Flera bud om fjäderlängd Bandit 600 -96.

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Suzuki Bandit 600 -95 (SÅLD) letar garage för caféracer-projekt
Hej

Har plockat isär framgaffeln på min Suzuki Bandit 600 -96, då det är dags att byta olja och packboxar. Har dock haft problem med att hojen niger någon cm så fort man rätar upp den från sidostödet. Kan tänka mig att fjädrarna är slut eller fel längd. Alternativt att det var för lite olja i gaffelbenen.

Mätte mängden olja som tappades ur och det var 450 ml ungefär. Enligt manualen ska den rymma 510 ml olja. Så där har jag troligtvis en felande faktor.

Dessutom mätte vi fjädern till följande mått: 308 mm lång, innerdiameter 25,8 mm, ytter 34,2 mm. Enligt manualen ska fjädern vara 356 mm.

Har ringt runt till olika handlare och verkstäder. Till om med kontaktat motospeed men ingen kan ge mig ett vettigt svar på hur lång fjädern ska vara. Har fått olika bud på längder från 285 mm till 560 mm, men inget av svaren har matchat de två måtten jag själv mätt upp (har mätt flera gånger). Hos motospeed kunde jag beställa Öhlinsfjädrar per måttspecifikation istället, men vilka mått ska jag ge dem?

Någon som kan hjälpa mig med detta?
Är ytterst tacksam för hjälp!

Vänliga hälsningar
Erik

Bry dig inte om längden på den lösa fjädern. Mät hänget med gaffeln monterad.

Hur menar du med "hänget"?

Problemet är ju vilken längd jag ska beställa på en ny fjäder. Vill ha en hårdare, alternativt progressiv.

Enligt sprängskisserna har du en distans ovanför fjädern inne i gaffelröret nr 19 på bilden. Så längd för fjäder är mellan de 358 mm enligt manualen plus distansens längd. Om du tar en längre fjäder skippar man bara distansen. Så var det på min gamla GS500 1991 års modell en fjäder på ca 35 cm och en distans på ca 30 cm byttes mot en fjäder på ca 65 cm.
25.gif

Har hittat en hel del information på Banditforum nu. Fjäderlängd som passar i dämparen är 295-310mm (så vet inte var 356 kommer ifrån? Kanske inkl. den där distansen).
Samma fjäder som till Bandit 1200 96-00 passar. Så har beställt en sådan då det fanns hos motospeed.

Jag vill ha en hårdare fjäder för att jag höjt cykeln bak och den var lite instabil i hastigheter över 110km/h redan innan höjningen (nu ska man ju inte köra fortare än så här i norrland, men det händer ju ibland).

Däremot neg hojjen redan innan jag höjde den. Så det är inte beroende på höjningen.
Har en vän som äger en likadan cykel och hans blev betydligt skönare att köra med kraftigare fjäder. Tyvärr har företaget han beställde från gått i konkurs så kan inte beställa därifrån. Annars hade det varit lätt att fixa.

http://www.oehlins.ch/data/122884090707242-01_OM_TTX36MCRT.pdf

Din gaffel hadde både för lite olja samt så var oljan sannolikt slut. Hur vet du att du behöver en hårdare fjäder?

Jag vill ha en hårdare fjäder för att jag höjt cykeln bak och den var lite instabil i hastigheter över 110km/h redan innan höjningen (nu ska man ju inte köra fortare än så här i norrland, men det händer ju ibland).

Däremot neg hojjen redan innan jag höjde den. Så det är inte beroende på höjningen.
Har en vän som äger en likadan cykel och hans blev betydligt skönare att köra med kraftigare fjäder. Tyvärr har företaget han beställde från gått i konkurs så kan inte beställa därifrån. Annars hade det varit lätt att fixa.

Givetvis är det aldrig fel att ordna så att fjädringen fungerar så bra som möjligt så styvare framfjädrar är oftast inte fel om man är tung viking men jag måste fråga varför du envisas med höjning i aktern även om det uppenbarligen har försämrat köregenskaperna? Hur mycket har du höjt den?

Har hittat en hel del information på Banditforum nu. Fjäderlängd som passar i dämparen är 295-310mm (så vet inte var 356 kommer ifrån? Kanske inkl. den där distansen).
Samma fjäder som till Bandit 1200 96-00 passar. Så har beställt en sådan då det fanns hos motospeed.

Säger som Boris, varför inte sänka den igen om den nu blev sämre av höjningen?
Vad är din "ride hight" samt "free sag"? (Sid 10 i länken ovan)

Har höjt den då jag gillar stuket, sitthöjden och körställningen. Vill gärna behålla den så, alternativt också höja fram. Har cykeln 12 mil bort så det är svårt att "bara mäta". Har läst igenom den där Öhlins-manualen och det verkar vettigt att kolla sådant först. Så ska nog avbeställa de nya fjädrarna och gå på din linje two-stroke-man med att bara byta packboxar och olja och känna efter. Är det fortfarande inte bra får jag beställa nya fjädrar, alternativt hitta en framgaffel från GSX-R från samma generation.

Har inte i huvudet hur mycket jag höjt den, men det är inte farligt mycket. 1-2 cm i sitthöjd. Däremot är rumpan betydligt högre, men så vitt jag förstår påverkar det inte köregenskaperna. Rätta mig om jag har fel.

Har höjt den då jag gillar stuket, sitthöjden och körställningen. Vill gärna behålla den så, alternativt också höja fram. Har cykeln 12 mil bort så det är svårt att "bara mäta". Har läst igenom den där Öhlins-manualen och det verkar vettigt att kolla sådant först. Så ska nog avbeställa de nya fjädrarna och gå på din linje two-stroke-man med att bara byta packboxar och olja och känna efter. Är det fortfarande inte bra får jag beställa nya fjädrar, alternativt hitta en framgaffel från GSX-R från samma generation.

Har inte i huvudet hur mycket jag höjt den, men det är inte farligt mycket. 1-2 cm i sitthöjd. Däremot är rumpan betydligt högre, men så vitt jag förstår påverkar det inte köregenskaperna. Rätta mig om jag har fel.

Nu har jag jobbat hela natten och är lite trött men på vilket sätt påverkas sitthöjden och körställningen av höjningen? Avståndet sadel, styre, fotpinne är väl konstant?

Jag tycker du skall ta reda på hur mycket du har höjt cykeln. Har du höjt 1cm bak så är det inte orsaken till instabiliteten, så extrema chassiemått har inte en Bandit original. Jag gissar på betydligt mer höjning än så.

Skall man av stylingskäl höja aktern på en mc så ta fram vinkelslipen och bygg om bakramen istället. Då kan du höja hur mycket du vill utan att förstöra vägegenskaperna.

JA, en höjd bakände gör hojen mer lättstyrd samt nervösare/fladrigare/mindre stabil. Precis som du beskriver hojen.
Om du dessutom haft dåligt med olja i gaffeln, samt kanske för mjuka fjädrar så hojen sjunker i fronten blir det hela ännu värre.

Om hänget är någorlunda ok, men gaffeln bottnar i vissa inbromsningar så kan man även öka mängden olja i gaffeln.
Men serva först och se hur den funkar när allting är fräsht och rätt justerat. Därefter kan du fundera på vad du vill ändra.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back