Flera individuella spjäll eller ett stort?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Ska bygga insputning till min stånka. Yamaha XTZ 660.

Som ni ser på bilden är ena porten oval vilket gör det svårt att fixa ett spjällhus till den porten. Då tänkte jag att skulle kunna sätta fina trattar på portarna, bygga ett plenum runt dem och sätta ett spjällhus vid inloppet till plenumet.

Vad får det för effekt om man har ett stort spjäll innan plenum som på många bilar, eller individulla spjäll som de flesta hojar har?

Bifogat

• rostvent2.jpg
    rostvent2.jpg
    80.2 KB · Visningar: 347
Bearing skrev:
Ska bygga insputning till min stånka. Yamaha XTZ 660.

Som ni ser på bilden är ena porten oval vilket gör det svårt att fixa ett spjällhus till den porten. Då tänkte jag att skulle kunna sätta fina trattar på portarna, bygga ett plenum runt dem och sätta ett spjällhus vid inloppet till plenumet.

Vad får det för effekt om man har ett stort spjäll innan plenum som på många bilar, eller individulla spjäll som de flesta hojar har?

Är det möjligt så hade jag haft 2 separata spjällhus om inte så för gashastigheten på lågvarv.
Är det 5 ventilstopp eller varför är där dubbla hål från början? :va

andersbrink skrev:
Ett stort spjäll blir mer digitalt on/off än två mindre.
Borsiin JR skrev:
Är det möjligt så hade jag haft 2 separata spjällhus om inte så för gashastigheten på lågvarv.
Är det 5 ventilstopp eller varför är där dubbla hål från början?
Ok, då ska jag försöka fixa dubbla spjäll på nått sätt. Frågan är var man ska leta efter lämpliga spjällhus. Eller ska man prova att tillverka ett "spjäll" bestående av en skiva med hål som ligger mot/passar mot insuget som man förskjuter man gasar?

Det är en 5 ventilstopp, därav dubbla hål antar jag.
Ps, dina insugsventiler är fastrostade...
Ja, jag vet. Ska beställa nya snart.

Testa spjällhusen från Aprillia pegaso eller BMW fonduro(samma motor men olika sprut). De har dubbla spjäll och är båda stånkor på ung samma volym som din xtz

Borsiin JR skrev:
Testa spjällhusen från Aprillia pegaso eller BMW fonduro(samma motor men olika sprut). De har dubbla spjäll och är båda stånkor på ung samma volym som din xtz
Det vore perfekt om jag fick tag i sånna, men båda märkena är ju ovanliga så det är nog svårt att hitta begagnat. Nytt har jag nog inte råd med.

Vad är syftet med dit insprutningsbygge? Effektökning eller miljöhänsyn. :va

Det bäst är om du kan ha ett litet spjäll på den vänstra som öppnar först, och den andra öppnar först när du vridit 1/4 gas. Skulle då kunna använda ett spjälhus från en gammal Audi/VW. Problemet är att den ska kunna gå på en spridare först och få den andra spridaren att fasa in snyggt när andra porten öppnar. Får du det att fungera så kommer du att få en otroligt mjuk och fin gång även på låga varv. Annars blir det som Brink säger, gasen blir väldigt av och på.

Suzuki GSX1400 har ett dubbelspjälls insug ( säker andra som har det också)
Går väldigt mjukt och fint på låga varv.

Annars är vanliga förgasare riktigt bra. :tungan

Vilken volym motorn har spelar ingen roll. Det är diameter efter hästkrafter.

Bearing skrev:
Det vore perfekt om jag fick tag i sånna, men båda märkena är ju ovanliga så det är nog svårt att hitta begagnat. Nytt har jag nog inte råd med.

Spjällhus är inte helt ovanliga på ebay.de/co.uk eller mobile.de alt kontakta en skrot i england eller tyskland de svenska lär inte ha dem.

EDIT: Tankehaveri räknade galet

Vad hade du tänkt dig för ecu?

Last edited:
Kan du ta lite mått? Jag har några hus från en Triumph 955 som nog skulle funka. Dom är ovala och skruvas mot toppen, inga gummi alltså. Du kanske får göra en mellanplatta. Spridarna som sitter i borde räcka till 85-90hk

Mats757 skrev:
Vad är syftet med dit insprutningsbygge? Effektökning eller miljöhänsyn. :va
Jag köpte motorn på skroten utan förgasare och jag tror att det kommer bli billigare med insprutning än att köpa förgasare faktiskt. Effektökning borde det ju bli också om jag får till det.
Borsiin JR skrev:
Vad hade du tänkt dig för ecu?
Hemmabygge. Jag byggde insprutning till en moppe förut och det var inte så svårt. Nu blir det mer komplicerat, men jag tror att jag ska kunna få det att funka. Det är ganska kul också att ha gjort en egen ECU. Eftersom jag pluggar har jag inte mycket pengar och detta blir nog samtidigt billigast.
Mats757 skrev:
Det bäst är om du kan ha ett litet spjäll på den vänstra som öppnar först, och den andra öppnar först när du vridit 1/4 gas. Skulle då kunna använda ett spjälhus från en gammal Audi/VW. Problemet är att den ska kunna gå på en spridare först och få den andra spridaren att fasa in snyggt när andra porten öppnar. Får du det att fungera så kommer du att få en otroligt mjuk och fin gång även på låga varv. Annars blir det som Brink säger, gasen blir väldigt av och på.
Intressant. Så ska jag nog göra. Eftersom jag skriver koden själv till ECU:n borde jag kunna fixa så att spridarna styrs som du beskriver. Är det viktigt att blandningsförhållandet i de olika portarna blir lika, eller räcker det att det totalt kommer in rätt mängd bränsle?
jojje1963 skrev:
Jag har några hus från en Triumph 955 som nog skulle funka. Dom är ovala och skruvas mot toppen, inga gummi alltså. Du kanske får göra en mellanplatta. Spridarna som sitter i borde räcka till 85-90hk
Å, dom är jag intressad av. Är spridarfästet av standarddimension?
jojje1963 skrev:
Kan du ta lite mått?
Här kommer några mått:

Bifogat

• insug.gif
    insug.gif
    3.7 KB · Visningar: 147
Last edited:
Ser ut som om du nästan kan skruva dom rätt på (förutom att avsåndet i mellan dom måste minskas) ungfär 33x40mm är dom, spjällen är nog 40mm ( svårt att mäta så långt in) Spridarna ser ut att va standard Bosch typ.
Jag har 2st med spridare och fuelrail (den kan du nog inte använda om du inte kan svetsa aluminium, den måste kortas) 900:- ink frakt och då får du med 2st IRFZ34N oxå så du har nått att driva dom med (köpte lite många till mina Megasquirt..)
Bild http://www.stabbarps-auto.com/images/t955hus.JPG

Bearing skrev:
Intressant. Så ska jag nog göra. Eftersom jag skriver koden själv till ECU:n borde jag kunna fixa så att spridarna styrs som du beskriver. Är det viktigt att blandningsförhållandet i de olika portarna blir lika, eller räcker det att det totalt kommer in rätt mängd bränsle?Å, dom är jag intressad av. Är spridarfästet av standarddimension?Här kommer några mått:

Du måste (åtminstone borde) ha båda spjällen att öppna samtidigt då ventilerna i båda portarna kommer att öppna och då lär risken för att det spjäll du inte öppnar (med gasen) ändå kommer att sugas upp av insugningstrycket och då börjar det gå tokmagert.

De olika spjällen bör få olika mycket soppa då det ena föder 3 ventiler och det andra två. Nu tror jag dock inte att det kommer att bli så enkelt att man ger den ena porten 3/5 och den andra 2/5 utan man får labba sig fram då flödet genom alla ventiler inte är lika stort.

(Har aldrig sprutkonverterat en 5v förr men misstänker att detta kommer att bli resultatet)

Borsiin JR skrev:
Du måste (åtminstone borde) ha båda spjällen att öppna samtidigt då ventilerna i båda portarna kommer att öppna och då lär risken för att det spjäll du inte öppnar (med gasen) ändå kommer att sugas upp av insugningstrycket och då börjar det gå tokmagert.

Bland annat Yamaha XT har förgasare som öppnar i steg, den går bara på en insugsport upp till ungeför 1/4 gas. När man byter till sportigare förgasare på en sådan så blir lågvarvsegenskaperna inte alls lika bra. Där över är det dock en helt annan sak. Men just tomgång och lågfart är inte så roligt på en stånka och man vill göra det bästa av situationen.

Att blandningen blir 100% lika på båda portarna är inte så viktigt. Gör så gott det går.

Annars gör du som dom brukar på 660 motorerna. Fräs upp Ett stort hål och använd bara ett spjäll. Du får då ett 1-3 system. Kan då inte använda det finurliga lågfarts systemet.

Det går en liten kanal Ф10 från den vänstra kanal till de övriga, hur påverkar det? tappar man effekten av att ha separata spjäll då?

Antagligen kommer jag göra så att sprutet använder en MAP-sensor för att mäta gaspådraget, men med separata spjäll kanske jag måste använda två? och det blir nog för krångligt.

Jag gör nog så att jag börjar med att använda spjällen symetriskt med tanke på detta och Borsins inlägg. Insprutningen kanske gör gången lite mjukare än med förgasare också.
Beroende på hur det funkar kanske jag senare försöker köra asymetriskt, det borde ju bli ungefär som Hondas VTEC.

Har inte tänkt bearbeta toppen ännu, vill se vilken effekt jag får "orginal".

Bearing skrev:
Det går en liten kanal Ф10 från den vänstra kanal till de övriga, hur påverkar det? tappar man effekten av att ha separata spjäll då?

Antagligen kommer jag göra så att sprutet använder en MAP-sensor för att mäta gaspådraget, men med separata spjäll kanske jag måste använda två? och det blir nog för krångligt.

Jag gör nog så att jag börjar med att använda spjällen symetriskt med tanke på detta och Borsins inlägg. Insprutningen kanske gör gången lite mjukare än med förgasare också.
Beroende på hur det funkar kanske jag senare försöker köra asymetriskt, det borde ju bli ungefär som Hondas VTEC.

Har inte tänkt bearbeta toppen ännu, vill se vilken effekt jag får "orginal".

Kanalen mellan insugen spelar ingen större roll den finns där för att utjämna tryckskillnader.
Enklast borde det väl vara att mappa efter TPS och inte efter MAP. Jag kör Aprilia Pegaso (5V 650 stånka) mappad efter TPS/varv och luftkorr och det ger fin gång.

Tack för svaren hittils.

Nu står jag inför ett mer praktiskt problem. Jag har köpt spjällhusen av jojje1963. På den större kanalen passar spjällhuset nästan perfekt, behöver bara slipa upp kanalen 1 mm runtom. Men den vänstra kanalen är mycket mindre än spjällhuset. Så jag måste antagligen gör en adapter, 2 flänsar med några cm koniska rör mellan. Hur bra är det för flöde och gashastigheter att göra så?
Eller, så gör jag ett eget spjällhus med spridarfäste till den lilla kanalen i kanalens diameter. Det kanske tar samma tid och ger bättre egenskaper.(?)

Moderna insug konar inåt ganska mycket, från trattens början till insugsventilen. Lite justa övergångar, så det inte bli en massa skarpa veck, så kommer det att fungera. Det blir inte 100% perfekt, men fullt acceptabelt.

Om du gör en Adapter, så tryck in den så långt du törs i spjällhuset. SÅ blir vinkel mindre.

Eftersom du skrev att moderna insug är koniska måste jag fråga: Är det en fördel att använda ett långt jämnt koniskt insug istället för ett med konstant diameter?

Last edited:
Borsiin JR skrev:

De olika spjällen bör få olika mycket soppa då det ena föder 3 ventiler och det andra två. Nu tror jag dock inte att det kommer att bli så enkelt att man ger den ena porten 3/5 och den andra 2/5 utan man får labba sig fram då flödet genom alla ventiler inte är lika stort.

(Har aldrig sprutkonverterat en 5v förr men misstänker att detta kommer att bli resultatet)

HMMMMMMM den motorn vill jag se om den har 5 insugsventiler hur många avgasventiler har den då??????? :va :va :va :arsele :hihi :7peta

Va ja elak nu? sorry

Nåväl spjällen bör öppna samtidigt annars måste man köra " staged injectors"
det vill säga att bara en spridare öppnar upp till en viss trottelvinkel sen fasar man in den andra men det blir jäklig besvärligt inte att rekomendera

man mappar en sugmotor mot TPS inte map . Mapsensor på en sugis ger för dålig upplösning

Jag mappar mina sugisar mot MAP, funkar bra på bilar iaf (alla hojar har väl turbo ändå??), men en 1 cylindrig motor skulle jag troligtvis mappa mot TPS annars blir det nog skit

*/ ?>
Back