Flera individuella spjäll eller ett stort?

Men om den inte ska va en sugis då? ;)

Det ligger en liten turbo på bänken bredvid motorn. Det verkar som att den vill vara me'. Å jag klarar inte av att säga nej.

Ville inte skriva det från början för att slippa inlägg om att jag inte behöver göra insuget så noga eftersom jag ska turbo. För det tycker inte jag. Tjänar jag 2 hk på att göra mjuka kanter tjänar jag fler med turbon.

Är det verkligen så svårt med MAP? Det jag läst är att det blir enklare, förutom då man har en kam med för hög duration.
Om man läser av sensorn på samma ställe varannat varv borde det väll funka även på 1 cylindriga?

Last edited:
Hehe, jag sa ju att alla hojar har turbo.
Vakumet pulsar ju rätt grymt men gör en liten utjämnings behållare så kan det funka. Annars kan du köra TPS tills du får tryck och gå över på MAP då.
Mitt trick för att få lite vakum att jobba med på min twin är att köra en slang från insuget med en backventil på (så den bara kan suga), och en slang med en strypning med 1mm hål som då givetvis kan både suga och trycka men inte så fort. Dessa går till ett T och sen till MAP sensorn utan nån utjämnings tank. Funkar kanon.

Bearing skrev:
Eftersom du skrev att moderna insug är koniska måste jag fråga: Är det en fördel att använda ett långt jämnt koniskt insug istället för ett med konstant diameter?

Med turbo, spelar egentligen ingen roll. Sugmotorer däremot vill ha en oändligt långt konisk inlopp så att gashastigheten är som störst vid precis innan ventilsätet.

jojje1963 skrev:
Hehe, jag sa ju att alla hojar har turbo.
Vakumet pulsar ju rätt grymt men gör en liten utjämnings behållare så kan det funka. Annars kan du köra TPS tills du får tryck och gå över på MAP då.
Hur ska utjämningsbehållaren se ut? backventil till en burk med ett litet pyshål?

andersbrink skrev:
Med turbo, spelar egentligen ingen roll. Sugmotorer däremot vill ha en oändligt långt konisk inlopp så att gashastigheten är som störst vid precis innan ventilsätet.

Haha, "Med turbo, spelar egentligen ingen roll". Det var ju det jag inte ville höra :)

Men du kanske har rätt. Fast varför behövs inte gashastighet med turbo?

Bearing skrev:
Hur ska utjämningsbehållaren se ut? backventil till en burk med ett litet pyshål?

Nja, jag tror dom bara brukar ha en liten burk eller typ ett bensinfilter, och en lagom strypning till den. Fast min metod med en backventil och en strypning funkar nog rätt bra där med. Du måste ju kunna få både tryck och sug annars funkar det inte när du laddar.

SAMMA regler gäller vid överladdning såväl som vid sugmotorer

Eller som en gammal vän så klokt yttrade för många år sedan

" Hur faan ska luften veta att den är trycksatt "

Visst så länge man har turbo som klarar att trycka på å vi pratar om små effekter så kan man ju köra bondtricket att krana på mer tryck bara

Men i själva verket så ger alla flödesförbättringar lika mycke på turbo som nåt annat ,eller igentligen inte för de ger procentuell flödesförbättring alltså mycket mer hästar vid överladdning

Titta bara på NLR Christers å Mc-xpress monsterbusa (701 hk)
där har man använt alla flödes förbättrande åtgärder som finns
och resultatet blev ju rätt hyfsat eller??? :va

Nää helt rätt trimma mer å ladda mindre

Jag skulle nog ha försökt rymma upp de trängre insuget en del samt kanske plasta igen lite i spjällhuset samt köra spjällen paralellt soppan hamnar på samma ställe i slutänden eller hur

*/ ?>
Back