flisor i olja?

danie_l

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
kristianstad
Hoj
husaberg 650
Hejsan alla :) ny här har presis köpt min första motard.. husaberg-04
Jag har tunna flisor,, (fjäll) i oljan magneten var alldeles full. vet någon vad detta kan vara?
Tycker han låter väldigt högt ifrån motorn också!
 
Last edited:
Tunna löv (flisor) kommer ifrån växellådsdreven. Helt normalt men det såklart. Vilka mängder snackar vi om?
 
olja

magneten hade ca 7mm runt om sig o så kom det lite ur oljan också..
Sen låter den högt ur motorn också,, även om jag inte har en väel i
 
danie_l skrev:
2279473 magneten hade ca 7mm runt om sig o så kom det lite ur oljan också..
Sen låter den högt ur motorn också,, även om jag inte har en väel i
Hur många timmar har hojen gått? Förslitningar i början är bara normalt men mycket spån är aldrig bra. Hur såg det ut senaste oljebytet?
 
Har presis köpt.. (totalt vad jag har kört)) kört 6 h sen föra oljebytet, o då var det förra ägaren som byte. den har gått 60 h
 
Polaren som oxå har en -04 hade samma problem. Lite för mycket metallflisor och lite för mycket skrammel ur motorn. Det visade sej att det var för tjockt gods i motorblocket så att kamkjedjan tog i. Kamkedjan hade grävt ett 2mm djupt spår i blocket.
Han tog då fram filen och fila till lite så att kamkjedjan löpte fritt. Sen slutade det att sammlas metallspån.
Kanske inte det felet på din hoj men kan vara värt att kolla upp.

Btw. Det heter motard.
 
Last edited:
Annars är fint metallspån harmlöst. Det blir så från motorerna. Men byta olja regelbundet så lär du dig vad "normalt" är. Känn på metall spånet så inga större bitar gömmer sig & syna även den urtappade oljan.
Minsta spår av skimrande silver i oljan tyder få att lagar är på väg att ge sig dessutom.
 
jaha,, ramlagret hade gått åt skogen, drog med sig 1st kolv sammt nytt foder. kalaset slutade på 8 laxar.men vilken skilnad det är! tyckte den gick bra innan :) jea
 
danie_l skrev:
2312469 jaha,, ramlagret hade gått åt skogen, drog med sig 1st kolv sammt nytt foder. kalaset slutade på 8 laxar.men vilken skilnad det är! tyckte den gick bra innan :) jea
Aj aj.. inte bytts i tid? :(
 
Detta är inte riktat till någon särskild. Men vill ändå dela med mig av lite erfarenhet.

Det är viktigt att lyssna på sin motor så att man upptäcker förslitningar i tid. Jag tyckte att det var ett nytt ljud i motorn på min Husa nu i Fredags. Först intalar man sig själv att det alltid har låtit så, men efter några minuter till så inser man att det inte är så. Skulle ju haft den hojjen på tjej-dagen nu i lördags, men det fick bli en fin liten lånehoj.

I detta fall så visade det sig vara vevstakslagret som hade börjat släppa ifrån sig material. Nu var det iof bara att byta det. Stake, lager och tapp. Om man fortsätter köra så brukar det få väldigt dyra följder.

Sensmoralen blir: Lyssna på din motor om den vill tala om något för dig. Det är oftast något viktigt. Men det förutsätter att man har haft hojjen en stund så man vet hur den brukar låta.

Nu ska jag sätta ihop min motor, träna i Linköping i morgon.
 
danie_l skrev:
2279411 Hejsan alla :) ny här har presis köpt min första motard.. husaberg-04
Jag har tunna flisor,, (fjäll) i oljan magneten var alldeles full. vet någon vad detta kan vara?
Tycker han låter väldigt högt ifrån motorn också!

de kan bero på olje val också!!!

själv då jag byter olja så har jag i stort sätt inga flisor alls, mer än ytterst små små i storlek och du kan räkna dom så lite flisor har jag och de är från växellådan och helt normalt

men har du hela magneten full bör du kolla upp de och även byta till en annan olja typ Motorex 10/50 eller putoline 10/50 de är dom jag kör med och är super höjd
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top