätt väg så är det en skitkul hoj. Tyvärr tycker jag rent personligen att det är för långt avstånd mellan "rätt vägar" för att det ska bli riktigt kul - transporterna mellan dem är rena döden.

För en person som inte är van att åka encylindrig "skogshoj" så är vibrationerna rent utav mördande på supermotarderna. I "fel hastighet" (typ puttra 50 genom stan på en stor KTM 660 "gatmotard") hade jag problem att fokusera blicken då ögonen vibrerade så infernaliskt i skallen (sant!), när jag lade på lite varv så "plandade" däremot vibrationerna ut så jag kunde se ordentligt igen :tummenupp .

Men motard på en slingrig asfalterad kostig är svinkul! Och busa i stan är väl oxå ballt.

Om man ändå ska ha en motard, och inser begränsningarna med den, så är det ju lika bra att slå till på en kompromisslös motard - mera race åt folket!

Kan du lugna dig ett år så kommer dock Ducatis nya Hypermotard... Kanske inte en riktig supermotard - men jösses i min låda vad den hojen lär blir trevlig att köra. Snygg att se på är den oxå. Själv kör jag den kommande Hypermotardens feta morbror: Multistradan... och redan den hojen är något av det absolut roligaste jag kört... Så nya Hypermotarden lär bli apkul :banana :banana :banana .

Dessutom är nog steget från en vanlig sporthoj inte lika stort om du går till en lite mer "bred och användarvänlig" motardliknande hoj, än om du kastar dig direkt på en kompromisslös supermotard.

För att höja dreggelnivån :yoparty :
foto.jpg

/T

.

TSRD skrev:
2240371För en person som inte är van att åka encylindrig "skogshoj" så är vibrationerna rent utav mördande på supermotarderna. I "fel hastighet" (typ puttra 50 genom stan på en stor KTM 660 "gatmotard") hade jag problem att fokusera blicken då ögonen vibrerade så infernaliskt i skallen (sant!), när jag lade på lite varv så "plandade" däremot vibrationerna ut så jag kunde se ordentligt igen :tummenupp .

HAHA :D fan det måste ju varit nåt fel på den 660:n, visst vibrerar det en hel del men knappast så att ögonen har tappat fokus. :3freak
Tycker själv inte att vibrationerna är så jobbiga som jag trodde, var helt säker på att man inte skulle känna händerna efter en stund men jag har inte råkat ut för något sånt. Lite stickningar i arslet möjligtvis...

RookieSM skrev:

Nu är du väll lite ute och cyklar ändå.
Har inte en husa 650 rätt så närliggande effekt redan orginal?
Kan inte tänka mig att det ska krävas 20-30k för att få samma effekt?

Migael skrev:
2239654 En vanlig husa väger nästan 30kg mindre ;)

jo men vad har den på bakhjulet o vad tror du man får med en 750 cc twin :pannkyss

peteR1000 skrev:
2239998 Ursäkta men hur tänker du då? Menar du att det är större risk att bli av med kortet för att man leker inne i stan?
Hur ofta håller man hastighetsbegränsningen med sporthoj? Antagligen aldrig... Finns ju ganska stor risk även där att bli av med kortet.

@Backblade: Bytte själv från sportis till en ktm 660 för någon vecka sen och är hur nöjd som helst. Hade kört sporthoj i drygt 2 säsonger innan och kände mig sugen på mer lek.
Vilken motard man ska välja är väl kanske inte så lätt att veta innan man har testat ett par olika. 660:n är väl ganska allround egentligen...givetvis är ju en motard skitslö om man jämför med en sporthoj men man kan ha precis lika kul ändå. Delar och annat är också betydligt billigare + billigare försäkring = man behöver inte börja lipa för att man har fått nån liten repa någonstans. Du får komma och testa när du känner dig okej :tummenupp

sant hålelr inte ofta hastigheten me sporthojj men mjo vetta fan lika kanske då

hehe ne men tänkte på snuten e mycke grininga på alla hojjar inne i stan iaf här minsta lilla så :fatta! :D
hehe ja fan men värsta e nog om ja testar så rycker min fina r1 o skaffar mig en motard :gnissla

Supermoto skrev:
2240253
Vad sägs om att jämföra XRn mot en ZZR1100 med kraschkåpor, haha?? Stor motor, gammal design, skapligt bekväm och o-ömtålig men skulle funka på en bana utan att ha så mkt chans mot nyare rejsigare hojar. :lol

:yoparty
Klockrent :lol

funka på en bana utan att ha så mkt chans mot nyare rejsigare hojar.

Ungefär så känns det när jag delar bana med andra "riktiga" supermotarder.
Jag har svinkul, men har inte en chans att rejsa med dem seriöst :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back