Flimrande oljelampa?

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Hej!
Var ute och övningskörde med hojen idag, blev en sträcka på ca 30 mil.
Efter ca 17 mil var vi tvugna och tanka så det gjordes. Det skumma kommer här ,jag tror det blev efter tankningen. Oljelampan flimrar ibland (ofta) om jag vrider hårt på gasen, gasar med motstånd (t.ex. uppförsbacke), och aven ibland när jag ligger på jämn gas vid lite högra varv. Olje tanken är nästan halvfull och jag tycker att cykeln går som den gjort tidigare. :confused:

Lite svårt att njuta av körningen när lampan ligger och flimrar nästan för jämnan :mad: .

Någon som har erfarenhet av detta syndromet på RS 125? Den är strypt om det skulle vara till hjälp. :rolleyes: .

Taksam för all hjälp jag kan få MVH// Erik S.
 
Är ju 2takt så jättefarligt är det inte om lampan blinkar då och då. Iaf inte lika farligt som på 4 takt. Men kolla så att du har olja. Låter som att det skulle kunna vara någon kortslutning. Att när du gasar mycket så får batteriet stor spänning och generatorn generar mycket. Så ligger den och kortsluter hela tiden men får inte tillräckligt förrän du gasar mycket? :va
 
hahahaha förlåt men jag kan inte hjälpa att skratta, sjukt komiskt :tummenupp

Det är inget fel med din hoj, stör det dig så fyll på lite olja (agips)

Och anledningen är väldigt enkel, när du kör framåt förflyttas oljan, samma sak vid backar,inbromsningar och nedförsbackar, alltså sitter där en mätare någonstans i tanken och när du gasar eller bromsar in så är inte oljan på där längre, o då tänds den (flimrar) :)

en 2-taktare har ingen "oljelampa" (om den lyser på 4-takt är något allvarligt fel) som på 4-taktaren, utan vi har den som en mätare typ, när den lyser är det dags att fylla på med 2-takts olja

Ta ett halv glas vatten och svinga med det så ser du vad ja menar,
 
Last edited:
hahahaha förlåt men jag kan inte hjälpa att skratta, sjukt komiskt :tummenupp

Det är inget fel med din hoj, stör det dig så fyll på lite olja (agips)

Och anledningen är väldigt enkel, när du kör framåt förflyttas oljan, samma sak vid backar,inbromsningar och nedförsbackar, alltså sitter där en mätare någonstans i tanken och när du gasar eller bromsar in så är inte oljan på där längre, o då tänds den (flimrar) :)

en 2-taktare har ingen "oljelampa" (om den lyser på 4-takt är något allvarligt fel) som på 4-taktaren, utan vi har den som en mätare typ, när den lyser är det dags att fylla på med 2-takts olja

Ta ett halv glas vatten och svinga med det så ser du vad ja menar,

Hahahaha tänk så simpelt det kan vara. Jag tänkte lite mer komplicerat :D
 
Sitter som en nivågivare i oljetanken, skvalpar det så börjar lampan blinka, finns två lösningar, fyll på olja eller ryck nivågivaren, så slutar det blinka :tummenupp
 
Hammare och spiiiiiiiiiiiiik! :yoparty

Nä men fifan va komiskt detta forum är :D
 
Haha får ursäkta för denna extremt korkade tråd xD kom själv på hur otroligt korkad jag är när jag hade skrivit tråden,gick ut för att undersöka o kolla på en gång givaren som var precis i kant med oljenivån :tungan

Anledningen till att jag startade tråden var nog att jag tyckte bestämt att tanken var nästan halvfull och att jag aldrig såg lampan blinka vid inbromsningar utan bara gaspådrag. :näsblod

känner mig sådär halvdum efter att ha legat o snålkört som fan i 15 mil :rolleyes:

Aja man får väll ta o mecka ny användare här, för detta är ju inget man vill bli ihågkommen för :D


Edit: Ställer en halvdum följdfråga. frågan lyder: Jag kommer troligen inte köra på agip utan annan olja från ett lokalt ställe som enbart säljer oljor och ska veta vad dom grejar med. Är det jätte viktigt att tömma tanken innan jag häller på den nya oljan? Oljan som är i nu är blå ingen som vet vad det är för någon annars?
 
Last edited:
De 2 senaste gångerna jag köpte hoj så fyllde jag bara upp oljetanken, brydde mig inte om att tömma den innan.
Min Aprilia gick fint i 130 mil och min husky har rullat strax över 50 nu utan problem :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top