Flimrande blinkers vid tomgång/låggas

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Har läst igenom alla trådar tidigare relaterat till LED-blinkers så detta härör inte direkt dit.

Installerade nyligen LED-blinkers till bygget och passade samtidigt på att byta till ett lastoberoende relä från feltema Blinkrelä, 12 V (42-140).

När hojjen är avstängd fungerar allt prima, men när den startas och går på tomgång alternativt med låg gas blinkar blinkersen helt galet, lyser över tiden eller blinkar tokfort. Om jag ökar gasen rejält så försvinner problemet och de blinkar med rätt intervall. Har testat att jorda relät på olika ställen, i ramen, motorn etc. men fortfarande samma problem.

Bör tilläggas att jag hade kortis i en av blinkersen för en period sedan, dock så borde inte relät ha tatt skada av detta då den funkar med hojjen avstängd. Har ingen funktion i instumenteringen för fel på blinkers som kan kopplas bort heller.

Vad fasen kan det vara?

Tack på förhand!

Last edited:
Kolla spänningen ut ur regulatorn på tomgång hela vägen upp tills dilemmat försvinner. Det låter i mina öron som att spänningen ut från regulatorn ligger på nedre gränsen av vad elektroniken som stryper V+ till LED blinkersen så länge hojen är på lågvarv och därav skapar konsigheter.

Det skulle ju kunna vara elektroniken i det lastoberoende relät som orsakar det hela också av samma orsak. -Pissiga komponenter eller feldimensionerat spänningsmässigt.
Eller ett sunkigt laddsystem men det kan vi nog utesluta då jag förstod att det har fungerat prima innan bytet av blinkers!?

Hmm... Skall jag mäta direkt på regulatorn först, sedan på framlykta, etc?

Om den pendlar till relät så kanske det är ngt galet? Om det pendlar från relät så torde denna vara problemet?

Det skall tilläggas att det går 2 kablar till det gamla relät, till det nya går det 3. Förutsatte att den svarta kabeln skulle gå till jord. Är detta galet?

Tack för snabbt svar!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...