Flera datorer med gemensamt IP ut mot internet

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Behöver en lösning för att ha flera hemdatorer uppkopplade mot internet med bara ett IP-nummer. Anledningen är att min ISP vill ha extra betalt om flera datorer kopplas upp och detta vill jag undvika. Jag vet att det går med IP-masquerade i Linux men det verkar för krångligt.
På flera ställen säljs kombinerade firewall/router men enligt säljaren på Onoff ger dessa olika IP-nummer för varje dator som vill ut på nätet så det funkar ej.

Några tips?

Dags att byta ISP.
Dom flesta ISP har idag slutat med tramset att ta betalt för varje burk.

Wunder skrev:
2616353 Behöver en lösning för att ha flera hemdatorer uppkopplade mot internet med bara ett IP-nummer. Anledningen är att min ISP vill ha extra betalt om flera datorer kopplas upp och detta vill jag undvika. Jag vet att det går med IP-masquerade i Linux men det verkar för krångligt.
På flera ställen säljs kombinerade firewall/router men enligt säljaren på Onoff ger dessa olika IP-nummer för varje dator som vill ut på nätet så det funkar ej.

Några tips?

Han vet ju inte vad han snackar om.
Datorerna får olika interna ip:n, din isp kan bara pinga din router.
Skaffa du en router :)
Se bara till att uppdatera firmwaren annars brukar dem budgetroutrarna krångla.

Köp inte på ONOFF heller gå till en riktig datorbutik.

Som sagt skaffa en router, försäljaren verkar inte veta vad han snackar om.

Du kan ha hur många olika ipn som helst inom nätverket.. du har fortfarande bara 1 utåt

Kalle_rs skrev:
Han vet ju inte vad han snackar om.
Datorerna får olika interna ip:n, din isp kan bara pinga din router.
Skaffa du en router :)
Se bara till att uppdatera firmwaren annars brukar dem budgetroutrarna krångla.

Köp inte på ONOFF heller gå till en riktig datorbutik.
Devasomfan...
Blir till att köpa en sån då.
Kan denna funka?

Wunder skrev:
2616464 Devasomfan...
Kan denna funka?

Av många egna erfarenheter rekomenderar jag ALDRIG D-link speciellt inte budget versionerna. :näsblod
Många kommer att vara oense med mig men jag rekomenderar en Netgear RP614 V3 :tummenupp

Wunder skrev:
2616464 Devasomfan...
Kan denna funka?
WOW, no way dude, ska du ha en router från D-Link, köp DI-624+ eller nyare.

Ska du ha en dyr och suverän, köp 3Com, ska du ha en vanlig och bra, köp Netgear.

Men annars så är LINKSYS the shit nu för tiden, halv billiga och suveräna:gnissla

R1 Uffe skrev:
2616500 WOW, no way dude, ska du ha en router från D-Link, köp DI-624+ eller nyare.

Ska du ha en dyr och suverän, köp 3Com, ska du ha en vanlig och bra, köp Netgear.

Men annars så är LINKSYS the shit nu för tiden, halv billiga och suveräna:gnissla

Kostar någon av dem du nämde under 1000kr :tungan !?!?
Sen så verkade inte som om han behövde trådlös anslutning :arsele

Som sagt så är det bara ett IP som ses utifrån(iaf av vad jag förstått). Jag har kört med en Netgear RP614 och har varit nöjd med den hitintills som kalle_rs också tycks ha varit. Mit råd är iaf att inte snåla med router/modem eftersom dom billiga brukar kunna strula rätt bra. En annan lösning kan ju vara att låta en dator dela ut internet till dom andra men det kräver ju förstås att den dator som delar ut alltid är påslagen

Wunder skrev:
2616353 Behöver en lösning för att ha flera hemdatorer uppkopplade mot internet med bara ett IP-nummer. Anledningen är att min ISP vill ha extra betalt om flera datorer kopplas upp och detta vill jag undvika. Jag vet att det går med IP-masquerade i Linux men det verkar för krångligt.

Några tips?

Jag rekommenderar Netgear.

OnOff är ute och cyklar. Visserligen får dina datorer olika IP, men det är bara i det INTERNA nätverket MELLAN datorerna och mellan dator/router. Ut mot internet har de samma ip.

exempel:

internet -- ip=213.75.112.23 --> router (intern ip 192.168.0.1)
....................................|
....................................|---> dator 1 (ip 192.168.0.11)
....................................|
....................................|---> dator 2 (ip 192.168.0.12)

Ursäkta den taffliga ascii-bilden :)

-------------------
Netgears modeller finns från 399:- om du inte behöver WLAN (trådlöst). Med WLAN, lägg på ett par hundralappar.

Last edited:
Wunder skrev:

Några tips?

Köp en trådlös router på en gång.
Köp den här LINKSYS WRT54GS

Nu har jag beställt en Netgear RP614. Tjänar 5 spänn gentemot att köpa en D-link på Onoff...

En sista fråga:
Hur pass säker är brandväggen? Kan datorerna inom nätverket ha fritt ohämmat oskyddat sex med utdelade mappar till höger och vänster i oskyddade gamla windowsversioner eller öppnar det säkerhetshål?

Wunder skrev:
2619044
En sista fråga:
Hur pass säker är brandväggen? Kan datorerna inom nätverket ha fritt ohämmat oskyddat sex med utdelade mappar till höger och vänster i oskyddade gamla windowsversioner eller öppnar det säkerhetshål?
Den är rätt säker men visst finns det alltid säkerhetsluckor, särskilt i gamla operativsystem som inte uppdateras. Vill du ha fullständig säkerhetskoll kan du komplettera hårdvarubrandväggen med mjukvarubrandväggar på datorerna och konfigurera att bara datorerna inom ett visst (internt) ip-intervall har åtkomst till varandra. Ett exempel på gratis mjukvarubrandvägg:
Zonealarm

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...