Flerkärniga processorer?""

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
:confused:

Hjälp mig, vad är detta för fenomen?!

Jag var föredetta lite insatt i datorer, (lirade mkt på datorn och blev därför lite haj på grejorna) men nu har jag tappat det totalt.

Funderar nu på att köpa en ny dator och funderar lite på dom där flerkärniga krejorna. Är en 2.2 GHz med fyra kärnor lika snabb som en dator med 4st 2.2 GHZ procesorer??:va

Sedan detta med grafikkort, ati eller Nvidia, vad är "the shit" nu?

Har just nu en 3,6 GHz pentium 4 dator med 1 gig ram och ett 256 mb graf.kort

Men den är lite gammal nu, vad ska jag satsa på om vi säger att jag har en budget på ca 8k?

Hjälp mig! :Bugar

en fyrkärnig är i princip fyra processorer i ett skal, så ja, den är lika snabb som fyra likvärdiga singel processorer (lite förenklat).

ATI eller Nvidia, hugget som stucket, skillnaderna är små i dag, ATI anses väl ge lite bättre "bang for the buck".

för 8k, AMD PhenomII och ATI, svårt att matcha i pris/prestanda för Intel och Nvidia.

en fyrkärnig är i princip fyra processorer i ett skal, så ja, den är lika snabb som fyra likvärdiga singel processorer (lite förenklat).

Ja, fast 4 processorer / processorkärnor innebär inte 4 ggr så snabbt.
Man kan inte rakt av säga att ha 4st processorkärnor på 2GHz vardera är som att ha en på 8GHz.
Lite grann som om du har en hoj med 200hk som kan gå i 300km/h så innebär inte att om du skruvar upp den till 400hk så går den i 600km/h.
Det är lite svårare att utnyttja kraften i flerkärniga processorer, men det blir bättre med tiden efter att programmen optimeras och fler skaffar flerkärniga processorer så optimeras programmen mer osv.

Den här duger väldigt långt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787 och kostar 6k. Den klockar du enkelt från 2.93 GHz till 3.66 GHz genom att höja FSB från 266 till 333 och höjer vcore till 1.45 volt (gratis datorkraft när man inte köper märkesdator). Med originalkylaren funkar det absolut perfa och det medföljande GTS 250 är våldsamt mycket bättre grafik än den du har nu. Den blir väldigt mycket snabbare i spel än t.ex. originalklockad E8500 i en märkesdator. En quad har du bara behov av med spelet GTA4.

Ja, fast 4 processorer / processorkärnor innebär inte 4 ggr så snabbt.
Man kan inte rakt av säga att ha 4st processorkärnor på 2GHz vardera är som att ha en på 8GHz.

Program idag kan vara single eller multithreaded.
Kör du en program idag som tex. DiskCleaner och detta inte är multitrådat så kommer endast en processor att användas, alltså bara en processor på 2GHz. Programen måste även vara skrivna på sådant sätt att delade resuser hanteras så att inget data skrivs över direkt efter någon annan data har lästs.

Använder man dock 4 st program på samma gång så är många operativsystem skrivna så att programet belastar den processor som har minst arbete och då kan man märka av en prestandaökning.

Hur fungerar AMD/ATI hybrid crossfire teknik för grafiken? Har det i min laptop, men den kör ändå på antingen det ena eller det andra grafikkortet.

Med ström i använder den HD3470 kortet, med batteri växlar den över till ett HD3200kort istället. :va

Hur fungerar AMD/ATI hybrid crossfire teknik för grafiken? Har det i min laptop, men den kör ändå på antingen det ena eller det andra grafikkortet.

Med ström i använder den HD3470 kortet, med batteri växlar den över till ett HD3200kort istället. :va
Då fungerar det väl som tänkt ;)
Hybrid crossfire är en bra ide på papper och i laptops, annars inte, då utbudet av kort som stöjer det är riktigt begränsad, inget för en "prestanda" PC mao.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...