Florens vs Pisa

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man ska till Italien snart och bara har flyg fixat till Pisa, ska man välja att bo där eller i Florens? Köper relevant litteratur imorgon men tills dess tänkte jag hämta lite kunskap i sporthojsbrunnen.

Jag gillar bra restauranger och kanske något klädesplagg. Max ett museum per semester är mitt motto. :fakta

Beror på hur länge du skall stanna. Pisa är inte stort. Inte Florens heller iofs, men iaf större än Pisa.

Kort vistelse: Pisa
Längre vistelse: Florens

Last edited:
Skippa Pisa, kör på Florens.
Planera in Sienna en dag.
Lucca om du har tid.

Missa inte Piazza San Michelangelo, en utsiktsplats över hela Florens uppe på en kulle.
Mycket trevlig (men dyr) restaurang där uppe, minns tyvärr ej namn.

Man kan enklet promenera upp dit genom stan, vackert.

Ska du klättra upp i den här så passa dig för elaka kärringen i kassan som försöker blåsa en på pengar :arsele

florencedome.JPG

Btw det finns en stor, ja då menar jag ENORM väskbutik i Florens som är värd ett besök! :mattias
Det är som sagt fukking enormous och du kommer få en egen guide/försäljare som hjälper dej där inne, olika avdelningar, butiken sträcker sig över ett helt kvarter, it's that big.
De säljer alla stora märken, alltså Armani, Versace, Gucci, Prada, Fendi, you name it...
Verkligen värt ett besök, för i Florens köper man inte kläder,
man köper väskor :fakta

Efter att under sommaren ha besökt tyskland, österrike, frankrike, schweiz, luxenburg, danmark, lichtenstein och italien, så är mitt enkla svar: Skit i italien. Sämsta landet jag varit i, strax efter tjeckien. Blä.

En övernattning stod vi ut med i det sketlandet innan vi sträckkörde genom hela eländet.

fy fan

Efter att under sommaren ha besökt tyskland, österrike, frankrike, schweiz, luxenburg, danmark, lichtenstein och italien, så är mitt enkla svar: Skit i italien. Sämsta landet jag varit i, strax efter tjeckien. Blä.

En övernattning stod vi ut med i det sketlandet innan vi sträckkörde genom hela eländet.

fy fan

Va??? NU skämatar du?! :va
Jag vet inte i vilka tattarkvarter du svängde omkring i men Italien är som land både geografiskt, kulturellt, gastronomiskt och klimatmässigt underbart.
Du var kanske hade oturen att hamna i nåt otrevligt neighbourhood,
men döm inte ut hela stöveln för det. ;)

Åkk dit igen och gör om, gör rätt! :tummenupp

Va??? NU skämatar du?! :va
Jag vet inte i vilka tattarkvarter du svängde omkring i men Italien är som land både geografiskt, kulturellt, gastronomiskt och klimatmässigt underbart.
Du var kanske hade oturen att hamna i nåt otrevligt neighbourhood,
men döm inte ut hela stöveln för det. ;)

Åkk dit igen och gör om, gör rätt! :tummenupp

Från monte carlo, via milano upp genom como-sjön till schweiz. Kalla det vad du vill, men jag kallar det för tattarland.

Bologna vs Stockholm

Vi valde Firenze, fantastiskt ställe. :tummenupp
Men, skit i det nu. Bologna, är det ett bra ställe? Har vädring på bra biljetter dit, är det något att ha eller är det som Växjö (no offense Skåne-bor) fast i Italien?
Snabbt svar uppskattas!

:banana

Vi valde Firenze, fantastiskt ställe. :tummenupp
Men, skit i det nu. Bologna, är det ett bra ställe? Har vädring på bra biljetter dit, är det något att ha eller är det som Växjö (no offense Skåne-bor) fast i Italien?
Snabbt svar uppskattas!

:banana

Ingen aning, har inte varit där, men har för mig att det är lite industri över stan. Jag har säkert fel, och allt luftombyte är bra. Dä ä bare å åk!

Du är snart flytande i italjenska!

Bologna var en positiv överraskning för mig. Var där över en dag. Tycker gott du kan åka dit om du får tag i bra biljetter. Har du ett par dagar kan du ju hyra en bil och ta dig till Florens, Modena, Milano, Venedig. Alla städerna ligger inom rimlig räckvidd.

Ok, slår nog till.
Har sällan blivit beviken av Italien, men harr man sett Trieste som var tänkt att bli en trevlig utflykt från Kroatien så vill man dubbelkolla. Fy fan för det stället, som Bredäng möter Eskilstuna ungefär.
En skum grej m Bologna är att det verkar lurigt med reseguider på nätet, vanligtvis har morgontidningarna ngt nyttigt att glutta på. :5sure

Bologna är en universitetsstad. Finns lika bra och exklusiva butiker som Florens fast utan turister. Ducati fabriken ligger också någonstans i närheten. Den besökte jag aldrig.

En vän till min syster som är från Italien bokade bord åt oss på en jazzklubb. Grymt god mat och fantastisk atmosfär. Är ingen jazzälskare normalt sett.

Markus eftersom jag känner till att du är politiskt intresserad kan du fördjupa dig lite i Bolognas historia. Utan att avslöja allt för mycket är den röd i färgen.

Tror inte du kommer att bli besviken på Bolonga och har du tid över hyr du bara en bil och åker vidare. Det är bäst att se en stad i lagom dos.

Bologna är en universitetsstad. Finns lika bra och exklusiva butiker som Florens fast utan turister. Ducati fabriken ligger också någonstans i närheten. Den besökte jag aldrig.

En vän till min syster som är från Italien bokade bord åt oss på en jazzklubb. Grymt god mat och fantastisk atmosfär. Är ingen jazzälskare normalt sett.

Markus eftersom jag känner till att du är politiskt intresserad kan du fördjupa dig lite i Bolognas historia. Utan att avslöja allt för mycket är den röd i färgen.

Tror inte du kommer att bli besviken på Bolonga och har du tid över hyr du bara en bil och åker vidare. Det är bäst att se en stad i lagom dos.

Tack Herr Rabb.
Jag köpte biljetter nu, 1699 för tors-sön är bra. SAS flyger charter åt Air Tours (som även var arrangären av Florens-resan, bra byrå faktiskt!)

Kolla gärna jazz-grejen. Lät kul.

Men, det där med rött hade man ju gärna känt till innan man knattrade in kreditkortsnumret. :mad: Hittade följande i en reseguide:

Italienarna brukar kalla Bologna den lärda,
den feta och den röda staden. Den lärda
därför att staden har världens äldsta
universitet (grundat 1088). Den feta med
tanke på Bolognas matkultur med sin
tagliatelle och tortellini. Och slutligen den
röda därför att husen i Bologna mestadels
går i röda nyanser. Dessutom återspeglar
färgen också stadens politiska traditioner
.

:4skrika

Sara Palin t-shirts coming up :banana

Närå, man hajar ä'ndå inte vad de säger så det blir nog bra. Si si, nada communisto, mucho pesetas we like spicky-boy. Porka madonna!

Om du vet var man bör bo så tas det tacksamt emot, betalar gärna extra för läget då det ändå dras från taxi-budgeten jämf med om man hamnar off.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg