Flottörhöjdens (float level) inverkan?

balikungen

odeffad
Gick med
13 May 2003
Hoj
KTM 950
Hur påverkar flottörhojen motorgången?
Vad innebär det om nivån är för låg/för hög?

Jag mätte höjden på flottörerna och fann att de var flera millimeter lägre än föreskrivet. Boken säger 24mm och jag har runt 18-19mm. Vad borde hända om jag ändrar? Blir blandningen fetare?

Jag mätte som bilden visar (inte min förgasare på bilden)

jet6.jpg

balikungen skrev:
Vad innebär det om nivån är för låg/för hög?

Jag mätte höjden på flottörerna och fann att de var flera millimeter lägre än föreskrivet. Boken säger 24mm och jag har runt 18-19mm. Vad borde hända om jag ändrar? Blir blandningen fetare?

Jag mätte som bilden visar (inte min förgasare på bilden)
Om du ökar avståndet mätt som bilden visar så kommer soppanivån i flottörhuset att bli lägre när förgasaren är på rätt köl. Om du ändrar blir blandningen magrare. Har du mätt rätt och inte låtit flottören trycka in nålventilen vid mättilfället?

Jag lät flottören "falla" mot "fjädern" utan att trycka in den. Flottören vilar alltså utan att trycka in något.

Hojen går inte dåligt på något sätt. Tänkte bara att den kanske skulle gå bättre med föreskriven flottörhöjd...?

Munstyckenna är bytta mot en storlek större och nålarna uppflyttade ett hack. Öppet avgassystem.

Går den bra behöver du inte justera flottörhöjden. Det är munstyckena och nålen som bestämmer bränsleblandningen, flottören reglerar mängden bränsle i förgasaren så att den varken flödar över eller blir tom på bränsle.

hp skrev:
Går den bra behöver du inte justera flottörhöjden. Det är munstyckena och nålen som bestämmer bränsleblandningen, flottören reglerar mängden bränsle i förgasaren så att den varken flödar över eller blir tom på bränsle.
Nu påverkas ju iofs blandningen av bränslenivån i flottörhuset men å andra sidan så är det ju som du skriver, går den bra så ska man inte justera.
Reparera aldrig det som är helt!

balikungen skrev:

Den inverkar på bränsleblandningen vid låg och mellanvarv vid små trottelutslag. Om du drar på lite, typ 1/2 gas på trean från 2000 varv upp till 8000 varv, drar in kopplingen och släpper gasen. Om din motor då nästan dör eller rentutav får motorstopp är din flottörnivå för hög - för fet blandning i kombination med lågfartsmunstycket (pilot jet). Oftast kan man knöla ut "klena" pucklar mellan 4000 - 6000 varv med hjälp av flottörhöjden.

Verkar den gå bra med angiven originalhöjd, ändra den inte.

Back