Ozziania
SuperSport är lite roligare
von reisen skrev:Angående A-kort på köpet, fråga er själva om ni är under 46 år vem kör värst du eller din farsa...![]()
Farsan kör sämre, jag värre

Frågan är vad som är skadligast... Jag vet faktiskt inte?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
von reisen skrev:Angående A-kort på köpet, fråga er själva om ni är under 46 år vem kör värst du eller din farsa...![]()
Ey, det där är ju jag! Och det skall ni veta; att jag är skitfarlig i trafiken. Över 20 års trafikvana med bil väger lätt i de här sammanhangen, är absolut ingenting jämfört med nyligen dokumenterad förmåga att utföra en korrekt garagevändning eller att klara av konbanan på utmätt tid.benkar skrev:Förutom dom med "gratis A-kort" så finns det säkert en mängd folk som var i 16-årsåldern, tex i slutet av 70-talet, en bit in på 80-talet, tagit lätt-A (som sedan automatiskt blev tung-A) , kört 125a något år, och sedan inte suttit på en hoj... har nog tappat den mesta av kunskapen/erfarenheten, och är säkert närapå lika "farliga" som dom som fått "gratis A-kort" och aldrig suttit på en hoj tidigare, utifall dom efter 25 år skulle få för sig skaffa en hoj.. .
GlennB skrev:jag tror nog att dom som kört upp för 125'a och sen aldrig kört igen är extremt få, om man verkligen tog sej tid och pengar då så lär man ju inte tappat intresset helt sedan ?
kle1991 skrev:??? Vad f-n tänker du ´med!???? Det finns faktiskt folk som HYR hoj några ggr per år, så då skall de bli av med kortet, skall det gälla bil också tycker du??? Det har inget med ägarskapet att göra alls, finns INGET som säger att en som ÄGER en hoj kör bättre eller är säkrare i trafiken.
Men en "påtvingad"kunskapsgennomgång med praktik, MEN man kan INTE ta ifrån någon något från tidigare regler.
Vad är det egentligen man skall visa i det där kunskapsprovet? Det låter faktiskt inte särskilt meningsfullt. Köra MC är lite som att cykla, har man lärt sig en gång så glömmer man inte. Det är nog andra saker som avgör om man överlever i trafiken eller ej. Och där tror jag att 40+ åringarna har ett ganska rejält försprång framför en 20-åring med ett färskt körkort.amullo skrev:Som jag sa. OM DE VILL BEHÅLLA A-behörigheten och inte ägt en hoj på 5 eller 10år så bör de få genomgå ett mindre kunskapsprov.
Bingo skrev:Vad är det egentligen man skall visa i det där kunskapsprovet? Det låter faktiskt inte särskilt meningsfullt. Köra MC är lite som att cykla, har man lärt sig en gång så glömmer man inte. Det är nog andra saker som avgör om man överlever i trafiken eller ej. Och där tror jag att 40+ åringarna har ett ganska rejält försprång framför en 20-åring med ett färskt körkort.
Bingo skrev:Vad är det egentligen man skall visa i det där kunskapsprovet? Det låter faktiskt inte särskilt meningsfullt. Köra MC är lite som att cykla, har man lärt sig en gång så glömmer man inte. Det är nog andra saker som avgör om man överlever i trafiken eller ej. Och där tror jag att 40+ åringarna har ett ganska rejält försprång framför en 20-åring med ett färskt körkort.
enhjuling skrev:Blir skittrött på att bara få lite lösryckt statistik slängt framför mig......
Många äldre mc-förare drabbade...blabla osv
dom snackar bara om antalet dödade inte det totala antalet olyckor...blabla
ingen viktning mot antalet hojar i trafik....
Det saknas fakta!!
Och sen sitter vi och gissar här....Skyller på gubbar som inte har klarat garagevändningen eller på yngre som kör för fort.. Det blir ju bara gissningar och spekulationer![]()
.
enhjuling skrev:Blir skittrött på att bara få lite lösryckt statistik slängt framför mig......
Många äldre mc-förare drabbade...blabla osv
dom snackar bara om antalet dödade inte det totala antalet olyckor...blabla
ingen viktning mot antalet hojar i trafik....
enhjuling skrev:Blir skittrött på att bara få lite lösryckt statistik slängt framför mig......
Många äldre mc-förare drabbade...blabla osv
dom snackar bara om antalet dödade inte det totala antalet olyckor...blabla
ingen viktning mot antalet hojar i trafik....
Det saknas fakta!!
Och sen sitter vi och gissar här....Skyller på gubbar som inte har klarat garagevändningen eller på yngre som kör för fort.. Det blir ju bara gissningar och spekulationer![]()
BMW R90s skrev:Här är en typisk olycka, ej dödlig.
Vad beror en sådan på? På bilden i tidningen ser man att det är en
custom av större modell.
Olyckan inträffade i ''rörig'' fyrvägskorsning, ej ljusreglerad.
http://www.corren.se/archive/2004/8/24/hsxmkfpxjn9wi2i.xml?category=1mr1hejnjl1ebhm
De diskuterar även att förbjuda motorcyklar på "B-roads" (typ 70-vägar).TomK skrev:Brittiska transportministeriet gör i alla fall mer än våra svenska motsvarigheter. Här är deras senaste alster om vikten av att köra aktivt och medvetet: http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/download/perfectday.mpg
oFFkeFF skrev:Jag tror personligen att 40-50++ dör på grund av att de kör hoj som de kör bil, d.v.s lätt tillbakalutade, solklart lite för fort också, och med gott självförtroende tror de att sina "likar" i bilarna ser dem precis som när de kör bil.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |