Flera operativsystem

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tänkte ha Linux och Win2k på samma dator. Är det nån som har nått tips på nått bra program för att kunna välja mellan dom två vid startup?

EBS skrev:
Tänkte ha Linux och Win2k på samma dator. Är det nån som har nått tips på nått bra program för att kunna välja mellan dom två vid startup?

hmm.. det funkar med linux automatic liksom
bootmanager

Om du intstallerar windows först sen linux så får man välja när man installerar linux om du har andra op. system
simple as that!

De flesta linuxdistributioner har en bootmanager med sig, för att kunna samköras med windows eller annat system.

LILO var vanligast förr, idag bör man välja GRUB, som är betydligt mer flexibelt och mycket mindre strul med.

så gör som eus föreslog, windows först, linux sedan, så kommer det sannolikt att ordnas mer eller mindre automatiskt, i alla fall om du väljer någon "normal" distribution av linux.

LasseB skrev:
Lite ot men MS har släppt sin egen version av Virtual PC, funkar klockrent om du vill testa och köra många olika operativsystem under W2000 och XP. Det blir en "egen" dator där du kan boota från cd eller diskett och lägga in valfritt operativsystem. http://www.microsoft.com/windowsxp/virtualpc/

Virtual PC är ok, men enligt mig fungerar VMWare bättre.

/W

LILO eller GRUB? men funkar inte så bra om du instalerar win2k sist. M$ har en förmåga att skita fullständigt i om du vill ha något annat än deras OS :/.

Annars finns det många gratis bootmanagerprogram, tror även Partition Magic 8 har någon sådan funktion.

landen skrev:
LILO eller GRUB? men funkar inte så bra om du instalerar win2k sist. M$ har en förmåga att skita fullständigt i om du vill ha något annat än deras OS :/.

Annars finns det många gratis bootmanagerprogram, tror även Partition Magic 8 har någon sådan funktion.
W2K lägger till ett val vid bootning om du har ett annat operativ. Jag får välja mellan 98 och 2000 när jag startar. Det krävs dock att 2000 installeras sist.

Nr:18 skrev:
W2K lägger till ett val vid bootning om du har ett annat operativ. Jag får välja mellan 98 och 2000 när jag startar. Det krävs dock att 2000 installeras sist.

Det fungerar bara om system 2 är ett windowsoperativ.
Men det går utmärkt att använda bootmenyn i w2k eller xp för att starta även linux. Men det är lite jobbigare att ställa in, så enklast är att installera linux sist. Då brukar det ordna sig mer eller mindre automagiskt.

Nr:18 skrev:

Jo när det handlar om M$ egna OS så tar dom ju hänsyn men pröva att instalera wink2 när du har en Linuxdist redan.

Gör man däremot tvärt om så tar dom flesta Linuxdistarna hänsyn till M$ och lägger till GRUB eller LILO för att välja i booten.

Nu sitter man med Linux Mandrake 8 på datorn då. Hur gör man nu för att installera program här? Måste ha Opera. Jag e lite grön när det gäller Linux.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman