Fler gammal-Ducati-frågor, Monster 900 1997

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Tjo,

När jag startar min gamla 900, när den är kall eller har stått nån timme, så går den igång snällt, men oftast bara på bakre cylindern, den främre kommer så småningom. Varm är det inga problem.

Jag har renoverat förgasarna, nya tändstift (iridium), justerade ventiler, mm. Den var likadan innan, speciellt när det är fuktigt.

Nåt förslag på vad det kan vara? Bara gammal trött hoj?
 
Om du har radioavstörda tändhattar så får du kolla så du inte har avstörda stift också.
Kanske inte problemet just nu, men kan ställa till många underligheter.
Kör själv på iridiumstift utan bekymmer men hört andra som sett förbättring när de bytt till original typ.
 
Jag har haft exakt likadan hoj, samma årsmodell. Min betedde sig också så efter några år. Fick tipset på Ducaticenter i Sthlm att tändningspick-up´n ger upp ibland.

Den kostade runt 1000,- och jag bytte själv, lutade hojen så jag behövde inte ens tappa ut oljan först. Sitter fullt synligt bakom tändningskåpan på vänster sida.
 
Om det skulle vara pick-upen så kolla Silent Hektik, handlade en del av dem när jag körde Ducce. Har för mig att pick-uperna passar många årsmodeller - avsevärt billigare än orginal Ducati
 
Jag har väl 2 pick-uper, för det är väl de där svarta klumparna som sitter runt svänghjulet?
Jag har ganska nya spolar, kablar och stift. Jag har inte ställt tändningen, vet inte riktigt hur man gör, men ska läsa på och göra det.

Jag lyckades nog bränna regulatorn när jag polvände batteriet (ett men 4 poler), säkringen bytt och laddlampan lyser konstant.Finns det andra grejer som kan paja när man polvänder?

Köper pickuper och en regulator, sen ställer jag tändningen, blir det inte bra då åker den på skroten.
 
Det löser sig nog!
 
Jag har väl 2 pick-uper, för det är väl de där svarta klumparna som sitter runt svänghjulet?
Jag har ganska nya spolar, kablar och stift. Jag har inte ställt tändningen, vet inte riktigt hur man gör, men ska läsa på och göra det.

Jag lyckades nog bränna regulatorn när jag polvände batteriet (ett men 4 poler), säkringen bytt och laddlampan lyser konstant.Finns det andra grejer som kan paja när man polvänder?

Köper pickuper och en regulator, sen ställer jag tändningen, blir det inte bra då åker den på skroten.
Japp, det är en pick-up per cylinder. På äldre Duccar var problemet ibland att olja läckte in i kablaget (som åldrades o blev stelt av värmen - o sprack).

När regulatorn pajade på frugans ST2 så köpte jag en Silent-Hektik, funkade utmärkt på den tiden.

Vete f-n vad som kan paja.
Lite långt från västkusten, annars har jag en polare som meckar Ducati och är avsevärt billigare än Ducativerkstäder.
 
Last edited:
Tack för tipsen, jag fixar själv, man lär sig alltid något nytt. Har beställt pickups och regulator... Sen dj...lar ? kanske den funkar
 
Tack för tipsen, jag fixar själv, man lär sig alltid något nytt. Har beställt pickups och regulator... Sen dj...lar ? kanske den funkar
Du skulle ha tagit mitt bud :gnissla
 
Näru, nu har jag fått ny energi, den jävulen ska igång och gå bra. Det borde inte vara nåt annat än pickuperna som kan bråka nu.

Återkommer på söndag kväll om det går illa, då kanske den är billig igen.
 
Så, nu är den igång. Bara startad inte körd än. Var lite svår att få igång, gick på en burk en kort stund men kom igång på bägge, gick jämnt o fint på tongång och svarade bra på gasen. Säkert kruttorra förgasare, kanske tar lite längre tid för den främre cylindern att få soppa?

Vad kan annars vara anledningen att den går på en cylinder en liten stund? Helt nytt tändsystem, renoverade förgasare och justerade ventiler.

Jag har inte kollat med stroboskoplampa, men hur/varför skulle tändningen ändra sig?
 
Så, nu är den igång. Bara startad inte körd än. Var lite svår att få igång, gick på en burk en kort stund men kom igång på bägge, gick jämnt o fint på tongång och svarade bra på gasen. Säkert kruttorra förgasare, kanske tar lite längre tid för den främre cylindern att få soppa?

Vad kan annars vara anledningen att den går på en cylinder en liten stund? Helt nytt tändsystem, renoverade förgasare och justerade ventiler.

Jag har inte kollat med stroboskoplampa, men hur/varför skulle tändningen ändra sig?
Pick-up-erna då, bytte du?

Börjar den bli billig:)
 
Så, nu är den igång. Bara startad inte körd än. Var lite svår att få igång, gick på en burk en kort stund men kom igång på bägge, gick jämnt o fint på tongång och svarade bra på gasen. Säkert kruttorra förgasare, kanske tar lite längre tid för den främre cylindern att få soppa?

Vad kan annars vara anledningen att den går på en cylinder en liten stund? Helt nytt tändsystem, renoverade förgasare och justerade ventiler.

Jag har inte kollat med stroboskoplampa, men hur/varför skulle tändningen ändra sig?
Hur lång tid har den stått stilla och hur lång tid tog det innan andra burken hoppade igång?
 
Flera veckor, knappt en minut kanske. Pick-uperna bytta! Chronic, nej den blir bara dyrare och dyrare :)
 
Nej inte om jag startar den direkt. Jag har inte testat mer, nu reser jag bort några dagar, så det blir test i början av nästa vecka.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top