Flattrackskryt

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Fick just hem årets upplaga av Bike Custom med reportaget om min hoj. Tycker det vart bättre än det förra, det kom äntligen med lite sladdbilder denna gång.
Men det roliga var att de skrivit om ytterligare ett flattrackbygge! Baserat på en parallelltwin. Tycker den hojen var supersnygg. Gracil och elegant.
Nu måste fler bygga flattrack!! ;-)
Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2202753 Hej
Fick just hem årets upplaga av Bike Custom med reportaget om min hoj. Tycker det vart bättre än det förra, det kom äntligen med lite sladdbilder denna gång.
Men det roliga var att de skrivit om ytterligare ett flattrackbygge! Baserat på en parallelltwin. Tycker den hojen var supersnygg. Gracil och elegant.
Nu måste fler bygga flattrack!! ;-)
Mvh
Jörgen

vad e kännetecknen för en sån då :va

ozeo skrev:
2203988 vad e kännetecknen för en sån då :va
Hej
En riktig flattracker är rätt extrem, det är en amerikansk motsvarighet till europas speedway. Flattrackhojen har dock större motor, flera växlar och är i övrigt mer versatile än en den mer primitiva och extrema speedwayhojen.

Men sedan har det blivit en grej att bygga gathojar med flattrackstuk. Dessa hojar kallas ibland för streetracker. Här är tex ett exempel på delar som finns till sportster:http://www.storzperf.com/pdfs/HBOctStorz.pdf
Googla lite på flattrack och streettrack vetja!
Det är vanligt med HD-motor men det finns också många byggen på japanska och engelska hojar. Jag skull tror att det skulle kunna gå att bygga en maffig budgethoj med flattrack-look genom att tex utgå från en japansk storstånka. Suzuki DR tex
Mycket av det estetiska hos en snygg street-/flattracker finns även hos motarder: trådekrade hjul med polerade breda aluminiumfälfbanor osv.
Skulle vara kul om ngn yngre byggde med lite moderns stuk och crossover från motardvärlden. Tex typ låg och stum motard men med sadel, kuts och tank från flattracklooken. Det är nog viktigt, iaf för nostalgiker som jag, att motorn är luftkyld och inte har fler än två cylindrar.

Tycker jag

Mvh
Jörgen

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2204057 Hej
En riktig flattracker är rätt extrem, det är en amerikansk motsvarighet till europas speedway. Flattrackhojen har dock större motor, flera växlar och är i övrigt mer versatile än en den mer primitiva och extrema speedwayhojen.

Men sedan har det blivit en grej att bygga gathojar med flattrackstuk. Dessa hojar kallas ibland för streetracker. Här är tex ett exempel på delar som finns till sportster:http://www.storzperf.com/pdfs/HBOctStorz.pdf
Googla lite på flattrack och streettrack vetja!
Det är vanligt med HD-motor men det finns också många byggen på japanska och engelska hojar. Jag skull tror att det skulle kunna gå att bygga en maffig budgethoj med flattrack-look genom att tex utgå från en japansk storstånka. Suzuki DR tex
Mycket av det estetiska hos en snygg street-/flattracker finns även hos motarder: trådekrade hjul med polerade breda aluminiumfälfbanor osv.
Skulle vara kul om ngn yngre byggde med lite moderns stuk och crossover från motardvärlden. Tex typ låg och stum motard men med sadel, kuts och tank från flattracklooken. Det är nog viktigt, iaf för nostalgiker som jag, att motorn är luftkyld och inte har fler än två cylindrar.

Tycker jag

Mvh
Jörgen

då borde ju faen mitt bygge nästan va godkänt :rolleyes:

bara ett crossastyre som fattas :hihi

Flattrack eller Supertrack är riktigt cooooolt :yoparty
Har funderat på en länge...

Bifogat

• Aprillia.jpg
    Aprillia.jpg
    93.2 KB · Visningar: 179
  • zoom2_00386.jpg
    zoom2_00386.jpg
    98 KB · Visningar: 181
ozeo skrev:
2204086 då borde ju faen mitt bygge nästan va godkänt :rolleyes:

bara ett crossastyre som fattas :hihi

Jag har faktiskt sett likheter från dina foton av bygget! =)
Det bästa vore om en kille med nya ögon som du tex, googlade runt lite på flat-/streettrackhojar. Och sedan, om du gillar stuket, tog efter men efter eget huvud. Vi "äldre" har så många måsten: som gör att byggena lätt blir retro eftersom vi/jag ofta gillar det.

Här är ett exempel på hur man med moderna ögon skulle kunna göra:
http://www.mcnytt.se/gallery/image.php?id=72
Hojen på denna bild är från Milanomässan och det är för mig helt uppenbart att de sneglat en hel del på flattrack, även om italienarna förstås inte vill erkänna det.
Jag tror att många yngre försäkringströtta sporthojskillar och -tjejer skulle ha rätt kul med flattrackstukade hojar. De är ju i användingsområden lite som en korsning mellan streetfighter och motard om man tar en potent V-motor. Men är mycket vackrare att se på än både streetfighter och motard (Smaksak enligt mig)
Min hoj funkar tex bra att sladd grusväg med tex, tack vare flack gaffelvinkel, låg vikt och smalhoj (dvs som på en motard), men har mer kraft i motorn än en motard (dvs som en streetfighter)

Nåväl, bara tankar till inspiration.

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2204263
Här är ett exempel på hur man med moderna ögon skulle kunna göra:
http://www.mcnytt.se/gallery/image.php?id=72
Hojen på denna bild är från Milanomässan och det är för mig helt uppenbart att de sneglat en hel del på flattrack, även om italienarna förstås inte vill erkänna det.
Hojjen är Svensk, en Highland.
http://www.highland.se/wallpapers2.aspx
Ursäkta "besser visser" syndromet. Jag tycker att det är en av de fränare hojjarna som kommer från Highland. Jag skulle kanske passa på att säga att din HD är riktigt frän.

Last edited:
Tooby skrev:
2204280 Hojjen är Svensk, en Highland.
http://www.highland.se/wallpapers2.aspx
Ursäkta "besser visser" syndromet. Jag tycker att det är en av de fränare hojjarna som kommer från Highland. Jag skulle kanske passa på att säga att din HD är riktigt frän.
Tack!
Jag mindes fel. Det var en annan ny hoj som visades på en mässa i vintras som hade KTM:s färger och som kallades för caferacer av svenska mc-jornalister. Har för mig att den var italiensk men blir osäker nu. Tror det var en stånka med något framåtlutande cylle och mer futuristisk än highlandhojen.
Den hade ett designmässigt intressant, mer futuristiskt flattrackstuk.
Såg du bilderna på den hojen? Vore kul att visa här!

Gillar highland-hojen ännu mer, nu när jag vet att den är svensk.:)
Tack för komplimangen!
/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2202753 Hej

:yoparty :tummenupp

Jörgen Karlsson skrev:
2204346 Tack!
Jag mindes fel. Det var en annan ny hoj som visades på en mässa i vintras som hade KTM:s färger och som kallades för caferacer av svenska mc-jornalister. Har för mig att den var italiensk men blir osäker nu. Tror det var en stånka med något framåtlutande cylle och mer futuristisk än highlandhojen.
Den hade ett designmässigt intressant, mer futuristiskt flattrackstuk.
Såg du bilderna på den hojen? Vore kul att visa här!

Gillar highland-hojen ännu mer, nu när jag vet att den är svensk.:)
Tack för komplimangen!
/J
Det är inte denna va :yoparty (KTM LC8 motor)

Bifogat

• 67035881-M.jpg
    67035881-M.jpg
    110.7 KB · Visningar: 418
Tooby skrev:
2204535 Det är inte denna va :yoparty (KTM LC8 motor)
Men jävl.. Den var ju stenhård!!!
Man vill ju ha en ljudfil med bilden när men ser de där rören!!=))

Nej det var inte den jag menade! *S* Det här var en serietillverkad standardjonne.
/J

ja skulle nog kalla den för harleys svar på supermotard :D lite evil kenivel över originalet :brinnerup

Lucci skrev:
2204562 ja skulle nog kalla den för harleys svar på supermotard :D lite evil kenivel över originalet :brinnerup
Ja Evil Knievel gjorde ju alla sina hopp på en Harley xr750 flattracker!
Eller det gick nog åt flera stycken genom åren, I guess... :)
/J

Tycker att Flattracks är bland det snyggaste man kan göra med en HD, i synnerhet i den där race-orangea färgen de brukar ha. Kul att det finnns alternativ med andra motorer (Aprilia, KTM, japs), frågan är bara om det är tillåtet att tävla med dem i USA. Vill minnas att de tillät japs tidigare men att det senare försvann inom amerikansk flattrack (för överlägsna?).

P.S Jörgen, förstora din profilbild tack (så man kan beundra bygget ordentligt :tummenupp )!

Last edited:
TM skrev:
2204597 Tycker att Flattracks är bland det snyggaste man kan göra med en HD, i synnerhet i den där race-orangea färgen de brukar ha. Kul att det finnns alternativ med andra motorer (Aprilia, KTM, japs), frågan är bara om det är tillåtet att tävla med dem i USA. Vill minnas att de tillät japs tidigare men att det senare försvann inom amerikansk flattrack (för överlägsna?).

Den protektionismen är borta idag vad jag vet, det är både HD, japaner och europeiska motorer nuförtiden vad jag vet.
Även om jag gillar Harleys 4-kams blockmotorer så tycker jag att även till flattrackinspirerade gathojar som min så skulle det vara bra om folk byggde på mer än HD. Det skull vitalisera det hela eftersom HD-motorer skrämmer bort många yngre med bla priserna.
Det finns ju tex drivor av skabbiga transalpar, det är ju en nätt V-motor som man kan blästra och ge lite Hedlund-1000-stuk med sina kamkedjor mm.
Men oj, nu börjar jag på retrospåret igen...
Jag ska sluta. :)
Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2204372 Tack!
Sladda kan jag. Men skulle de haft bakhjulsbilder så hade jag varit tvungen att ringa dig! =)
/J
Hehe körde några onsdagsslangningar idag en det var bara kallt :3freak

Jörgen Karlsson skrev:
2204618 Den protektionismen är borta idag vad jag vet, det är både HD, japaner och europeiska motorer nuförtiden vad jag vet.
Även om jag gillar Harleys 4-kams blockmotorer så tycker jag att även till flattrackinspirerade gathojar som min så skulle det vara bra om folk byggde på mer än HD. Det skull vitalisera det hela eftersom HD-motorer skrämmer bort många yngre med bla priserna.
Det finns ju tex drivor av skabbiga transalpar, det är ju en nätt V-motor som man kan blästra och ge lite Hedlund-1000-stuk med sina kamkedjor mm.
Men oj, nu börjar jag på retrospåret igen...
Jag ska sluta. :)
Mvh
Jörgen

Baaaah HD... :tungan

Tacka vet jag TL motorn :hihi :yoparty

Flattrack_tl1000_nbsp_018.jpg

Flattrack_tl1000_nbsp_017.jpg

Lacken är väll "så där". Men fet motor :yoparty

:hej

PutteLiten skrev:
2205184 Baaaah HD... :tungan

Tacka vet jag TL motorn :hihi :yoparty
Lacken är väll "så där". Men fet motor :yoparty

:hej
Ja den spisen är ju mer potent! Eller även SV1000 kanske..
Men jag trodde det var svårt att hitta såna. Men det kanske inte är så knixigt.
Gillar ljudet i TL1000, rappt men ändå vridstarkt på något sätt, som en stor ducce men utan rasslet. Det ska ju helst vara en liter eller större om det ska vara lite sång i en V-twin även på de högre växlarna tycker jag. Men det blir lite dyrt för många yngre att hitta en så stor motor å och andra sidan.
Balla bilder!! Gillar hojen! Lite överjäst tank för min smak bara, men det är det enda! ;)
/J

don_tomazo skrev:
2205020 Hehe körde några onsdagsslangningar idag en det var bara kallt :3freak
Jag misstänkte det! =) Såg dig glida förbi på Sveavägen vid 20.30-tiden när jag kvistade hem från jobbet. I annat fall har du en dubbelgångare i stan med likadan hoj och tröja. Ja det vart bra rått nu ikväll, sommaren dröjer. Hoppas det blir bra väder till Custom Bike Show i Norrtälje på lördag iaf!
/J

Last edited:
Håller med om tanken. Den gillar jag inte riktigt.
Hade jag sett den tillsalu hade jag köpt den och byggt en Cafe räser av den... :lol

TL motorer är väll så där halvsvåra att hitta. heh. De flesta köps upp av TL ägare som det är. Framför allt är det populärt att sätta in en TLR motor i TLS ramen. Bästa av två världar så att säga :)
Men man borde kunna byta den mot en SV motor, eller en VTR motor eller kanske en Aprilia motor, de är bara 60 grader och borde vara enklare att trycka in i ett kort chasie.

PS. är det din HD flattracker som står på annons i Allt om MC?? Ds.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back